Sondrew123 Posted October 27, 2016 Posted October 27, 2016 Heisann trenger serriøse råd fra dere som har skrudd mye mekanisk innsprøyting. jeg kjøpte bilen som den var av en som ikke hadde mye kunnskaper om bil. bilen er utrolig strøken, men sluttet ut av det blå å gå noe mere etter en fisketur. det var ingen antydning til fjusking eller noe. han sendte bilen til verksted, hvor de byttet til en annen mendefordeler. de fikk start på bilen igjenn men den gikk som ett dass. etter at jeg kjøpte bilen så tenkte jeg bare å begynne ifra scratch, jeg sjekket om den hadde bensintrykk, sjekket releet til bensinpumpa og fulgte hele veien til dysene. jeg bytta fordelerlokk, rotor, og kabler, før jeg sjekket gnisten noe som var helt fint. men den ville fortsatt ikke gå på tomgang. jeg demonterte mendefordeleren og sjekket membranen som var fin, alle slangene og slangen som går til luft regulatoren. jeg testet om regulatoren åpnet, noe den gjorde. spørsmålet er da: finnes det noe justering av tomgang eller generelt bensin? har hørt at man bør holde seg langt unna noe justeringer på disse elektronisk mekaniske innsprøytningene, og heller la fagfolk gjøre slike ting. har derfor da troen på at det er noe annet jeg ikke har sjekket? finnes det noe bensinregulator? noe flere releer? ovp releet er sjekket. ring gjerne hvis det er noen som vil hjelpe meg 92489590 Quote
Tor Anton Posted October 27, 2016 Posted October 27, 2016 Har du hatt opp bensinmengdefordeleren å sjekket membraen er antageligvis den klar for dynga. Men har du hatt flaks eller en del peiling å fått den isammen riktig uten noe støv av noe slag, fått stilt inn grunninstillingen å trukket igjen med rett moment så den er 100% som den skal være så er det jo bare å montere den igjen. Så er det bare å justere inn talikken/co til grunninstilling. Da skal bilen gå ganske greit,men kjekt å finstille inn CO med en måler tilkoblet. Det med tomgang er mye omtalt her på forumet, å gjengangeren er OVP-relèet, å i noen tilfeller tomgangsstilleren. Disse blir ofte renset i bensin eller diesel. Mitt inntrykk er at på Opel er dette noe som gjøres oftere enn på MB, ca. samme del. Er ikke noe rørt å co er rett så skal den gå riktig. En kan justere co å posisjonen på det nedre spjeldet, men det skal du ikke behøve å røre da det oftest er riktig å feilen er et annet sted. Quote
Sondrew123 Posted October 28, 2016 Author Posted October 28, 2016 hei, hvordan justerer man den co instillingen? er det rett og slett det store spjeldet luften går igjennom? for når jeg trykker det ned, mens bilen går så kveles den bare enda mere. jeg har en video av bilen mens den går, det kommer liksom snorkle lyder når den går lavt og tungt på tomgang, før den får dradd seg opp på turtall. da går den veldig pent. Quote
Tor Anton Posted October 28, 2016 Posted October 28, 2016 Da du gir gass så åpnes et spjeld i bunn av innsuget, da suges den store "talikken" ned å trykker akslingen i bensinmengdefordeleren oppover å øker mengden ut til dysene(som bare har i jobb å forstøve bensinen). At den kveler seg da du trykker ned talikken er riktig, for da får den mere bensin enn det den skal ha. Med luftfilteret av vil den "surkle" litt. Co-skruen sitter i det røret som stiker opp litt bortefor talikken, det er et hull i liftfilterboksen for denne for å justere med luftfilteret på. Det er en prosedyre for justering av co, bl.a at bryteren på spleldet skal skrues av/på etter at du har skrudd på skruen. Co-skruen (unbraco) er fjørbelastet så den må trykkes ned til den passer i sporet på selve justeringsskruen. Du må legge merke til hvor den står(ganske lett om du bruker en unbraco vinkelnøkkel), å skru max 1/4 runde om gangen. Quote
Sondrew123 Posted October 28, 2016 Author Posted October 28, 2016 tusentakk skal prøve når jeg kommer hjem. men jeg skjønte ikke hva du mente med den prosedyren? hvis jeg tørner justeringskruen til co'n 1/4 runder så må jeg skru av bryteren? hvilken bryter er det nsakk om og hvilket spjeld? det øverste eller nederste Quote
Eirik Tømmerås Posted October 28, 2016 Posted October 28, 2016 Jeg forstår hva TA mener. Så tror ikke du skal gi deg i kast med det der Quote
Sondrew123 Posted October 28, 2016 Author Posted October 28, 2016 jeg ga meg i kast med det der ja, og bilen går på tomgang nå, takk TA for tips og råd. skal man lære noe så må man nesten feile og gjøre litt selv du tømmerås nå skal bertel o steen få justere co'n perfekt, å justere tenningen på den. den går på veldig lavt turtall når man setter den i gir. må man bruke tenningspistol og justere fordeler selv? eller finnes det tomgangskrue? Quote
Marevan Posted October 28, 2016 Posted October 28, 2016 Det tror jeg faktisk ikke at bertelosten klarer. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Eirik Tømmerås Posted October 28, 2016 Posted October 28, 2016 Tenningen justerer seg selv ved hjelp av en magnetisk pickup, så det kan du spare deg for. Du må forstå at den justeringsskruen ikke farandrer seg av seg selv, så feilen ligger et annet sted, det kan du være sikker på... Quote
Tor Anton Posted October 28, 2016 Posted October 28, 2016 Kjører du på 98okt så sett tenningsvelgeren på "s". 95 okt skal vel den stå på "N",men det er bare å prøve seg fram på. Er det en vakuumlekasje på går den gjerne litt tungt på tomgang. Det påvirker tenninga å Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
Sondrew123 Posted October 29, 2016 Author Posted October 29, 2016 Tenningen justerer seg selv ved hjelp av en magnetisk pickup, så det kan du spare deg for. Du må forstå at den justeringsskruen ikke farandrer seg av seg selv, så feilen ligger et annet sted, det kan du være sikker på... Du må jo skjønne det at mengdefordeleren ikke er den samme som den som sto i. Verkstedet byttet mengdefordeler og trodde alt var greit, den gamle har jeg enda, har både åpnet og renset den gamle. Quote
Eirik Tømmerås Posted October 29, 2016 Posted October 29, 2016 Så det du sier er at et verksted har byttet m.fordeleren uten å justere co etterpå? Quote
Recommended Posts