Jump to content

Ulyd i bakaksel, 91 300 TDT

Guest KjaSol

Recommended Posts

Guest KjaSol

Noen som vet om det er dyrt å overhale en slik bakaksel med ASD?

Den "synger" når bilen er i fart, over ca 15-20 km/t og oppover.

Kan det være et kryss som er utslitt, eller er det inni selve bakakslen mon tro?

Det er IKKE hjul-lager!

Guest GammelGul

Spørs hvor mye den synger også da. Mye kan fikses med spesialolje. Castrol SAF-XJ har jeg brukt med stort hell flere ganger.

Guest KjaSol

Er så det høres rimelig godt , ja. Men det er verdt å prøve olja først, men synes det høres utroligt ut at man skal få vekk slik lyd kun med olje...

Guest Tin Nguyen
Noen som vet om det er dyrt å overhale en slik bakaksel med ASD?

Den "synger" når bilen er i fart' date=' over ca 15-20 km/t og oppover.

Kan det være et kryss som er utslitt, eller er det inni selve bakakslen mon tro?

Det er IKKE hjul-lager![/quote']

TIPS

Er så det høres rimelig godt ' date=' ja. Men det er verdt å prøve olja først, men synes det høres utroligt ut at man skal få vekk slik lyd kun med olje...[/quote']

Det synger litt i min også, enda den ikke har gått mer enn 180 000km. Jeg skal få byttet olje i den snart, og lurte på å samtidig bytte til en sånn olje som skal ta lyden, evnt. et tilsetningsstoff.

VITO auto på Lørenskog skal visst ha en guffe man kan tilsette. Så kjører man 500 000 til, og overhaler diffen. Jeg regner med den guffa må i for hver gang man bytter olje (pr. 60 000 km)

Guest KjaSol

Min er kjørt 295.000 nå, aner ikke når sist oljeskift var på diff'en!

Kanskje oljeskift er det som skal til? For godt til å være sant, spør du meg, men-men...

Spørs hvor mye den synger også da. Mye kan fikses med spesialolje. Castrol SAF-XJ har jeg brukt med stort hell flere ganger.

Testet Gammel og gul sitt råd på min 300 TDT, og det ble noe bedre, selv om det ikke ble borte. Nå så det ut som om differensialen svakt hedde skreket om oljeskift i en tid allerede da....

Guest KjaSol

Handla denne oljen på nettet, fikk den i går, så til helja blir det skifte! Må denne olja pumpes ut, eller er det tappeplugg? Har ikke vært under bilen å sjekka! Den er vel rimelig tykk også, denne olja.....

Handla denne oljen på nettet' date=' fikk den i går, så til helja blir det skifte! Må denne olja pumpes ut, eller er det tappeplugg? Har ikke vært under bilen å sjekka! Den er vel rimelig tykk også, denne olja.....[/quote']

Stemmer det. Når du står bak bilen er tappepluggen på høyre side (lavest nivå) og fylleplugg på venstre side.

Fyll opp til det renner over på fyllehullet.

Min hadde 14 mm umbrakonøkkel

Min er kjørt 295.000 nå' date=' aner ikke når sist oljeskift var på diff'en!

Kanskje oljeskift er det som skal til? For godt til å være sant, spør du meg, men-men...[/quote']

et vanlig oljeskift på min hjalp i hvertfall ikkno.

Det er ikke brukt noe spesiell olje. Jeg vet ikke riktig hva det er fylt på, for for første gang har jeg betalt noen andre for å skifte olje for meg. 360,- ink. olje, og de pluggene satt godt fast. Får se om ikke jeg handler noe lurium til å helle i en gang jeg orker :-)

Guest 300TDT
Handla denne oljen på nettet' date=' fikk den i går, så til helja blir det skifte! Må denne olja pumpes ut, eller er det tappeplugg? Har ikke vært under bilen å sjekka! Den er vel rimelig tykk også, denne olja.....[/quote']Husk å åpne nivåpluggen FØRST, ellers kan det hende du må snu bilen på rygg for å få fylt den igjen... 8)