VidarT Posted October 23, 2016 Posted October 23, 2016 Hei, kjøpte meg nettopp min første gelandewagen. En jeg har siklet på lenge. Men iallefall så har jeg startproblemer med denne. Er 2 ting. Startermotoren lever sitt eget liv. Den snurrer alltid, men slår ikke alltid inn. Da er det bare og skru av tenninga og prøve på nytt. Har forsåvidt oplevd att den hang seg, sto bare og snurret. Ingenting funket, måtte frem i motorrommet og rive av batteripolen. Så det er et problem jeg har. Tips til hva det kan være settes pris på. Så er den tungstartet når startern først slår inn. Kan sikkert stå i 8sek før det blir liv. Så har jeg et problem til. Det er slakke i styresnekka. Har hørt det skal gå ann og stramme denne. Men har ikke funnet ut hvor enda, noen som har en grei tegning eller noe på dette? Bilen er en 300GD med rekkefemmer turbo (OM617?) 1986 modell. Legger ved et bilde av skuta Quote
Roger H. Posted October 23, 2016 Posted October 23, 2016 Styresnekka strammes med faktisk å slakke en unbraco skrue som står i en låsemutter.... Løsne muttern, så slakker du 3/4 omdreining og strammer mutter, prøv og se om ikke det hjelper.... Den er lett å lokalisere.. Du bør få skiftet startmotor.... Det at den 'lever sitt eget liv'.... Kan det ha med tenningslås å gjøre? Kjennes den grei ut? Låser den seg i mellom posisjonene? Tungstartet; har du målt glødepluggene? Quote
FrodeS Posted October 24, 2016 Posted October 24, 2016 Tungstartet OM617 kan fort være dårlig justerte ventiler. De skal vel justeres hver 10.000 km, men det blir normalt aldri gjort. Når starteren "lever sitt eget liv", er det enten fordi den får beskjed fra tenninga om at den skal gå, eller at det er noe slags overslag inni den, som gjør at den får uansett. Starteren har en feit kabel med konstant +12V, og en tynnere med styrestrøm til innslaget. Når den i tillegg av og til går rundt uten å dra med seg motoren, så ville jeg byttet den. Quote
VidarT Posted October 25, 2016 Author Posted October 25, 2016 Styresnekka strammes med faktisk å slakke en unbraco skrue som står i en låsemutter.... Løsne muttern, så slakker du 3/4 omdreining og strammer mutter, prøv og se om ikke det hjelper.... Den er lett å lokalisere.. Du bør få skiftet startmotor.... Det at den 'lever sitt eget liv'.... Kan det ha med tenningslås å gjøre? Kjennes den grei ut? Låser den seg i mellom posisjonene? Tungstartet; har du målt glødepluggene? Får sjekke litt mer på den styresnekka da Teningslåsen kjennes kanskje litt "trinnløs" ut iforhold til min w124 f.eks. Kunne gjerne tenkt meg og målt glødepluggene ja om jeg viste hva jeg skal gjøre, finner det sikkert på google og, men om du gidder kan du godt skrive en oppsumering. Ikke mye jeg kan om å skru bil, men kan lære det meste :') Tungstartet OM617 kan fort være dårlig justerte ventiler. De skal vel justeres hver 10.000 km, men det blir normalt aldri gjort. Når starteren "lever sitt eget liv", er det enten fordi den får beskjed fra tenninga om at den skal gå, eller at det er noe slags overslag inni den, som gjør at den får uansett. Starteren har en feit kabel med konstant +12V, og en tynnere med styrestrøm til innslaget. Når den i tillegg av og til går rundt uten å dra med seg motoren, så ville jeg byttet den. Justere ventiler hørest komplisert ut, er det? Startmotor skal jeg kanskje få spandert på den ja. Om det er tenninga sin feil også, er det nok og bytte kun selve sylinderen tror du eller må hæle ræle baki dær byttest? Ser jeg får nye låsesylyndere billig på ebay f.eks Takker for gode svar, alltid god hjelp og få hær Quote
tommern57 Posted October 25, 2016 Posted October 25, 2016 Før du begynner å hive ut penger, hadde jeg gjort følgende: Ta av den tynne ledningen på starteren og lag til så du kan ha f.eks en 21 watts blinklyspære mellom den ledningen og jord. Da kan du teste med nøkkelen hvordan startsignalet fra tenningslåsen er med nøkkelen. Ingen vits å handle ny tenningslås om det fungerer som det skal. Heller inge vits å kjøpe starter om det er tenningslås som fusker. Når det gjelder starter på dissa, så er vel de såpass gamle at det går an å plukke de i biter for inspeksjon. Gjør det som omtrent er gratis først. Bare en tanke... Quote
FrodeS Posted October 25, 2016 Posted October 25, 2016 Jeg har aldri justert ventiler på en sånn, men det skal normalt sett ikke være så plundrete. Jeg gjorde det på avant minilasteren jeg har (3-syl 700ccm kubota), og det var veldig enkelt der. Quote
VidarT Posted October 27, 2016 Author Posted October 27, 2016 Før du begynner å hive ut penger, hadde jeg gjort følgende: Ta av den tynne ledningen på starteren og lag til så du kan ha f.eks en 21 watts blinklyspære mellom den ledningen og jord. Da kan du teste med nøkkelen hvordan startsignalet fra tenningslåsen er med nøkkelen. Ingen vits å handle ny tenningslås om det fungerer som det skal. Heller inge vits å kjøpe starter om det er tenningslås som fusker. Når det gjelder starter på dissa, så er vel de såpass gamle at det går an å plukke de i biter for inspeksjon. Gjør det som omtrent er gratis først. Bare en tanke... Er sikkert ingen dom ide dette, hvordan ska den funke dette signalet fra tenninga? Er det en puls eller er det konstant 12v til den får start? Jeg har aldri justert ventiler på en sånn, men det skal normalt sett ikke være så plundrete. Jeg gjorde det på avant minilasteren jeg har (3-syl 700ccm kubota), og det var veldig enkelt der. Får sjekke ut dette litt, skulle helt sikkert vært gjort for mange 100000km siden Får ikke jort noe på en stund nå siden jeg måtte reise på arbeid i 14 dager Quote
tommern57 Posted October 27, 2016 Posted October 27, 2016 På den tynne kommer det 12 volt når du holder nøkkelen i startposisjon. Når du slipper nøkkelen igjen, skal det være 0 volt. Sånn ellers kan det være lurt å hinte om hvor i landet du holder til i profilen. Lettere å evt få lokal hjelp da. Quote
Recommended Posts