1983 Posted October 17, 2016 Posted October 17, 2016 Skikkelig nedtur nå når det begynner å bli kaldt og webastoen ikke vil starte. Jeg har bare en enkel form for diagnoseverktøy, en iCarsoft feilkodeleser. Eneste feilkoden på webasto er at den ikke starter etter flere forsøk, så ikke så mye å bli klok på der. Men har fulgt med på de aktuelle verdiene under oppstart og alt ser egentlig fint ut, men i det glødepluggen slutter å gløde, så sier også flammevakten at flammen er borte. Kan det være feil med glødepluggen da? Viften i Webastoen går, fuelpumpen går også. Det lukter litt eksos under oppstart. Alt fungerte prikkfritt forrige vinter. Er det andre verdier jeg bør følge med på under oppstarten for å kanskje få en pekepinn?
Marevan Posted October 17, 2016 Posted October 17, 2016 Om du har for lite strøm så ville kanskje bilen sagt Ifra om at den ikke vil starte webasto, men det kan være at det hjelper med fulladet batteri? Sent from my SM-G920F using Tapatalk
1983 Posted October 17, 2016 Author Posted October 17, 2016 Har ganske nytt batteri, så tror ikke problemet ligger der. Hadde dårlig batteri i fjor vinter og da kom det opp at spenningen var lav og komfortstyreenheter ikke var tilgjengelige.
1983 Posted October 18, 2016 Author Posted October 18, 2016 Det selges vist nok ikke løse deler til webasto, så da er vel bare å glemme webasto på denne bilen i fremtiden
Marevan Posted October 18, 2016 Posted October 18, 2016 Det selges vist nok ikke løse deler til webasto, så da er vel bare å glemme webasto på denne bilen i fremtiden Det selges kanskje ikke over disken hos BOS. Men du får nok tak i det andre veier. Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Sven Håkon Posted October 18, 2016 Posted October 18, 2016 MBenzNL har også (i hvertfall pleid å ha) deler til Webasto liggende. Kan kontaktes på MBenzNL@gmail.com
bige Posted October 18, 2016 Posted October 18, 2016 skaffet de delene jeg trang - http://www.vestfoldelektrodiesel.no/produkter/bilvarme/
1983 Posted October 18, 2016 Author Posted October 18, 2016 Flott, takker for gode svar, det er håp likevel
1983 Posted October 25, 2016 Author Posted October 25, 2016 Da er ny glødeplugg bestilt, får bare krysse fingrene for at det er glødepluggen det er feil med
Sven Håkon Posted October 25, 2016 Posted October 25, 2016 Jeg hadde problemer med Webasto gjennom hele fjorårssesongen, og feilkoden som kom ut var at den ikke var i stand til å generere en stabil flamme. Før kulda kom i år byttet jeg begge batterier samt begge releer til batteriene, og etter dette har den fungert prikkfritt.. Bare som et tips dersom det ikke blir bedre av ny glødeplugg
1983 Posted October 26, 2016 Author Posted October 26, 2016 Skal ta det med meg, men jeg byttet begge batteriene i fjor vinter. 9-10mmd siden. Før jeg byttet batteri fikk jeg ofte opp feilmelding i kombiinstrumentet om at komfortstyreenheter ikke var tilgjengelig. Webastoen starter ikke om motoren går heller
1983 Posted November 11, 2016 Author Posted November 11, 2016 Ny glødeplugg er ankommet, så kommer et dumt spm... hvordan er det lettest å ta ut webatoen? Regner med det fra undersiden?
Rudi Posted November 11, 2016 Posted November 11, 2016 av med støtfanger... Når du har opp, så rens brennkammeret og... Mye sot lager trøbbel om du har det
1983 Posted November 11, 2016 Author Posted November 11, 2016 Stod i bruksanvisningen som fulgte med at brennkammeret ikke måtte tas ut. Har byttet glødeplugger på noen større webastoer før og har alltid gjort rent brennkammeret.. vil tro det ligger litt grums der etter ganske mange startforsøk
Rudi Posted November 12, 2016 Posted November 12, 2016 når du først har tilgang mener jeg da. skrev ikke at brennkammer må ut for å bytte glødeplugg. Mener du ikke klarer det uten å plukke ut hele webastoenheten på 211, og når den først ligger på gulvet eller verkstedbenken så...
1983 Posted November 12, 2016 Author Posted November 12, 2016 Tenker det samme. Må bare få lånt meg en garasje. Så det er fanger som må av, så jeg trenger ikke løftebukk ?
Rudi Posted November 12, 2016 Posted November 12, 2016 trenger ikke men det er klart lettere... jeg TROR ikke du klarer ta det der den sitter uansett. Er en stund siden jeg demonterte webasto fra en 211, men vi har hatt av fanger hver gang.
KjetilP Posted November 14, 2016 Posted November 14, 2016 fikk du start på Webastoen med ny glødeplugg?
1983 Posted November 14, 2016 Author Posted November 14, 2016 Har ikke fått byttet den enda. Det vil nok fort ta litt tid da jeg ikke har en egnet plass for å skru bil
1983 Posted December 17, 2016 Author Posted December 17, 2016 Glødeplugg byttet, men fortsatt ingen start. Webastoen ser egentlig nesten ny ut innvendig. Får ta av innerskjermen i morgen for å sjekke at det faktisk kommer diesel. Og om sirkulasjonspumpen fungerer. På feilkodeleseren står det "flamme detected" så lenge glødepluggen er på. Noen sekunder etter glødepluggen slås av så står det "no flamme detected" Skal jeg tolke det slik at både glødeplugg og flammevakt fungerer? Jeg hører dieselpumpen og intervallene til pumpen kommer også opp i feilkodeleseren. Vifta i Webastoen fungerer. Noen som har flere tips? Batteri og spenning er ok
1983 Posted December 17, 2016 Author Posted December 17, 2016 Var ute en tur for å se litt på verdiene igjen switchover valve, denne står på off hele tiden, hva er dette?
carlsson w211 Posted December 18, 2016 Posted December 18, 2016 viss jeg ikke tar helt feil er det den ventilen som står på/ved webastoen med 3 slanger, skal regulere flowen av kjøleveske. er vel raportert noen få ganger om brud i ledningene til webastoen som kan skape switch-over feilkoden på w211, sier noe om switch-over valve a6y1 feil. mulig brudd i ledning eller kortslutning er vel noen tips i star, for hvor du evt skal måle ved denne feilkoden, blant annet spenning inn. vist jeg ikke husker feil så skal denne være stengt (sliper bare litt kjølevæske igjenom) under 60 grader, over 60 grader så er den aktivert ved puls og sliper mere kjøleveske igjenom og varmer hele systemet. er helt åpen vist webastoen er slått av. sjelden feil med a6y1 ventilen. er nok best å koble bilen opp med star og lese av feilkode, evt få koblet opp webastoen til en egnet diagnose utstyr som kan lese av feilkode på denne.
1983 Posted December 18, 2016 Author Posted December 18, 2016 Og der fyra webastoen. Koblet av slangen til diesel og startet webastoen, ingen diesel. Fikk på litt vakum ved hjelp av en stor sprøyte og repeterte dette noen ganger og litt etter litt så kom det diesel. Kobla på slangen og startet webastoen. Alt i orden. Dårlig dieselpumpe til webastoen? Eller møkk i rørene ? Dieselen som havna i sprøyta så helt ren ut.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now