Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo folkens. Jeg har handlet inn en litt pleietrengende 89/90 300 SL. Har kjøpt den med økonomisk rom til å bytte motor, men det enkleste hadde vært å slippe. Vil gjerne høre deres tanker om hva som er lurt å gjøre. Her er caset:

- Symptom: Har problemer med kjølevannsirkulasjonen. Noenlunde grei temperatur ved kjøring, men blir varm når den står.

- Annet symptom, som for meg høres ut som et ikke-beslektet problem: Ujevn gange på tomgang.

- Ikke nevnt av selger, men bilde i annonsen viser fullt utslag på "forbruksmåler". Tolkes av meg som mulig vacumproblem (?).

- Allerede gjort av forrige eier: Hatt av og trykktestet toppen. Byttet vannpumpe, termostat og så videre. IKKE byttet radiator eller radiatorslanger etter hva jeg forstår.

- Forrige eier foreslår: "Rensing av kjølesystem" og/eller bytte radiator.

Og der er vi, pretty much.

Min tanke er at det er lurt å begynne med vacumslanger for å se om forbruksmåleren gir mer normal verdi, og for å se om det påvirker tomgangen. Har også tenkt tanken at det kanskje kan ha med en tett katalysator å gjøre, men her er jeg kanskje ute og sykler?

Har også vært borti usynlige sprekker på fordelerlokk, og vet at plugger og -kabler har mye å si for gangen på disse motorene. Kanskje neste sjekkpunkt etter det før nevnte?

Når det gjelder varmgangen:

Å sjekke om radiatoren er full av gruff er vel et greit sted å begynne. Usikker på om det er enkelt eller i det hele tatt mulig å få sjekket om kjølekanalene i motoren er åpne. Går ut fra at de testet toppen da de hadde den av. Min tanke er egentlig at det mest sannsynlig er en liten sprekk i blokka ett eller annet sted som kan skape problemer eller forstyrrelser mht. varmgang, men det er kanskje litt søkt? Har vært borti på andre biler at radiatorslangene kan "kollapse" innvendig med diverse kjøleproblemer som resultat, men det er kanskje å håpe på for mye at det skal være så enkelt...

Husker fra de bilene jeg har hatt med slik motor (86 300 E og 89 300 CE) at tomgangen kunne være litt ujevn på dem da de begynte å bli gamle, men ikke i den grad at det var noe stort problem. Mener da det ble sagt at det også finnes et relé ett eller annet sted som skal regulere tomgangen. Men de problemene som er på denne bilen er trolig verre enn som så (jeg har ikke hentet den ennå, og har ikke sett den).

Husker også det ble sagt at 300-motorene hadde problemer med dårlig kam (aldri opplevd på mine biler), men aner ikke hvilke problemer det i så fall forårsaket, og om det kan være relevant for det denne bilen sliter med.

Jeg er selvsagt fullstendig klar over at det er "umulig" å si noe med stor sikkerhet på denne måten, men er som sagt interessert i å høre tanker - ikke minst om hva som KANSKJE kan utelukkes. Håper å få den til å rusle og gå som den skal i løpet av vinteren, og så får vi se om jeg beholder den eller lar den gå videre til våren, og fortsetter å se etter en 500. Skal jeg være helt ærlig kjøpte jeg denne for å sikre meg et sett MAE-felger, og så får vi se hvor veien bærer...

MVH Tore

Posted

Vet ikke ennå, men må være noe alvorlig siden eier ikke gadd mer etter å ha kostet på en god del og solgte hele lørja i stedet. Får den hjem over helgen, og skal reise for å se på den, skrive kontrakter og betale resten i morgen. Kanskje finner jeg ut litt mer da.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted

Det er masse feilkilder på innsprøytningen på disse motorene. Det står masse på bl.a dette forumet da det er samme innsprøytningen på 201,124++

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Posted

Vært og sett på og betalt resten av bilen i dag. Gledelig overrasket, var finere enn jeg trodde.

Tomgangen pulserer ikke bare litt, men veldig - fra nesten å gulpe så den stopper og til å gå over normalen (satt ikke i bilen, så jeg har ingen RPM-avlesning). Blir ifølge selger verre når den blir varm, og dette oppsto samtidig som han fikk problemer med at den ikke klarte å holde seg nede på normaltemp når den sto i ro. Jeg har på Tor Antons råd sjekket forumet for info om parallelle tilfeller uten å finne særlig mange løsninger, men ser ingen helt logisk forklaring på at disse to tingene (flakkende tomgang/fusking og varmgang når den ikke er i bevegelse) skal ha noen sammenheng.

Nevnte FrodeS' råd om at flushing av radiator kanskje er neste punkt, men den har visstnok også vært ute og blitt spylt etter alle kunstens regler. Han tror kanskje en tidligere eier har brukt noe "lurium"-guffe for å tette lekkasjer, og fått tettet langt mer enn han håpet på. Høres trolig ut, og har den guffa blokkert kanaler i motoren i tillegg til å clogge radiatoren, så er det vel lite annet å gjøre enn å finne en ny motor.

Får se hva jeg finner på når den kommer på tunet her. Første pri blir vel kanskje å få den til å stabilisere tempen, før man går løs på injectionsystemet. Aller først kanskje forsøke å få tatt en avlesning fra den forhistoriske diagnosekontakten.

God helg, og takk for gode råd! Er åpen for flere!

Mvh Tore

Posted

Ja, sånn jeg har forstått det ble toppen tatt av for trykktesting, vannpumpen og termostaten byttet ut, samt radiatoren tatt ut for flushing samtidig som følge av disse problemene, men uten noen merkbar effekt. Bilen virker for øvrig overraskende velholdt av to voksne og pertentlige eiere i Norge (siden 04), og mye tyder på at kilometerstanden på 178 K kan stemme. Tror dermed ikke at den er herjet særlig med, heller.

Mvh Tore

Posted

Sitter for øvrig skiltrammer fra MBE på den, men vet ikke om det er den siste eller første norske eieren (skal ha vært en lege fra Skien-traktene) som har vært medlem her. Mulig noen kjenner bilen uansett.

Mvh Tore

Posted

reiner med at vifta er i orden siden du ikke nevner den

vis du vil teste om vannpumpa fungerer ta ut termostaten og den øvre slangen på radiatoren når du starter opp bør det sprute vann ut av slangen

vil du teste om termostaten åpner, ta den ut å varm den i en kjele med vann skal da åpne.

skal jeg gjette ut i fra hva du har skriv, vil jeg tippe det er radiatoren som er tett.

Posted

rask metode og sjekke radiatoren - legg deg under bilen og kjenn på nedre slange om den blir "sugd" flat om noen gasser litt - da er radiatoren nesten tett - gammelt mustang triks .

ellers fylle med radiator rens / motor flush - ha lokket av og se på fargen av vannet ....tøm det ut etter på .......

Posted

Går ut fra at denne bilen også har den gammeldagse "diagnosekontakten" som mine gamle 300 E og CE-biler hadde (har ikke fått den hjem ennå), og som jeg ser det refereres til i noen tildels svært gamle poster om M103-problemer jeg har søkt opp i forumet. Finnes det noe leseverktøy for de kodene som måtte kunne komme ut av en slik kontakt, eller er det bare å måle spenning på de forskjellige pinnene som er fremgangsmåten her?

MVH Tore

Posted

Om radiatoren var tett, ville ikke temperaturen holdt seg nede under kjøring.

Først og fremst, finn ut hva "varm" betyr. Disse SKAL IKKE kjøle med vifta før de når 100C omtrent. Mange tror det er farlig, når temperaturen legger seg på 100C om bilen står på tomgang. Er det ikke verre enn det, så er det helt normalt.

Om den fortsetter å stige over 100C på tomgang, og det gir seg når du kjører, så er det så enkelt som at den ikke får luft gjennom radiatoren når den står stille. Altså er ikke vifta som den skal være.

Min 300E går varm (langt over 100C) på tomgang, men tåler helt fint å grisekjøres på bane. Da ligger den rundt 90-95C. Er nok bare viscosen som har gitt seg på min.

Posted

Takk for tips, høres jo lovende ut. Sjekke vifteclutchen først da, kanskje. Snakket med mekanikeren som har service på bruksbilene her i huset i dag. Han kjente igjen mesteparten av symptomene fra en 260 E som har gått her i distriktet med én eier siden den var ny, og som en annen bekjent av meg visstnok har kjøpt for å restaurere nå, og der var det noen vacum-greier under luftfilteret, like ved luftmassemåleren, som hadde laget spetakkel. Han sjekket også pris på radiator, og til 4.300 ble vi enige om å sjekke nettopp vifteclutch og vacumslanger først. Men aller først må jeg få hjem bilen. Akkurat nå står den på en henger et sted i rushet gjennom Oslo...

Mvh Tore

Posted

på std bryter for vifta mener jeg det står 105grader

Det er vel viscose på denne?

Min 300TD Turbo har også viscose, og der sier spec at den skal jobbe ved 102C. Ved 105C slår den elektriske tilleggsvifta inn.

Posted

Det var innslaget til den elektriske som mekanikeren min lurer på om kanskje kødder litt. Dessuten fikk jeg en liten sprukket slange av ham som ble skiftet av den gamle 124en jeg nevnte, og som gjorde at tomgangen på den jevnet seg ut betraktelig (se bilde). Mener han nevnte at det satt noen følere i det området (ved innsuget/luftmassemåleren) som også inndirekte kan påvirke nettopp kjøleviften(e). Slik sett KAN jo faktisk tomgangs- og varmgangsproblemene være relatert.

Mvh Tore

6ec8b852cdeef01656c9df65de640546.jpgf08716dac1a06c272c16c5a14ffdb832.jpg

Posted

Fikk en annen lei overraskelse her om dagen også. Hadde oversett en bryter på dashboardet, som antyder at det er nivåregulering på bilen. Jeg trodde ikke det fantes på sekssylinderne, men var option på V8 og standard på V12. Uansett, her er det visst, og da er det vel bare å stålsette seg for kostbare reparasjoner - eller? Kuriøst nok er bilen så tidlig produsert (reg i Hamburg november 89) at nivåregulering ikke engang er nevnt som option i instruksjonsboken...

Mvh Tore

15b445baa112cb9a6482928b494b0d59.jpg

Posted

viser fullt utslag på "forbruksmåler".

Fullt utslag, altså på rødfeltet? I så tilfelle har ikke måleren vakuum, noe som kan forklare tomgangsproblemene.

Ja, nåla i bånn, som det vises på dette bildet – og jeg håper forrige eier tilgir meg for at jeg stjeler et bilde fra annonsen:

Skjermbilde%202016-10-20%20kl.%2020.39.12_zpsvy6xzwgu.png

MVH Tore

Posted

Du har ikke postet noen bilder av motorrommet,men en ser fort om du har nivå foran.

Har du en vakuumlekasje så påvirker det måleren.

Er det en lekasje så er det å greit å feilsøke med startgass. Spraye litt rundt omkring mens motoren er i gang å høre etter om turtallet øker.

Posted

Godt tips mht startgass. Får få med meg en som vet litt om hvor det er lurt å spraye, så får vi se. Her er for øvrig bilde av motorrommet fra annonsen. Ser ut som at det er intakt opplegg på toppen av støtdempertårnene. Da blir vel neste punkt å finne ut om det virker. Kjenner jeg er litt nervøs for det der...

Mvh Tore

fcb6b19f92e18cb3ecd48358a9c048f3.jpg

Posted

ja der ser du tydelig rørene på toppen av demperene.

Hvor det er lurt å spraye???

Det er over alt, unntat foran luftfilteret da vil turtallet uansett øke.

spray på alle slanger, gummideler og overganger