Frode Sørensen Posted October 12, 2016 Posted October 12, 2016 Hei, Jeg har en SAM i GL450en som jeg har blitt anbefalt å prøve og omprogrammere/kode om for å se om vinduspusserne begynner å oppføre seg skikkelig igjen da, men for å få gjort det trenger jeg hjelp av noen med STAR og kunnskap om dette.. Alternativet er en ny SAM (A 164 900 41 01) som koster fra rundt 6.300,- til 9.000,- her på berget, så da kan det være verdt å bruke litt suppe på å oppsøke noen med STAR. Quote
Marevan Posted October 12, 2016 Posted October 12, 2016 Hvordan oppfører pusser seg? Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Frode Sørensen Posted October 13, 2016 Author Posted October 13, 2016 Problemet er ganske så enkelt å beskrive. Etter oppstart av bilen når den har stått rolig noen dager så fungerer vindusviskerne greit en stund (5-10 minutter), men så er det bare helt slutt. Dette gjelder uavhengig av posisjon som vrideren står i, om jeg bruker regnsensor eller manuell kjøring ved å trykke på bryteren spiller liten rolle. For å få litt funksjonalitet igjen så må jeg stoppe, sette bilen i park, stoppe motoren og låse bilen (åpne/lukke førerdør holder også). Har keyless så det fungerer dårlig bare å stoppe og starte motoren igjen. Etter en slik runde så kan jeg f.eks. kjøre med regnsensor i noen minutter, eller manuelt kjøre pusserne 8-10 ganger før det gir seg igjen. Det virker også som om det fungerer kortere og kortere tid for hver gang jeg gjentar prosessen over. BOS klarte ikke å finne ut av hva det var som måtte byttes, de sa at det var 50/50 mellom SAM-modul og pussermotor, med en pris på rundt 4.000,- for pussermotor og 10.000 + koding og montering for SAM. Jeg gikk for bytte av pussermotor først, men det er like ille etter bytte av den. Loggen som BOS klarte å hente ut sier at pussermotoren rapporterer å ha stått fast noen ganger samt at den rapporterer om spenningsfall og treg gange. Det var i alle fall det BOS Jessheim fortalte meg. Feilen på bilen min er svært lik det denne karen på MBWorld rapporterer. Jeg snakket med Simen på Stjerneservice om pris og leveringstid på ny SAM og han lurte da på om jeg hadde prøvd å kode om SAM'en. Nå har jeg fått melding fra FrodeS om at jeg kan få låne STAR fra han, så jeg skal nok prøve det, må bare ta et kræsjkurs i STAR først. Quote
Frode Sørensen Posted October 14, 2016 Author Posted October 14, 2016 Nå har jeg fått låne STAR fra FrodeS, men jeg kan ikke nok om bruken av det til å vite hvordan jeg koder om SAM'en. Er det noen her som er skarpe på STAR og som kunne gitt meg en kjapp gjennomgang på hvordan det gjøres? Quote
FrodeS Posted October 14, 2016 Posted October 14, 2016 Forøvrig mener jeg det var åpenbart at det ikke var selve vinduspussermotoren som var problemet. Nåverdier viste at SAM stort sett ikke hadde oversikt over om bryteren for vinduspusseren ble aktivert. Quote
Frode Sørensen Posted October 17, 2016 Author Posted October 17, 2016 Forøvrig mener jeg det var åpenbart at det ikke var selve vinduspussermotoren som var problemet. Nåverdier viste at SAM stort sett ikke hadde oversikt over om bryteren for vinduspusseren ble aktivert. Det stemmer Frode, vi vet at vinduspussermotoren fungerer etter testingen på gårdsplassen hos deg. Det jeg nå lurer på er følgende: Hvordan går jeg fram i STAR for å nullstille/resette SAM-V for å se om det er mulig å løse problemet på den måten? Hvis jeg kjøper meg en ny SAM-V, er det da mulig å bytte den selv? Må jeg gjøre noe i STAR før jeg fjerner den gamle? Og hva må gjøres i STAR når den nye er på plass? Rimelig kjedelig med vinduspussere som ikke fungerer i det fine høstværet.. Quote
Marevan Posted October 17, 2016 Posted October 17, 2016 Er det SAM som styrer visker? Ikke noen bakluke-modul eller noe som visker? Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
FrodeS Posted October 17, 2016 Posted October 17, 2016 Er det SAM som styrer visker? Ikke noen bakluke-modul eller noe som visker? Psst... pusser foran .. Ikke bak. Quote
Marevan Posted October 17, 2016 Posted October 17, 2016 Godt det er noen som kan lese her. Takk FrodeS carry on.. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Frode Sørensen Posted October 17, 2016 Author Posted October 17, 2016 Er det SAM som styrer visker? Ikke noen bakluke-modul eller noe som visker? Jeg har vel faktisk ikke skrevet at det gjelder pusserne foran, men det står "vinduspusserne" i flertall i første post.. Quote
Frode Sørensen Posted November 9, 2016 Author Posted November 9, 2016 Her er en liten oppdatering på denne saken.. Det ble som nevnt byttet vindusviskermotor foran uten at det hjalp noe som helst. Etter at en av diagnosegutta hos BOS Jessheim ble satt på saken i dag så tok det rundt en time og han kom ut igjen med to defekte releer i hånda. Begge var svidd innvendig og begge ble bestilt opp nye og byttet. Har kjørt noen mil etter dette i snøværet i dag og alt ser nå ut til å fungere helt utmerket. Så enden på visa er at dersom BOS hadde satt denne diagnosekaren på saken med en gang så hadde dette kostet meg en times tid for diagnosen og noen hundrelapper for disse to releene. Jeg skal tilbake til BOS for å diskutere det endelige oppgjøret her, ville bare oppdatere dere på statusen på det tekniske her. Quote
Marevan Posted November 9, 2016 Posted November 9, 2016 Det er trist. Det hadde vært mulig å finne ut før bytte av viskermotor. Håper du får tilbake pengene. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Recommended Posts