Jump to content

:cry: Jaja. Da var toppen røket...


Guest Sondre B. Bjelland

Recommended Posts

Guest Sondre B. Bjelland

Det viser seg at min mistanke var korrekt. Det lukter eksos av kjølevannet og det kommer eksos opp av oljelokket. Slik kan jeg ikke ha det, så jeg må jo gjøre noe.

 

Det er_uaktuelt_å sette den på verksted for å gjøre denne jobben. Så mye vil jeg ikke koste på bilen, men på den annen side vil jeg gjerne ha den i stand igjen så jeg kommer mest sannsynlig til å ta saken i egne hender.

 

Er det noen her som har byttet toppen på en '87 230 motor? Hvilke fallgruver bør jeg holde meg unna og hvilke deler bør jeg helt spesifikt bytte når jeg først er igang? Både det som MÅ byttes, det som bør byttes og det som er greit å bytte, men som ikke er helt nødvendig. Jeg vil at denne motoren skal male som en katt igjen.

 

Jeg ser for meg at jeg har en ganske stor jobb foran meg, men er den overkommelig? Har tilgang på verksted med alle fasiliteter og med Haynes boka lett tilgjengelig burde det vel gå?

 

Uff. Typisk at slikt skjer i russe- og eksamenstida. Er liksom ikke akkurat nå jeg har mest tid at det gjør noe. Men, men... Får gå på med havet hode og overhale den toppen!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kunne du ikke fortsette på den forrige tråden din? Der har jeg jo ramset opp hva du trenger av deler...

 

Å bytte toppakning er mye jobb, men ikke noe av det er vanskelig.

 

Det som vi kløna mest med var boltene som den øvre styreskinna til kamkjedet satt med. Disse skal dras ut med en glidehammer, noe som vi ikke hadde.

 

Ellers satt boltene til eksosmanifolden ganske så hardt, men det var fullt mulig å få de av med toppen på plass. Har sett flere steder at de anbefaller å ta av toppen med eksosmanifolden og innsugsmanifolden på plass. Det blir vel en smakssak, det er i hvertfall absolutt enklest å ta av innsugsmanifolden når du får toppen opp på en arbeidsbenk. Dette pga at det er noen skruer som sitter ganske så vanskelig til.

 

Husk på at du trenger spesialverktøy også: Diverse momentnøkler, glidehammer (klarer det uten), verktøy for å ta ventilene.

 

Deler en gang til:

Slipesett (inneholder det mest av pakninger, men jeg tror du må handle eksosmanifoldspakning og innsugsmanifoldspakning utenom, det vet de du handler deler av)

Toppdekselpakning

Topplokksbolter

Kjedestrammer

Øvre styreskinne til kamkjedet med bolter (denne er garantert slitt!)

Kamkjede

 

I tillegg så kan det hende du sliter med pinnboltene til eksosmanifolden, eller at en av de knekker, da må du ha nye bolter med muttere.

 

Det kan også hende du vil se at du har noen oljelekkasjer foran på motoren, da kan det være greit å handle en ny simring til veivakselen.

 

Jo, også bytter du kjølevæske når du er i gang. Du må (bør) allikevel ta av radiatoren for å komme til.

 

Det er sikkert noe jeg har glemt, så andre kan utfylle mine opplysninger...

Link to comment
Share on other sites

Guest Eivind Soltvedt

Bytte toppen?

 

Som i å ta av den gamle og sette inn en "ny"?

 

Får jo tak i ferdig overhalte brukte, får vel også innbytte på gamle..Priser aner jeg ikke!

 

Ellers, se alexanders innlegg! ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Sondre B. Bjelland
Hvorfor kunne du ikke fortsette på den forrige tråden din? Der har jeg jo ramset opp hva du trenger av deler...

 

Å bytte toppakning er mye jobb' date=' men ikke noe av det er vanskelig.

 

Det som vi kløna mest med var boltene som den øvre styreskinna til kamkjedet satt med. Disse skal dras ut med en glidehammer, noe som vi ikke hadde.

 

Ellers satt boltene til eksosmanifolden ganske så hardt, men det var fullt mulig å få de av med toppen på plass. Har sett flere steder at de anbefaller å ta av toppen med eksosmanifolden og innsugsmanifolden på plass. Det blir vel en smakssak, det er i hvertfall absolutt enklest å ta av innsugsmanifolden når du får toppen opp på en arbeidsbenk. Dette pga at det er noen skruer som sitter ganske så vanskelig til.

 

Husk på at du trenger spesialverktøy også: Diverse momentnøkler, glidehammer (klarer det uten), verktøy for å ta ventilene.

 

Deler en gang til:

Slipesett (inneholder det mest av pakninger, men jeg tror du må handle eksosmanifoldspakning og innsugsmanifoldspakning utenom, det vet de du handler deler av)

Toppdekselpakning

Topplokksbolter

Kjedestrammer

Øvre styreskinne til kamkjedet med bolter (denne er garantert slitt!)

Kamkjede

 

I tillegg så kan det hende du sliter med pinnboltene til eksosmanifolden, eller at en av de knekker, da må du ha nye bolter med muttere.

 

Det kan også hende du vil se at du har noen oljelekkasjer foran på motoren, da kan det være greit å handle en ny simring til veivakselen.

 

Jo, også bytter du kjølevæske når du er i gang. Du må (bør) allikevel ta av radiatoren for å komme til.

 

Det er sikkert noe jeg har glemt, så andre kan utfylle mine opplysninger...[/quote']

 

Hehe. Ja si det. Går så i surr med både mbentusiastforumet og mercefreaken...

 

Skal se om jeg ikke kan få litt hjelp til å demontere snart, så ser jeg hvilke deler i tillegg til de du ramset opp jeg trenger å bytte. Må også få skaffet riktig verktøy og Haynes boka før jeg gyver løs...

 

Så skal jeg iallefall bruke denne tråden videre og ikke lage noen ny ;)

Link to comment
Share on other sites

Så skal jeg iallefall bruke denne tråden videre og ikke lage noen ny ;)

 

:lol:

 

Du får spørre, ta bilder og legge ut masse på forumet her. Sikkert mange som lurer på fremgangsmåten, og det er helt sikkert flere som skal bytte toppakning på en M102 motor i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sondre B. Bjelland
Så skal jeg iallefall bruke denne tråden videre og ikke lage noen ny ;)

 

:lol:

 

Du får spørre' date=' ta bilder og legge ut masse på forumet her. Sikkert mange som lurer på fremgangsmåten, og det er helt sikkert flere som skal bytte toppakning på en M102 motor i fremtiden.[/quote']

 

Kan ta og lage en how-to.

 

Eller iallefall prøve så godt jeg kan. Kanskje den blir sticky ;)

Link to comment
Share on other sites

Så skal jeg iallefall bruke denne tråden videre og ikke lage noen ny ;)

 

:lol:

 

Du får spørre' date=' ta bilder og legge ut masse på forumet her. Sikkert mange som lurer på fremgangsmåten, og det er helt sikkert flere som skal bytte toppakning på en M102 motor i fremtiden.[/quote']

 

Kan ta og lage en how-to.

 

Eller iallefall prøve så godt jeg kan. Kanskje den blir sticky ;)

 

forresten... er du sikker på at det er _toppen_ , og ikke bare toppakningen?

Link to comment
Share on other sites

Guest Sondre B. Bjelland
Så skal jeg iallefall bruke denne tråden videre og ikke lage noen ny ;)

 

:lol:

 

Du får spørre' date=' ta bilder og legge ut masse på forumet her. Sikkert mange som lurer på fremgangsmåten, og det er helt sikkert flere som skal bytte toppakning på en M102 motor i fremtiden.[/quote']

 

Kan ta og lage en how-to.

 

Eller iallefall prøve så godt jeg kan. Kanskje den blir sticky ;)

 

forresten... er du sikker på at det er _toppen_ , og ikke bare toppakningen?

 

Altså. Det er jo toppakningen som er_dårlig_, men skal man bytte den må man vel av med toppen og planslipe og slikt. Kan også være en stempelfjær så jeg kan likesågodt bare ta den overhalingen. Må jo nedi der allikevel ;)

Link to comment
Share on other sites

Altså. Det er jo toppakningen som er_dårlig_' date=' men skal man bytte den må man vel av med toppen og planslipe og slikt. Kan også være en stempelfjær så jeg kan likesågodt bare ta den overhalingen. Må jo nedi der allikevel ;)[/quote']

 

Ok. Bare la merke til overskriften din, jeg :

 

":cry: Jaja. Da var toppen røket..."

 

Hadde jo vært dumt å skifte toppen hvis det bare var pakningen

Link to comment
Share on other sites

Guest Sondre B. Bjelland

Altså. Det er jo toppakningen som er_dårlig_' date=' men skal man bytte den må man vel av med toppen og planslipe og slikt. Kan også være en stempelfjær så jeg kan likesågodt bare ta den overhalingen. Må jo nedi der allikevel ;)[/quote']

 

Ok. Bare la merke til overskriften din, jeg :

 

":cry: Jaja. Da var toppen røket..."

 

Hadde jo vært dumt å skifte toppen hvis det bare var pakningen

 

Joa. Det er jo bare toppakningen som må byttes... Men toppen må overhales, ikke byttes tror jeg :oops: ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...