Guest Sondre B. Bjelland Posted April 24, 2005 Share Posted April 24, 2005 Det viser seg at min mistanke var korrekt. Det lukter eksos av kjølevannet og det kommer eksos opp av oljelokket. Slik kan jeg ikke ha det, så jeg må jo gjøre noe. Det er_uaktuelt_å sette den på verksted for å gjøre denne jobben. Så mye vil jeg ikke koste på bilen, men på den annen side vil jeg gjerne ha den i stand igjen så jeg kommer mest sannsynlig til å ta saken i egne hender. Er det noen her som har byttet toppen på en '87 230 motor? Hvilke fallgruver bør jeg holde meg unna og hvilke deler bør jeg helt spesifikt bytte når jeg først er igang? Både det som MÅ byttes, det som bør byttes og det som er greit å bytte, men som ikke er helt nødvendig. Jeg vil at denne motoren skal male som en katt igjen. Jeg ser for meg at jeg har en ganske stor jobb foran meg, men er den overkommelig? Har tilgang på verksted med alle fasiliteter og med Haynes boka lett tilgjengelig burde det vel gå? Uff. Typisk at slikt skjer i russe- og eksamenstida. Er liksom ikke akkurat nå jeg har mest tid at det gjør noe. Men, men... Får gå på med havet hode og overhale den toppen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Hvorfor kunne du ikke fortsette på den forrige tråden din? Der har jeg jo ramset opp hva du trenger av deler... Å bytte toppakning er mye jobb, men ikke noe av det er vanskelig. Det som vi kløna mest med var boltene som den øvre styreskinna til kamkjedet satt med. Disse skal dras ut med en glidehammer, noe som vi ikke hadde. Ellers satt boltene til eksosmanifolden ganske så hardt, men det var fullt mulig å få de av med toppen på plass. Har sett flere steder at de anbefaller å ta av toppen med eksosmanifolden og innsugsmanifolden på plass. Det blir vel en smakssak, det er i hvertfall absolutt enklest å ta av innsugsmanifolden når du får toppen opp på en arbeidsbenk. Dette pga at det er noen skruer som sitter ganske så vanskelig til. Husk på at du trenger spesialverktøy også: Diverse momentnøkler, glidehammer (klarer det uten), verktøy for å ta ventilene. Deler en gang til:Slipesett (inneholder det mest av pakninger, men jeg tror du må handle eksosmanifoldspakning og innsugsmanifoldspakning utenom, det vet de du handler deler av)ToppdekselpakningTopplokksbolterKjedestrammerØvre styreskinne til kamkjedet med bolter (denne er garantert slitt!)Kamkjede I tillegg så kan det hende du sliter med pinnboltene til eksosmanifolden, eller at en av de knekker, da må du ha nye bolter med muttere. Det kan også hende du vil se at du har noen oljelekkasjer foran på motoren, da kan det være greit å handle en ny simring til veivakselen. Jo, også bytter du kjølevæske når du er i gang. Du må (bør) allikevel ta av radiatoren for å komme til. Det er sikkert noe jeg har glemt, så andre kan utfylle mine opplysninger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Bytte toppen? Som i å ta av den gamle og sette inn en "ny"? Får jo tak i ferdig overhalte brukte, får vel også innbytte på gamle..Priser aner jeg ikke! Ellers, se alexanders innlegg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Bytte toppen? Jeg regnet med at han mente toppakning jeg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sondre B. Bjelland Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Hvorfor kunne du ikke fortsette på den forrige tråden din? Der har jeg jo ramset opp hva du trenger av deler... Å bytte toppakning er mye jobb' date=' men ikke noe av det er vanskelig. Det som vi kløna mest med var boltene som den øvre styreskinna til kamkjedet satt med. Disse skal dras ut med en glidehammer, noe som vi ikke hadde. Ellers satt boltene til eksosmanifolden ganske så hardt, men det var fullt mulig å få de av med toppen på plass. Har sett flere steder at de anbefaller å ta av toppen med eksosmanifolden og innsugsmanifolden på plass. Det blir vel en smakssak, det er i hvertfall absolutt enklest å ta av innsugsmanifolden når du får toppen opp på en arbeidsbenk. Dette pga at det er noen skruer som sitter ganske så vanskelig til. Husk på at du trenger spesialverktøy også: Diverse momentnøkler, glidehammer (klarer det uten), verktøy for å ta ventilene. Deler en gang til:Slipesett (inneholder det mest av pakninger, men jeg tror du må handle eksosmanifoldspakning og innsugsmanifoldspakning utenom, det vet de du handler deler av)ToppdekselpakningTopplokksbolterKjedestrammerØvre styreskinne til kamkjedet med bolter (denne er garantert slitt!)Kamkjede I tillegg så kan det hende du sliter med pinnboltene til eksosmanifolden, eller at en av de knekker, da må du ha nye bolter med muttere. Det kan også hende du vil se at du har noen oljelekkasjer foran på motoren, da kan det være greit å handle en ny simring til veivakselen. Jo, også bytter du kjølevæske når du er i gang. Du må (bør) allikevel ta av radiatoren for å komme til. Det er sikkert noe jeg har glemt, så andre kan utfylle mine opplysninger...[/quote'] Hehe. Ja si det. Går så i surr med både mbentusiastforumet og mercefreaken... Skal se om jeg ikke kan få litt hjelp til å demontere snart, så ser jeg hvilke deler i tillegg til de du ramset opp jeg trenger å bytte. Må også få skaffet riktig verktøy og Haynes boka før jeg gyver løs... Så skal jeg iallefall bruke denne tråden videre og ikke lage noen ny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Så skal jeg iallefall bruke denne tråden videre og ikke lage noen ny Du får spørre, ta bilder og legge ut masse på forumet her. Sikkert mange som lurer på fremgangsmåten, og det er helt sikkert flere som skal bytte toppakning på en M102 motor i fremtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Har noen fine bilder av 6 sylindre i rekke jeg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sondre B. Bjelland Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Så skal jeg iallefall bruke denne tråden videre og ikke lage noen ny Du får spørre' date=' ta bilder og legge ut masse på forumet her. Sikkert mange som lurer på fremgangsmåten, og det er helt sikkert flere som skal bytte toppakning på en M102 motor i fremtiden.[/quote'] Kan ta og lage en how-to. Eller iallefall prøve så godt jeg kan. Kanskje den blir sticky Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Så skal jeg iallefall bruke denne tråden videre og ikke lage noen ny Du får spørre' date=' ta bilder og legge ut masse på forumet her. Sikkert mange som lurer på fremgangsmåten, og det er helt sikkert flere som skal bytte toppakning på en M102 motor i fremtiden.[/quote'] Kan ta og lage en how-to. Eller iallefall prøve så godt jeg kan. Kanskje den blir sticky forresten... er du sikker på at det er _toppen_ , og ikke bare toppakningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sondre B. Bjelland Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Så skal jeg iallefall bruke denne tråden videre og ikke lage noen ny Du får spørre' date=' ta bilder og legge ut masse på forumet her. Sikkert mange som lurer på fremgangsmåten, og det er helt sikkert flere som skal bytte toppakning på en M102 motor i fremtiden.[/quote'] Kan ta og lage en how-to. Eller iallefall prøve så godt jeg kan. Kanskje den blir sticky forresten... er du sikker på at det er _toppen_ , og ikke bare toppakningen? Altså. Det er jo toppakningen som er_dårlig_, men skal man bytte den må man vel av med toppen og planslipe og slikt. Kan også være en stempelfjær så jeg kan likesågodt bare ta den overhalingen. Må jo nedi der allikevel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest brotor Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 stempelfjær? hvis du skal skifte stempelfjærer så ser vi jo fort på en litt større jobb her da... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Han mente vel ventilfjær får vi håpe. Komplett demontering av motor er litt brutalt hvis man ikke har skrudd noe særlig motor før. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 Altså. Det er jo toppakningen som er_dårlig_' date=' men skal man bytte den må man vel av med toppen og planslipe og slikt. Kan også være en stempelfjær så jeg kan likesågodt bare ta den overhalingen. Må jo nedi der allikevel [/quote'] Ok. Bare la merke til overskriften din, jeg : " Jaja. Da var toppen røket..." Hadde jo vært dumt å skifte toppen hvis det bare var pakningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sondre B. Bjelland Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 Altså. Det er jo toppakningen som er_dårlig_' date=' men skal man bytte den må man vel av med toppen og planslipe og slikt. Kan også være en stempelfjær så jeg kan likesågodt bare ta den overhalingen. Må jo nedi der allikevel [/quote'] Ok. Bare la merke til overskriften din, jeg : " Jaja. Da var toppen røket..." Hadde jo vært dumt å skifte toppen hvis det bare var pakningen Joa. Det er jo bare toppakningen som må byttes... Men toppen må overhales, ikke byttes tror jeg ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.