Jump to content

Prøvekjørt nye E klasse: Skikkelig nedtur eller bare en gedigen tilvending?

Recommended Posts

Posted

Tja...nå trenger jeg synsing...Prøvekjøringen av nye E-klasse bensin kan stemples som en gedigen nedtur...eller er det bare en voldsom overgang fra min W211?

Jeg synes at teknologien var interessant og delvis imponerende og den 184 HK sterke motoren var jo i og for seg sterk nok...

Men så alt det negative:

- 4-eren bråker jo, hører godt at det er en fire sylindret på steroider...blir 211 HK og hybriden noe bedre?

- Hva er det som gjør masse blank plast lekkert? Jeg fant at det så billig ut..reflekterende er det også

- Tvilsom plassering av blinklys-hendelen....byttet plass med cruise controllen var ikke noen genistrek,,,blinker dårlig med den.

- Alle menyene forsvinner jo så fort at man får ikke tid til å foreta valg før den er borte....(mulig å sette lengre visningstid?) Mye enklere med en fast knapp syntes nå jeg

- Skjermen til høyre tar synet vekk fra veien...og man trenger tid for å se og velge

- ulogisk plassering av velger hjul under knappen i midtkonsolen. Vanskelig å komme til hjul og bryter der den ligger "beskyttet" under bøttekotten...og hvorfor velge mikroskopiske steder å trykke på "hjem" og tilbake...må jo ta øynene vekk fra veien

- Klarte ikke å skifte mellom sport og comfort mens jeg kjørte...på min er det EN knapp...her er det mase menyer å lete i...

- Trangt. Dårlig utsyn i forhold til min W211

- koppholdere alt for langt fra førerstolen

-

Så....er det bare tilvenning?

Eller er det mye enklere med en knapp for hver funksjon lett tilgjengelig i min W211? En knapp velger comfort, sport I, sport II...ingen problem å endre mens man kjører. Heve airmatic...en knapp! Comand 50 er super-lett å bruke bare man vet hvor knappene er...

Egentlig føler jeg det var en skikkelig nedtur fra min godt utstyrte bensin V6. Vel kan jeg vente til det kommer noen seksere....med alt det andre? tilbakeskritt eller fremskritt? Eller er jeg bare skikkelig konservativ?

Synsing folkens?

• Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jeg har ikke prøvd den, men reagerte på bytting av plass på tempomaten. Jeg har vært vant med den fra 81-modellen jeg hadde til 2009 som jeg har nå, og aldri har missfornøyd med plassering på den hendelen.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Posted

Alt er en vanesak. Ratter både nye S og nye E til daglig og man blir vant til alt. Etter par dager bak rattet så lærer man seg hvor alt befinner seg og man slipper å knote og lete etter ting :)

Posted

Tilvenning sak.

At bensinmotoren bråker, er helt normalt når den har kompressor etc.

Når du nevner det, så kommer jeg på at cruise og blinklys har byttet litt plass, men du blir raskt vant til dette. det varer i 2 dager.

Endre fra sport, comfort, eco, sport+ gjør man med en bryter nede ved sveivehjulet. man trykker oppover eller nedover for å bytte mellom de forskjellige modusene.

Det med hjul og pekeflate, er veldig forvirrende. men jeg mener at i E klasse kan man velge bort touch/pekeflaten. Personlig bruker jeg bare hjulet i C klassen.

Skjermen til høyre, er jo bare mye mye større. I W211 ligger jo COMAND skjermen mye lavere, og potensielt mye "farligere". "Alle" biler har nå skjermer høyt oppe (eksempel: BMW, Audi, Lexus, Mazda). Dette er nok også en tilvenningssak. Disse skjermene har jo fått ekstremt god respons av alle som tester bilene.

211 var også trang, så jeg kan ikke forstå at 213 skal være trangere. det skal være mye mer plass i 213 enn 212 innvendig, mens bagasjerommet er litt mindre.

Utenom dette, så ble jeg heller ikke imponert over bilen. snakket med en selger, og han sa også at E klasse selger mye mye dårligere enn først anntatt. De selger mye mer av GLC, C hybrid, og de mindre CLA, B og A bilene.

Posted

Ikke noe for meg .Virker som en oppblåst C klasse

Litt klysete sakt av deg synes jeg. Vi har bestilt to, en med sommer og en med vinterdekk

Det er min mening !!!!!!!!!!

Posted

Ikke noe for meg .Virker som en oppblåst C klasse

Litt klysete sakt av deg synes jeg. Vi har bestilt to, en med sommer og en med vinterdekk

Det er min mening !!!!!!!!!!

Ikke hiss deg opp, det var bare humoristisk ment  :lol:

Kommer vel av att jeg ble VELDIG skuffet når vi prøvekjørte nye E klassen - ser heller til S eller GLC AMG

Posted

Nå har ikke jeg turt og prøve bilen i ren frykt for at jeg vil få i overkant lyst på den. Men spør du meg så synes jeg at det meste ser håpløst gammelt og ut datert ut etter å ha sett wide screen cockpiten til nye E klasse. Pianolakken velges jo enkelt bort til fordel for et vakkert treverk for å få riktig godfølelse.

Forøvrig så er det vel dieselutgaven som motorjournalistene har trykket til sitt bryst og gitt terningkast 6 og er man vant til en stor bensinmotor så er det ikke sikkert at en  E200 er svaret  :-)

Posted

Motoren i demobilen her i Nidaros var en sånn liten firersnurre som går på bensin, og jeg har vel aldri kjørt en Mercedes som akkurat DEN løsningen fungerte bra i...

Jeg ser ikke for meg å gå tilbake til noe med så lite moment fra start, at jeg har kjørt elbil et års tid gjør at det føles dobbelt ille å måtte tyne en liten bensinmotor for at ting skal fløtte på seg..

Ellers var bilen grei, opplevd kvalitetsnivå på interiør og ikke minst at de omsider har fått til skjermene så det ikke ser ut som etterpåklistra dill gjorde mye.

Posted

Synd det har blitt så dyrt med mer enn fire sylindre i nyere Mercedes (egentlig tyske premium-biler generelt) og at man må helt opp til E400 av bensinmodellene for å få seks sylindre. En firesylindret motor, enten det er bensin eller diesel gjør skam på en så ellers flott bil og hele premiumfølelsen blir borte IMO.

Ellers er det vel bare å glede seg til Mercedes kommer med de nye rekkesekserne i disse bilene, hele 20 år siden forrige gang da de faset ut M104 motoren.

Posted

Dette har vel så mye med vibrasjoner og silkemyk gange som lyd å gjøre etter min mening. Tror dette også er grunnen til at Mercedes går til bake til rekkesekser igjen, V6 er billigere å produsere og enklere å plassere i en bil pga størrelsen. BMW har tviholdt på rekkesekseren, ikke uten grunn.

Posted

Dette har vel så mye med vibrasjoner og silkemyk gange som lyd å gjøre etter min mening. Tror dette også er grunnen til at Mercedes går til bake til rekkesekser igjen, V6 er billigere å produsere og enklere å plassere i en bil pga størrelsen. BMW har tviholdt på rekkesekseren, ikke uten grunn.

...for ikke å snakke om modulære konstruksjoner..

Posted

Pianolakken i E klasse kan ikke velges bort.

Det har jeg faktisk ikke lagt merke til før. Merkelig sak. Følger forøvrig ganske godt med på nye E klasse på finn og legger merke til at de blir stående veldig lenge.

Posted

Pianolakken i E klasse kan ikke velges bort.

Det har jeg faktisk ikke lagt merke til før. Merkelig sak. Følger forøvrig ganske godt med på nye E klasse på finn og legger merke til at de blir stående veldig lenge.

Det du sier om at de blir stående lenge har også jeg sett . Men det er vell utleie biler fra Italia og Frankrike og "younge stern" fra fabriksannsatte . Videre er det vell lite lurt og kjøpe første produksjons år og heller vente til 2dre revisjon er innlemmet i produksjon - min mening  :shock:

Posted

Hadde håpet at designet på nye E skulle synke inn på meg..men dessverre synes jeg den ser små tam og puslete ut.

Må nok ha en AMG versjon med litt bredere skjermer etc for å få den opp på nivå som jeg liker. (ikke kun AMG line, men AMG versjon 8))

Hvis E-klassen selger dårlig nå, hva skjer når nye BMW 5'er kommer neste år + ny A6 ?? :shock: