Jump to content

Recommended Posts

Posted

Oppdaga i dag at det ene jekkfestet bak på på stasjonsvogna ikke var helt kurant. Bilen er en 210 fra ´97. Jekka opp bilen med standardjekken og hele festet, jekken og dermed også bilen lente seg langsomt bakover. Var kjapp med garasjejekken, så jeg fikk det til, men jekkfestet (og sikkert også deler av kanalen) må sveises. Er det noen som veit om et verksted på østlandet som gjør sånt pent og til en ok pris?

Posted

Jeg foreslår at du tar turen innom et verksted (eller NAF) og får en gjennomgang av hele understellet for å få en fullstendig oversikt over rustskadene. Det er kjedelig å sveise ett sted, og så etterpå oppdage at det bare var begynnelsen. Uten å ha noen personlig erfaring, så har jeg fått inntrykk av at W210 ikke har det beste ryktet vedr. rust.  :(

Kom tilbake med en beskrivelse av omfanget av rustangrepene etterpå, så kan jeg kanskje gi deg en adresse.

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Jeg ble anbefalt stedet, og forsøkte å kontakte ham ifjor, men det er visst ikke i drift lenger.

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

her må du få en skikkelig vurdering.

Det er fullt mulig du bør kaste bilen.

Jeg hadde en som såg bra ut, å på eu fant de rust i hjørnene på kanalene. Da reglene sier at er hullet over 5x10cm så får du mangel, å selv om mine var var under dette så gadd jeg ikke å klage for dette var jo egentlig enkelt å bytte.

Jeg kjøpte 2 kanaler så lenge det var hjørnene som var skadet slik at jeg hadde riktige profiler.

Men skulle aldri begynt på den jobben da det ALLTID er mer en øyet ser.

Jeg endte med å bytte alle 4 hjørnenen (rett forbi hullet til org.jekken), En stiving til jekkfeste, alle bremse- og olje rør, foringer i subframe+++

Så selv om det ikke ser så ille ut kan det gjemme seg mye mere jobb. Å sette den på verksted kan de blir altfor dyrt i forhold til bilens verdi, + at en rustjobb blir veldig sjelden bra over tid, spesielt de billige.

Posted

Så selv om det ikke ser så ille ut kan det gjemme seg mye mere jobb. Å sette den på verksted kan de blir altfor dyrt i forhold til bilens verdi, + at en rustjobb blir veldig sjelden bra over tid, spesielt de billige.

Ja det er alltid mere rust enn hva man først ser og det kan fort bli ekstremt dyrt hvis et verksted skal gjøre det til normale verksted priser. Spesielt hvis det skal gjøres bra.

Som du skriver så blir aldri en billig fiks bra over tid men gjøres det skikkelig så blir det like godt som nytt og i mange tilfeller bedre, men det krever jo at man jobber seg inn i bilens konstruksjon og ikke bare kapper og lapper over et hull.

Her er en video som viser hvordan noe slikt kan gjøres på skikkelig vis (dette da på en Porsche 911)

Det sier seg selv at det å gjøre tilsvarende på en bruksbil er helt høl i huet.

• 4 weeks later...
Posted

Siste nytt i saken kommer her.

Jeg dro til Thore Front, for de veit hva dem driver med, har lang erfaring osv. Bilen ble satt der, og jeg ba om en pris på å få sveisa festet, samt en undersøkelse av begge kanaler og de andre jekkfestene. Dette foreslo jeg å betale for, for det er jo litt mas å komme til på skikkelig vis, men det var ikke nødvendig. Beskjeden var at dette må de se nøyere på for å gi en pris. Fint nok. Seinere fikk jeg beskjed om pris og at de hadde undersøkt begge kanaler.

Få dager seinere var bilen klar, og jeg dro avgårde glad og fornøyd - og 6000,- kroner fattigere. Jeg hadde fått beskjed om at alt nå var i orden, og at begge kanalene var helt fine ellers. Moroa begynner da jeg skal skifte av gasskulene bak. Da jeg skal jekke opp på denne sida hvor Fronth har sveisa og alt skal være i orden, er det snarere det motsatte. Jeg sveiver opp, festet krenger og det samme som skjedde i utgangspunktet har skjedd igjen. Topp.

Da jeg kom tilbake til Fronth med dette, var det greit. De skulle ta inn bilen og ordne det. De var riktignok litt i tvil, og lurte på hvordan jeg hadde brukt jekken. Jeg sa som sant var, at den var brukt på vanlig måte. Etter å ha hatt både 123,124 og nå 210 etter tur siden 2004, skulle jeg mene at jeg har forstått hvordan. Det har tross alt gått smertefritt med alle dekkskift på disse bilene i alle år, med nettopp vår gamle venn standardjekken. Da jeg så skulle hente bilen igjen, etter at de angivelig hadde fiksa det de i utgangspunktet ikke hadde fått til, kom det flere spørsmål, og jeg måtte forklare at, jada, brekket var på, og den sto i P og ja, det var flatt underlag, og nei ingenting var skeivt. Hvorpå det kom en forklaring på hva som var rett bruk (Litt morsomt er det at da jeg seinere skulle teste jekkfestet, fant jeg en trekloss med tegnet forklaring på i bagasjen der hvor jekken ligger :D).

Uansett, jekkfestet holder (ser det ut til), men vinkelen er ikke riktig, og de har bare klint igjen med massevis av tectyl rundt, istedenfor å la plate og pakning ligge rundt jekkfestet slik det skal være.

Hva nå?

Posted

Ikke så lett å mene noe om dette. Det hele er spørs om hva som ble avtalt. Det kan dreie seg om fra "bare så det går igjennom neste eu" til "jeg er entusiast og forventer at alt skal være tip top".

En annen ting er jo hvordan resultatet ser ut. Vi har lite å uttale oss om uten et bilde.

På en annen side, så kan jeg vel kanskje si at jeg hadde antagelig tilta  :lol:

Posted

Avtalen var at jekkefestet skulle fikses, og at han skulle ta en grundig kikk på det før han ga meg pris. Dermed er forventningen at alt skal være i orden. Det virker mest som om de ikke har gjort noe annet enn å kline tectyl rundt, og at selve røret/jekkfestet hviler mot ramma over. Derav den gærne vinkelen. Uansett stinker det at de antakelig ikke har gjort annet enn å tette med tectyl. Det ser jo fint og nytt ut...

Skal få tatt et bilde.

Posted

Mulig, men det er opplagt at det ikke er slik det skal være. Får stikke ned og vise frem, og håpe at de går i seg selv og fikser. For 6000,- spenn for ett eneste jekkfeste, bør det jo være i orden.

Posted

Jeg foreslår at du bestiller en time hos NAF, og får med en skriftlig vurdering av jobben derfra når du besøker Thore Front. Jeg vet ikke om Thore sjøl er aktiv lenger, han var godt oppi 70-årene sist jeg snakket med ham. Be om å få snakke direkte med ham hvis han er tilstede, så kan det hende det ordner seg på beste måte.

Med vennlig hilsen, Olaf

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...