Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo. Har en w202 og alle lys bak fungerer bortsett fra ryggelys. Prøvd å byttet pærer også, er det noe sikring jeg kan sjekke og eventuelt hvor er den? Og ryggelysbryteren hvor sitter? Er en sedan og automat vel og merke :)

• 1 month later...
Posted

Hallo. Har en w202 og alle lys bak fungerer bortsett fra ryggelys. Prøvd å byttet pærer også, er det noe sikring jeg kan sjekke og eventuelt hvor er den? Og ryggelysbryteren hvor sitter? Er en sedan og automat vel og merke :)

Hei, hadde samme problem og tok noen bilder for å lage en DIY av hvordan jeg løste det - men kom jo aldri så langt, men skriver litt nå om andre møter på samme utfordring.

Jeg heller hadde ikke ryggelys, men pærer og sikringer var ok - skulle på eu-kontroll og da måtte dette være i orden, men mercedes skulle ha utrolig mye penger for denne gearvelgeren.

Jeg skrudde bare opp hele gearskifteren, og demonterte meg inn til den boksen du ser på bildet. når man setter velgeren i R skal den hvite plastdingsen komme borti bulen på den ene fjærstålet (rød pil) som igjen gjør at de to klumpene i enden (gul pil) får kontakt. når strøm går gjennom denne vil ryggelyset aktiveres.

jeg målte med multimeter og sjekket kontakten var ok og skrudde sammen igjen, men fremdeles ingen ryggelys, og skrudde oppe enda en gang og loddet på en liten klump ekstra på den kulen (rød pil) for å få kompensere for det som var litt slitt på den hvite plasten som skal presse dette ilag når man velger R.

Fiks ferdig på 1 god time og ryggelys og eu i boks.

gearvelger.thumb.jpg.2d547fd298214ec8a49b40803828e8ab.jpg

Posted

man kan også sjekke dette ved å sette ett multimeter på ryggelyskontakten og sjekke om det er strøm gjennom når du har den i R FØR du demonterer hele greia. er det ikke strøm gjennom er det dette som er problemet