Bodehode Posted September 26, 2016 Posted September 26, 2016 Hei Jeg tror jeg har litt rusk med tenningen til bilen, MB W110 -67/68 2,0 bensin motorkode 121.940. Har byttet til nye tennplugger, pluggledninger, coil m/motstand og kondensator. Fordelerlokk, rotor og stift ser helt nytt ut. Tenkte å prøve en coil uten formotstand, hvilke problemmer kan jeg møte på ved å bytte coiltype? Hva er årsaken til at enkelte biler har coil med formotstand? Per Quote
Eirik Tømmerås Posted September 26, 2016 Posted September 26, 2016 Skal det være coil m/motstand på din bil? Coiler med motstand er som regel på 8v og når du kjører starteren sender du full spenning til den og i.o.m at spenningen på batteriet er lav f.eks en kald vinterdag og starteren trekker spenningen ytterlig ned så gir en 8v coil full effekt ved startøyeblikket. Ledningen fra startinnslaget er koblet direkte på coilen, og ved kjøring er motstanden innkoblet sånn at det blir 8v på coilen og ikke over 14v. Setter du på en vanlig coil og det skal være en med motstand kan bilen bli tungstartet. Quote
Bodehode Posted October 3, 2016 Author Posted October 3, 2016 Ja, i servicemanual står det Coil Bosch part nr: K12V 0 221 102 001, Serie resistance ohm 3,1-3,6 Jeg kjøpte en coil fra Biltema med motstand, men tror det ble feil... Skal prøve å måle motstand på den uorginale for å se om det er stort avvik fra standard. Quote
Recommended Posts