Eirik Tømmerås Posted September 26, 2016 Posted September 26, 2016 Som topic sier så lurer jeg på hvordan denne er koblet. Går den hele tiden? Grunnen til at jeg lurer på det er at jeg skal bestille motorvarmer til 190´n. Og da jeg plagdes noe jævlig med montering av blokkvarmer på 230TE´n jeg hadde tidliger har jeg funnet ut at slangevarmer er en lettere løsning. Da 190´n ikke har sirkulasjonspumpe er jeg er da inne på tanken om å sette på en pumpe fra 124, om det skulle bli for dårlig sirkulasjon. Quote
FrodeS Posted September 26, 2016 Posted September 26, 2016 Den går så lenge tenninga er på, og minst ett av temperaturhjulene står så rødt felt er synlig. I praksis så lenge bilen går. Hva med å sette inn en hot frog? Det ligger vel en til salgs her på forumet. Quote
Eirik Tømmerås Posted September 26, 2016 Author Posted September 26, 2016 Er det sirkulasjon fra motoren når pumpa ikke går eller blokkerer den? Hot frog ja. Har lest her inne om en person som allerede opplever at pumpa ikke virker på den. Kjøper man Defa vet man hva man får og slipper unna jallakoblinger til strømmen, og setter jeg inn en pumpe som Mercedes selv bruker så vet man og hva man får Quote
FrodeS Posted September 26, 2016 Posted September 26, 2016 Er det sirkulasjon fra motoren når pumpa ikke går eller blokkerer den? Hot frog ja. Har lest her inne om en person som allerede opplever at pumpa ikke virker på den. Kjøper man Defa vet man hva man får og slipper unna jallakoblinger til strømmen, og setter jeg inn en pumpe som Mercedes selv bruker så vet man og hva man får Jeg har vel byttet den pumpa 2 ganger på min bil. De blir slitt. Det går vann gjennom om de står. I hvert fall noe. Mener jeg solgte 50 stykker på gruppekjøpet, og det er en del år siden. Om én har stoppet i mellomtida, så mener jeg det er ganske bra. Alle deler i dem kan kjøpes løst, så de er fullt ut overhalbare. Har fungert fin-fint i vår. Slangevarmer uten sirkulasjon har jeg ikke allverden trua på, egentlig. Quote
Eirik Tømmerås Posted September 26, 2016 Author Posted September 26, 2016 Da blir nok en sånn pumpe å holde i mange år for vår del, da jeg blir å koble den ut i sommerhalvåret hvis det er en viss sirkulasjon. Strømmen den blir å bruke gjør ingenting da jeg monterer Defalader som går på når pluggen settes inn. Så setter jeg på et Defa-rele som kobler inn motor/kupevarmer via fjernkontroll. Fjernkontroll og styringssystem fant jeg mye av på ebay. Bilen blir parkert sånn at vi ser fronten så jeg setter på et tidsrelé som gjør at tåkellysene kvitterer ved å lyse noen sekunder når varmerene starter Quote
Tor Anton Posted September 26, 2016 Posted September 26, 2016 jeg har satt inn varmer i blokka på mine motorer(også de i 190) å jeg er fornøyd med det. Bare å skru ut pluggen i blokka å inn med elementet. Quote
Eirik Tømmerås Posted September 27, 2016 Author Posted September 27, 2016 jeg har satt inn varmer i blokka på mine motorer(også de i 190) å jeg er fornøyd med det. Bare å skru ut pluggen i blokka å inn med elementet. Blokkvarmer er helt klart det beste. Men husker hvor jeg plagdes da jeg monterte en på den 124 bilen vi hadde. Men jeg har jo mer/bedre verktøy i dag. Skrudde du bare ut original-proppa, uten noe om og men? Har lest om de som bruker varme for å få den ut. Defa anbefaler et kraftig slag på proppa før man skrur den ut. Quote
Tor Anton Posted September 27, 2016 Posted September 27, 2016 på 16v'n så ble den varmet slik at tettningsmassa/pakningen smeltet å pluggen løsnet lett. på m111 så tok jeg av innsuget å brukte muttertrekker, brukte å muttertrekker på vitoen. Det var bare å klemme på å så løsnet den. Quote
E_S Posted September 27, 2016 Posted September 27, 2016 Blokkvarmer der proppen sitter er helt genialt. Slangevarmer uten pumpe er heller stusselige saker.. Quote
Eirik Tømmerås Posted September 27, 2016 Author Posted September 27, 2016 Blokkvarmer er bestillt. Blir starteren mye i veien? Må vel av med støtta til innsuget for å komme til med latmannen? Quote
Tor Anton Posted September 28, 2016 Posted September 28, 2016 det er sikkert forskjell på åssen disse sitter,men du bør nok minst ha kjørt den varm. jeg prøve først med pipe og latmansarm,men holdt på å øedlegge pluggen(ikke veldig solid) så jeg nesten ikke fikk den av i det hele tatt. Quote
E_S Posted September 28, 2016 Posted September 28, 2016 Pluggen kan være ganske håpløs å få ut med pipe og latmannsarm - det er bare en kjip bit presset plate, så "sekskanten" å skru på blir rund på null-komma-niks. Jeg har stort sett endt opp med å bruke hammer og meisel på selve pluggen for å få rotert pluggen litt i gjengene, har man først fått bevegelse på den går det stort sett greit videre. Quote
FrodeS Posted September 28, 2016 Posted September 28, 2016 De fleste piper tar ikke tak helt ytterst. De er litt koniske for å lettere entre det man skal skru. Jeg har ikke prøvd selv, men så noen anbefalte å slipe ned pipa litt, så den får tak i en større del av hodet på bolten. Quote
Eirik Tømmerås Posted September 28, 2016 Author Posted September 28, 2016 Når jeg tenker tilbake på 124´n og montering av varmer, så mener jeg at jeg gjorde den jobben ovenfra. På 190´n er dette umulig da karrosseriet er smalere og det er ikke plass til det(heldigvis). Quote
Eirik Tømmerås Posted October 5, 2016 Author Posted October 5, 2016 Har grublet litt på å få tak i 6 kant pipe (som Defa anbefaler) til 1/2" settet. Kom nettop på at jeg skulle sjekke i 3/4 settet, og yess der er det fra 25mm og oppover. Dette settet er litt "glemt", det var noe jeg kjøpte da jeg drev gårdsbruk på -80/90 tallet så det er ikke veldig mye brukt i dag. Da burde jeg være så rustet som jeg kan bli til prosjekt motorvarmer Noen som husker dimensjonen på pipa som skal brukes på den pluggen? 30-32mm... Quote
Eirik Tømmerås Posted October 28, 2016 Author Posted October 28, 2016 Blokkvarmer ankommet. Jeg tok ned dekselet under motoren, men ga fort opp da jeg så at startmotoren må løs. Å gjøre det ute på denne årstiden gjør jeg bare ikke. Så i dag konatktet jeg MBverkstedet, i håp om å få fastpris på monteringen men, nei det kunne han ikke gi siden troppa er skrudd i, i verste fall må mainfoilden ut. Han mente det var lotto om de i det hele tatt fikk den ut, og han anbefalte meg slangevarmer, som jeg i utgangspunktet skulle bestille Har skrevet e-post til bilradiospes. i et håp om å få byttet denne i en slangevarmer. Quote
E_S Posted October 28, 2016 Posted October 28, 2016 Nei, ikke bytt. Slangevarmer funker omtrent like bra som et telys til å varme opp en stue. Nå kjenner ikke jeg til M103, men har montert på OM603, OM605, M111 og M104, og det har vært "piece of cake". Quote
Eirik Tømmerås Posted October 28, 2016 Author Posted October 28, 2016 M102! Er forskjellige tropper i flg. verksmesteren, noen med innvendig 6-kant og noen av presset blikk som han sa. Jeg har vel den siste Quote
Tor Anton Posted October 28, 2016 Posted October 28, 2016 Mener at pluggen i blokka er 6kant på alle, selv om noen spretter en frostplugg å setter de der. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
FrodeS Posted October 28, 2016 Posted October 28, 2016 Nei, ikke bytt. Slangevarmer funker omtrent like bra som et telys til å varme opp en stue. Nå kjenner ikke jeg til M103, men har montert på OM603, OM605, M111 og M104, og det har vært "piece of cake". Slangevarmer, riktignok med pumpe, fungerer fin-fint på vår E240. Quote
E_S Posted October 29, 2016 Posted October 29, 2016 Med pumpe virker, men de slangevarmerne man setter i en radiatorslange er helt ubrukelige.. Quote
Eirik Tømmerås Posted October 29, 2016 Author Posted October 29, 2016 Skal selvfølgelig ikke sette en varmer i en radiatorslange, men i en varmeapparatslange Og som tittelen på tråden sier. Sette inn en pumpe hvis det blir dårlig resultat med bare varmer. Kan vel ikke funke så dårlig når man blir anbefalt dette fra et MB-verksted? Quote
E_S Posted October 29, 2016 Posted October 29, 2016 Blokkvarmer er bare så mye bedre og greiere, så jeg har vanskelig for å se hvordan dette skal være så umulig på en M102 som det kjører tusenvis av rundt med blokkvarmer. Virker som det går mer på "gidder ikke" fra verkstedets side. Quote
Eirik Tømmerås Posted October 29, 2016 Author Posted October 29, 2016 Nå har jo den blikkpluggen sittet der i 29 år, så den er vel ikke akkurat lettere å få ut. At jeg ikke tenkte så langt da jeg hadde ute motoren i fjor. Da hadde jeg om så, hugget den ut Men tok jo ut en sånn plugg for 6 år siden på en 124 med M102 uten så store problemer, problemet kom først med å få det tett rundt varmeren, men i dag hadde jeg brukt locktite... Quote
erik e Posted October 30, 2016 Posted October 30, 2016 Slangevarmer fungerer helt utmerket. Har hatt flere biler med varmer montert i nedre radiatorslange. Lettvint og grei montering . 🔌🔥👍 Quote
Recommended Posts