Marevan Posted September 25, 2016 Posted September 25, 2016 Hvordan får jeg kjeden over her? Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
bska Posted September 25, 2016 Posted September 25, 2016 Ut ned strammer, husk å resette denne Av med drevet på exos Monter kjede på innsugskam. Sjekk at veiv og kam står på merker Tre kjede på løst exosdrev og smekk det på plass etter kam er plassert i merke Monter strammer. Verifiser merker Quote
Marevan Posted September 25, 2016 Author Posted September 25, 2016 Ser at jeg ordla meg feil, hvordan får jeg det helt av innsugsdrevet? Har skrudd ut strammer, sikret kjedet, begge drev er merket. Går det å få det helt av innsugsdrevet om jeg tar eksosdrevet helt av? Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
bska Posted September 25, 2016 Posted September 25, 2016 Skal du ha kjede fri fra drevet på innsugskammen er det enklest å demonterer kambukkene og deretter fjerne innsugskammen (dvs ikke demontere vanosen fra kammen). Quote
Marevan Posted September 25, 2016 Author Posted September 25, 2016 Ok takk. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
alelys Posted September 25, 2016 Posted September 25, 2016 Hva slags arbeid/servic skal du gjøre? Quote
Marevan Posted September 25, 2016 Author Posted September 25, 2016 Bytte toppakning. Og annet jeg finner på veien som ikke fungerer. Nytt ledningsnett er lagt fra hjernen til motor. Venter bare på at jeg skal bli ferdig med pakningen. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Tor Anton Posted September 25, 2016 Posted September 25, 2016 skal du ha kjede over her så tar du av kamstilleren. Det er veldig enkelt å få den av,litt verre å få det på,men så lenge du vet litt går det bra. Du ser at du kan dra ut delene slik at de passer med sporene. denne er vel lik m111 så da du låser kammene så skal den stå på 20grader? Quote
Frode Posted October 10, 2016 Posted October 10, 2016 sikret kjedet, begge drev er merket. Du sier begge drev er merket... bruker du 4 mm bor/bolt eller lignende og setter inn I hullene på baksiden av drevet på begge sider slik som beskrivelsen sier.? Kunne ikke se det ut fra bildet ditt..... Quote
Marevan Posted October 10, 2016 Author Posted October 10, 2016 sikret kjedet, begge drev er merket. Du sier begge drev er merket... bruker du 4 mm bor/bolt eller lignende og setter inn I hullene på baksiden av drevet på begge sider slik som beskrivelsen sier.? Kunne ikke se det ut fra bildet ditt..... Nope. Hoppet bukk over det. Så det kan bli litt spennende det her. Jeg har ikke hatt av kammene, og de står der de gjorde i forhold til hverandre, så neste oppgave er å turne pent for å se at det ikke er noe krasj. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Frode Posted October 10, 2016 Posted October 10, 2016 Da bør du gjøre det ihvertfall når du monterer toppen igjen så slipper du no sjau..... turne motoren etter at toppen er av til øvre døpunkt og sett to 4 mm bor inn I hullene på kammene mens alt er av, ha det slik under montering og deretter monter kjedet, da er du 100% sikker på at alt blir riktig. En tann feil her gjør ikke noe med selve motoren, den sviver greit for det om.....men du taper mye effekt.! skikkelig drit når du må åpne alt igjen etterpå.... Med 4 mm bor I hullene så klarer du ikke å få en tann feil.... Dessuten så sliter du med å sette vanosen riktig når du ikke vet hvordan den skal stå når du monterer dette igjen. Quote
Marevan Posted October 10, 2016 Author Posted October 10, 2016 Da bør du gjøre det ihvertfall når du monterer toppen igjen så slipper du no sjau..... turne motoren etter at toppen er av til øvre døpunkt og sett to 4 mm bor inn I hullene på kammene mens alt er av, ha det slik under montering og deretter monter kjedet, da er du 100% sikker på at alt blir riktig. En tann feil her gjør ikke noe med selve motoren, den sviver greit for det om.....men du taper mye effekt.! skikkelig drit når du må åpne alt igjen etterpå.... Med 4 mm bor I hullene så klarer du ikke å få en tann feil.... Dessuten så sliter du med å sette vanosen riktig når du ikke vet hvordan den skal stå når du monterer dette igjen. Jeg har dessverre montert en del før jeg oppdaget hvor dust jeg hadde vært. Om jeg f.eks turner motor til øvre døpunkt nå, og så sjekker om jeg får inn pinnene, vil det være en greit pekepinn? Jeg går ut fra at vanos er det "kamstillergreine"? Når jeg ikke har hatt det av, og merkingen passer med kjedet, så skal vel alt være i orden om jeg får inn pinnene når den står i døpunkt? (TDC?) Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
alelys Posted October 10, 2016 Posted October 10, 2016 pga tiligere eier står d minimum en tann feil på min. så han har koblet ut vanos (uten å si noe når jeg kjøpte bilen ), for om jeg kobler på ledningen til den, møtes stempler og ventiler... Quote
bska Posted October 10, 2016 Posted October 10, 2016 høres ut som om du er på rett vei, - du MÅ sjekke at merkene stemmer når vanos står i rett posisjon. ...og regner med at du har skimmet over / planet toppen før den går på igjen. ...pluss at du har fått leppepakning korrekt på plass. Sistnevnte krever litt teknikk for å hindre at montering av øvre/fremre kjededeksel krøller pakningen utav sporet den ligger i. Skal også være en dråpe pakningsmasse i hver ende av pakningen ellers kan du regne med oljelekkasjen er tilbake nokså raskt. Finn boka og les! Quote
Marevan Posted October 10, 2016 Author Posted October 10, 2016 Jeg har aldri gjort dette før, men synes det har gått greit. Har litt lite tid til overs om dagen så det tar tid å gå fra og til. Kammene står akkurat så man får inn 4mm pinner, når jeg turnet den til 0T. Ser vel ut til at jeg fikk alt tilbake der det var, siden merkene på hjulene stemmer samtidig med at den er på plass i 0T? Er det da en teoretisk mulighet for at Vanos kan krølle det til? Bska: ja den leppepakningen vrei seg første gangen. Fant ut at jeg måtte dra den litt inn i bunnen først, så den ikke hang seg opp. Gikk fint på neste forsøk. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Tor Anton Posted October 12, 2016 Posted October 12, 2016 Er det bare 4mm hull på denne? De jeg har skrudd på har jeg brukt en 6mm skrue å låst kammene. Selv om en ikke rører kammene så det fort gjort at de vrir seg pga spennet på ventilfjærene. Så jeg setter i skruene som låser kammene før jeg begynner å skru å lar de sitte der til kjede er montert igjen. Er du sikker på at denne skal stå på OT????? Den kortere versjonen av denne (m111) skal stå på 20 grader, ikke OT. Men slik får en bekreftet da en låser kammer å sjekker veiva FØR demontering. Da får en å en pekepinn på om kjede er strekt eller om den kan ha kammet over. Quote
bska Posted October 12, 2016 Posted October 12, 2016 TA, du bør absolutt skru litt på M104 du også - som Frode skiver i en tidligere post er det et 4mm hull i bakkant av kamdrevene som låser drevene med en egnet splint slik boka beskriver. - kam posisjonen er trygg. Kammens posisjon/fjærtrykk sørger for at splinten forspennes (mot toppen). Erfaringsvis er det mest praktisk å demontere/montere kammene i denne posisjonen. Quote
Tor Anton Posted October 12, 2016 Posted October 12, 2016 Hvis det ikke sitter låsebolt der så er det lite som skal til for at kammen flytter på seg. Har en m104 stående, men synes det er kjekkere med m111 og 113 Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
Marevan Posted October 12, 2016 Author Posted October 12, 2016 Det gikk heldigvis bra, så jeg markerer denne som løst. Kammen var på rett plass, og vanos og tydelig vis. Takk for råd og innspill! Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Marevan Posted November 17, 2016 Author Posted November 17, 2016 Innspill fra siden. Pappas 250d har ikke gått helt rent. Sila i tanken ble kontrollert : Og renset: Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Hans Kåre Isdal Posted November 19, 2016 Posted November 19, 2016 hm korleis er resten av tanken då?. Quote
Marevan Posted November 19, 2016 Author Posted November 19, 2016 Jeg ser jeg postet de bildene i feil tråd resten av tanken ble kontrollert og skyllet tror jeg. Dyserensen som akkurat hadde passert tror jeg dro med seg litt fra tanken også. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Recommended Posts