Classic Posted September 23, 2016 Posted September 23, 2016 Mener jeg har lest om noen som skiftet frontlykteglass på sin 211-bil i Oslo-området. Er det noen firma som utfører dette?
Sven Håkon Posted September 24, 2016 Posted September 24, 2016 Jeg har åpnet lyktene for å bytte reflektorer på min 211 tidligere: Det er en enkel jobb å bytte glassene selv, så lenge man tar det rolig og er nøye med å få tettemassen jevnt ved montering. Jeg brukte forøvrig Frontlykt Service for deler til reflektorene mine. De renoverer lykter og deriblant lykteglass, men mulig de også har et sett i bytte dersom du ønsker å gjøre jobben selv.
Classic Posted September 24, 2016 Author Posted September 24, 2016 Jeg må vel demontere lyktene i første steg, så er jeg blank. Må jeg bestille opp selve "glassplaten", og skjære av den eksisterende, for å lime på de nye? Har veldig lite erfaring med frontlykter. Jeg la inn en forespørsel hos det firmaet du nevnte, vedrørende skifte av glass.
Sven Håkon Posted September 24, 2016 Posted September 24, 2016 Lyktene må demonteres fra bilen ja - hver lykt er festet med tre bolter, men du må av med frontfangeren for å få dem ut. Sistnevnte er også en enkel skrujobb, enklest om man er to dog. Når lyktene er ute må tetningsmassen som fester glassene til rammene varmes opp slik at den blir myk - dette kan enten gjøres i ett ved å varme dem i ovnen (google dette for tid og temperatur), alternativt med en varmluftpistol litt og litt. Når tetningsmassen er myk nok til at glassene kan tas av er det viktig å være forsiktig med kromflatene (tettemassen blir ganske "trådete"), men bortsett fra det er det fort gjort. Montering skjer i motsatt rekkefølge, altså ved å varme opp tetningsmasse og presse glasset på plass.
Classic Posted September 25, 2016 Author Posted September 25, 2016 Lyktene må demonteres fra bilen ja - hver lykt er festet med tre bolter, men du må av med frontfangeren for å få dem ut. Sistnevnte er også en enkel skrujobb, enklest om man er to dog. Når lyktene er ute må tetningsmassen som fester glassene til rammene varmes opp slik at den blir myk - dette kan enten gjøres i ett ved å varme dem i ovnen (google dette for tid og temperatur), alternativt med en varmluftpistol litt og litt. Når tetningsmassen er myk nok til at glassene kan tas av er det viktig å være forsiktig med kromflatene (tettemassen blir ganske "trådete"), men bortsett fra det er det fort gjort. Montering skjer i motsatt rekkefølge, altså ved å varme opp tetningsmasse og presse glasset på plass. Takk for et utfyllende og fint svar!
Classic Posted October 2, 2016 Author Posted October 2, 2016 Noen steder å få kjøpt slike frontlykteglass? Jeg har vært inne på mbworld og funnet en DIY, dette kan jeg greie med litt tålmodighet selv.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now