Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har hatt kakling på 190´n før oljetrykket kommer, men i dag så sluttet det ikke å kakle, jeg stoppet motoren og startet på nytt så forsvant lyden. Jeg trodde at det ble bedre med hyppige Mobil1 oljeskift da det har virket sånn. Men som vi sier her nord, det er stille før stormen.

Hva kan jeg forvente nå, plutselig kolaps eller kan motoren virke lenge sånn?

Posted

Nei, det behøver ikke være ventilene, men all erfaring tilsier det. Jeg hadde en 124 med M102 tidligere og den hadde akkurat samme ulyden før oljetrykket kom. Den motoren byttet jeg løfterene på og den ble stille. Etter 35 år som hobbymekaniker hører jeg forskjell på ventiler og råder...

Posted

Når du stopper en bil, vil alltid en eller fler ventiler stå åpne. De som står åpne står mot trykket av ventilfjæra. Dersom de hydrauliske løftera er ørlite slitt, vil de jo blø av trykk etterhvert. Spesielt med god tynntflytende olje. Når du da starter igjen, vil det ta litt tid før oljetrykket kommer opp og pumper de opp igjen. Det spørs også hvor lenge motoren har stått i ro.

Det er noe du kan leve med. Dersom det skulle være et lite korn av drit, kan det følgelig ta litt lengre tid. Ingen grunn til panikk av det.

En evt løsning er å gå på en litt tykkere olje. Den permanent løsning er nye hydrauliske elementer.

Men jeg ser ingen grunn til panikk her.

Posted

Den permanent løsning er nye hydrauliske elementer.

Eller tykkere shims. M102 har shims i forskjellige tykkelser. Man kan ta ut det hydrauliske i løfteren og bytte ut shimset til et tykkere. Dette har jeg gjort på en M102 jeg hadde. Suksess

Posted

Når du stopper en bil, vil alltid en eller fler ventiler stå åpne. De som står åpne står mot trykket av ventilfjæra. Dersom de hydrauliske løftera er ørlite slitt, vil de jo blø av trykk etterhvert. Spesielt med god tynntflytende olje. Når du da starter igjen, vil det ta litt tid før oljetrykket kommer opp og pumper de opp igjen. Det spørs også hvor lenge motoren har stått i ro.

Det er noe du kan leve med. Dersom det skulle være et lite korn av drit, kan det følgelig ta litt lengre tid. Ingen grunn til panikk av det.

En evt løsning er å gå på en litt tykkere olje. Den permanent løsning er nye hydrauliske elementer.

Men jeg ser ingen grunn til panikk her.

Nye løftere er bestillt. Olja jeg bruker er tynn nok når den er kald, Mobil1 0W40. De er jo ganske små og "spinkle" disse løfterene på M102.
Posted

Jeg må spørre dere som kan de nyere M102-motorene med et stående oljefilter, i motsetning til de gamle som har en (altfor liten) oljefilterinnsats:

På min gamle Dodge slantsix med mekanisk ventiljustering er det et stående oljefilter, og de første filterfestene kom med en s.k. 'standpipe' som filteret ble tredd ned på og som gikk omtrent helt opp til enden av filteret. Nyere filtere kommer med innbygget standpipe. Hensikten er at filteret da er fylt til randen med olje, og p.g.a. stedet filteret sitter ved oljepumpen, så får motoren smøring omtrent omgående når den startes. Det fine med løsningen er at det som regel er god plass ved et stående filter, og i og med at gjengene og diametrene er felles for mange motorer, kan man montere på et filter med nesten 3/4 liter kapasitet for å få litt ekstra volum i systemet!  :D

Et eksempel:

Hvorden er løsningen på M102? Har filterene eller festet en standpipe?

Vet noen om det går an å tilpasse festet for det nyere M102 oljefilteret til de eldre motorene?

Med vennlig hilsen, Olaf

Redigert: Det er en tråd med en annen løsning her: Forsmøring av motor før oppstart.

Posted

På m102 så er filterhuset festet med 4 skruer om jeg husker rett.

På 8v motorene så er det et metallfilter som står opp ned.

På 16v motorene så er det et filterhus med innsatsfilter, det er å uttak til oljekjøler  på disse.

Da blokkene er ganske like så mener jeg at en kan bytte filterhusene på disse da de er likt festet på blokka.

Jeg har ikke hatt problemer med smøring noen gang. Det har kun hendt at en løfter eller kansje to som ikke har holdt på olja slik at den har tikket ved oppstart da den har stått litt.

En bra olje legger igjen en oljefilm som smører til oljetrykket kommer.

Husker fra tidligere da jeg var på div. messer at de hadde motorer som var kjørt varme med oljen de reklamerte for, som så ble tappet å motoren gikk i "evigheter" etterpå på kun oljefilmen.