Jump to content

Lekkasje av vann inn på gulvet i W123 - bilde av en årsak

Recommended Posts

Posted

Dette er et problem som er nevnt av flere i forumet - mystiske lekkasjer inn i bilen. Jeg har hatt store problemer med den hvite Kombien, konstant vått gulv foran på passasjersiden ved regnvær. Forskjermene mine er elendige, og lappet på av meg og tidligere eiere. Nå tok jeg dem av, og fant årsaken til lekkasjen, et rusthull pluss en altfor stor gummigjennomføring for en antenneledning. Det er et ganske lite rusthull som jeg kommer til å klippe rent, behandle med en rustomvandler og annen 'godis' og legge på glassfiberduk i første omgang.

Grunnen er at det er en nokså omfattende jobb å ta ut det som er på innsiden av isolasjon og ledninger som kan brenne istykker ved sveising av dette forholdsvis lille hullet, så jeg utsetter det til en komplett nedplukking av bilen i neste århundre engang... :P

Med vennlig hilsen, Olaf

lekkasje-innerskjerm.thumb.jpg.de2f30ca28aeeb7fbe67510478c42a31.jpg

forskjermene-av.jpg.abb838fc212a2e2824d6206a2b89b07a.jpg

Posted

Dette er et problem som er nevnt av flere i forumet - mystiske lekkasjer inn i bilen. Jeg har hatt store problemer med den hvite Kombien, konstant vått gulv foran på passasjersiden ved regnvær. [...]

Med vennlig hilsen, Olaf

Godt å se at sølvpilen får litt kjerlighet og omtanke! Vannlekkasjer i 123 er rett og slett mystiske. Da jeg bodde i Bergen med w123 hadde jeg til stadig akvarium i bilen både foran, bak og i bagasjerom. Største synderen hos meg var lekk soltak, bakrutepakning med påfølgende rust, under batteriet og gummipakningen for ledningsgjennomføring under sikringsboksen.. Der samla det seg såpass mye løv og drit at dreneringsrøret tettet seg til!

Posted

Du må nok sjekke synet, Stig, man får visst alle slags problemer med å kjøre veltepetter!  :lol:

Dette er den hvite bilen, og jeg har tidligere sjekket ut alle mulige forslag til lekkasjepunkter, slike som du beskriver, og plukket ut mye rart fra avrenningsområdene! Jeg teipet til og med igjen takluka for å være sikker på at jeg ikke hadde oversett noe der. Vel, nå VET jeg hvor det lekker inn, til stor lettelse.

Jeg opplevde faktisk at Sølvpilen også slapp inn litt vann. Ved spylingen i vaskeautomaten ble jeg plutselig våt på skulderen, og så at den piplet inn vann øverst i forkant av bakdøra. Ved sjekk viste det seg at det er en sprekk i gummipakningen til døra, og det var faktisk nok.

Og Arne Henriksen, Dan og flere andre hadde helt rett i sine beskrivelser i en gammel tråd:

Rusthull i sparkeplaten ut mot skjermen, i området innenfor/bak sideblinkersen. Slet med dette i årevis på 240'n, og fant det ikke ut før jeg plukket av skjermen.

Så ut akkurat som hos deg, kom vann inn helt utpå høyre side.

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Ja, veltepetter er fremkomstmiddel, og ikke stort mer enn det (selv om den er overraskende helt OK å kjøre både kort og langt, er det bare meg eller er det min indre pensjonist som snakker?). Kona var så lei fukt i bilen at dette ble et stort argument for å kjøpe en nesten helt ny 13 år gammel bil. Nå trenger jeg i alle fall ikke lenger skrape ruta fra innsida, så må si meg fornøyd med det i det minste!

Merkelig nok så har jeg hatt samtlige av dine fuktproblemer selv! På s124 hadde jeg til og med vanninnførsel fra takrailsene. Det manglet et par bittesmå o-ringer mellom tak og skrue - nok til at jeg feildiagnostiserte takluka som lekkasjepunkt. Fant det ut etter å ha kjørt en vinter med gjenteipet takluke  :(

Nå gjenstår det vel bare ny baklukepakning og rustrep av de store bakrutene før den er helt tett?  :)

Posted

Det skal bli deilig å slippe å bruke presenning hver gang bilen parkeres ute!  :D

Jeg skal ikke mobbe deg for Veltepetter, en av de morsomste bilene jeg har kjørt gris med var en Chevrolet Corvair med luftkjølt hekkmotor, som Ralph Nader skapte seg et navn med ved å slakte totalt i boka 'Unsafe at any speed'.  :shock: Elgtesten hadde vel sin misjon, men som tyskerne sier: Er det mindre enn en ku, bare kjør den ned og stopp så kontrollert uten å kjøre av veien, og så kan du gå og se hva du traff!  :lol:

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Nå blei denne tråden plutselig noe heelt annet enn tiltenkt, men passende nok heter det tyske forumet for veltepettern elchfans.de!

Når jeg om ikke så alt for lenge går til anskaffelse av 123, vil det å sørge for et fuktfritt inneklima blir førstepri. Definitivt.

Hva har du forresten tenkt å tette hullet med? Blanding av glassfiber og POR-15?

Posted

Jeg har ikke bestemt meg enda, jeg skal få vekk mest mulig sykt metall først. Beroende på størrelsen på hullet etter det, så blir det kanskje en liten stålplate som limes og nagles, pluss et eller annet superkjemisk som sørger for at det blir tett. Litt maling og voks etterpå, så holder det en stund til. Det er jo en overlappende plate der, så jeg får se hvor mye dævelskapet har spredd seg.  :D

Jeg har bare lest om POR-15, og så vidt jeg har forstått er den uegnet hvis man ønsker å lakkere eller legge på noe annet oppå. På eksisterende rust har jeg veldig god erfaring med Owatrol, men den kan jo bare overlakkes med alkydoljebaserte malinger, som Quick og Bengalakk. Inne under skjermen spiller jo det uansett mindre rolle.

Med vennlig hilsen, Olaf

PS. hvis du vinner på lotto i nærmeste tid, så står det på finn.no en strøken 300TDT nordpå, som vil være veldig fin å kjøre ned til Oslo etterhvert... :mrgreen: DS

Posted

[...]

PS. hvis du vinner på lotto i nærmeste tid, så står det på finn.no en strøken 300TDT nordpå, som vil være veldig fin å kjøre ned til Oslo etterhvert... :mrgreen: DS

Fått med meg den! Narvik er jo bare et steinkast unna! Lottokupong leveres, så får man jo håpe..

Jeg er jo stor fan av mercedessource, de har jo en del fiffige løsninger på rustproblematikk i skjulte hulrom. Har det "rustheftet" liggendes på gammeldataen i pdf-format. Kan sende det til deg, men vil ta et par uker da jeg har så uhorvelig mye arbeid foran meg akkurat nå..

Posted

Jeg kjenner til dem, og det er forsåvidt greie løsninger, men litt utenfor mine budsjetter. Jeg antar at 'Miracle paint' er omtrent det samme som POR-15. Jeg har av en eller annen merkelig grunn et litt anstrengt forhold til produkter som inneholder navnet 'Miracle'...  :lol:

Med vennlig hilsen, Olaf

• 1 month later...
Posted

Jeg må jo følge opp med litt snekkerarbeide! Det tilsynelatende lille rustangrepne området på bildet i første post, gikk videre rundt hjørnet og viste seg å være litt større etter at jeg tok av innerskjermen. Jeg mistenker at det ene (forhenværende) skruefestet for innerskjermen har vært en medvirkende årsak til utbredelsen av brunsopp. Jeg tok fram mitt avanserte plateverktøy, og friserte en aluminiumsplate (lettere å banke til passform) for å dekke hullet. En hel tube med Tec7 gikk med som tettemasse/lim sammen med noen skruer for å fiksere i rett posisjon. Jeg skal kline på en halv boks Tectyl, så får det holde inntil jeg har lært meg å sveise!

Og som man ser på det siste bildet, så synes det nesten ikke utenfra!  :lol:

Med vennlig hilsen, Olaf

skjermrust-1.jpg.53636a6eb45d94cdbcc2c544f0a74861.jpg

skjermrust-2.jpg.d3e04be1278dde8105b1e3de29ae8a26.jpg

skjermrust-3.jpg.18bb205dc9c923cd17737f8a6f75a155.jpg

skjermrust-4.jpg.4922dc0e193e57ab36a9c4648399d688.jpg

Posted

[...] så får det holde inntil jeg har lært meg å sveise!

Og som man ser på det siste bildet, så synes det nesten ikke utenfra!  :lol:

Med vennlig hilsen, Olaf

Da er vi to! Sveisekurs og sveiseapparat er kanskje ikke til å unngå med gammal bil? Merkelig at skjermen har rusta akkurat der? Det er jo foran sideblinklyshullet?

Posted

Hele den nedre delen av skjermen bak hjulbuen er klinket på i ettertid av en tidligere eier! Som du ser på dette gamle bildet, det akebrettet som går under radiatoren har fester som går opp gjennom skjermen, så de har sikkert aldri tatt den av, bare kladdet på mere 'repprasjon'!  :D

Unneberg bil har kurs i sveising, bruk av engelsk hjul o.s.v - har stått lenge på ønskelista, men nissen ignorerer meg helt!  :(

Med vennlig hilsen, Olaf

SDC11515.jpg.9c9d116f629f6276e50dc3616f8f4e83.jpg

Posted

Unneberg bil har kurs i sveising,

Jeg kjøpte meg et Kemppi Minarc Mig 200A hvor jeg bare stiller inn materialtype og tykkelse så bare å åpne gassflaska og sveis i vei. Nå har jeg jo noe erfaring fra før med pinnesveis og Biltema apparat :( med flussfylt tråd.
Posted

Joda, jeg skulle gjerne hatt akkurat den, men kostnadene gjør meg nok dessverre helt avhengig av nissens velvilje likevel!  :?

Med fattigslig hilsen, Olaf  :D

Posted

Er nedsatte priser på Kemppi hos verktøy4u.no nå. Styr unna Biltema apparater, jeg kjøpte et sammen med ene broren min og det varte akkurat ut reklamasjonsfristen. Ikke sveiser det bra heller med flusstråd.

Jeg kjøpte det største (og dyreste) Kemppi MinarcMig apparatet i håp om at det holder til litt grovere sveising enn tynnplater. 170A apparatet koster nå 9600,-. Jeg betalte ca 15.000,- for 200A med vogn da jeg kjøpte og så kom gassen i tilegg, og det var dyrt med kjøpeflaske men, slipper jo da leieprisen...

Posted

Det er så typisk 123 rust det der Olaf. Det er nok en fordel for dem fleste å ta av skjermene å sjekke for rust her. Det er garantert rust uansett. Og rust genererer mer rust, og hull og lekkasjer er et faktum før eller siden. Har sett maaange 123 med rust her.

Posted

Jeg er litt spent på hvordan det blir når jeg lar bilen stå i regnet uten presenning...

Med vennlig hilsen, Olaf

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...