rebell Posted September 17, 2016 Posted September 17, 2016 Har en SL350 - 2009 mod. Kun gått i Tyskland med 1 eier. Bilen ser ut til å ikke vært understellsbehandlet/tektylert.Vet ikke hva fabrikken gjør før levering ? Har vært til sjekk på verksted - og ingen rust konstatert. Bilen kjøres kun i sommerhalvåret ! Lurer likevel om det vil være klokt å i alle fall ta en sprøyting av understellet - evt. full tektylering ? Har hørt at disse modellene ikke er spesiellt utsatt for rust - eller ? Forøvrig gjerne opplysning om hva en bør betale for en slik operasjon(bare understell)? Takknemlig for råd m.v her på forumet ? Quote
Hans Kåre Isdal Posted September 17, 2016 Posted September 17, 2016 ha understellbehandlig uansett..også i dører og skjermerl. og alle andre hullrom. fukt skader uansett..sommer som vinter.men vinter gjer det mange ganger kjappare. ver glad for at den er kjørt i tyskland. det var min og det er meget lite rust der og. nyt det så lenge du kan. spes for den bilen du har sidan den er spesiel. Quote
Olaf Posted September 17, 2016 Posted September 17, 2016 Alle biler ruster, Mercedes er ihvertfall ikke bedre en andre! Hvis jeg var så heldig å ha en rustfri bil som ikke allerede har understellsbehandling, ville jeg ikke bruke Tectyl, men Dinitrol. Ikke fordi den nødvendigvis er bedre, men fordi de har samarbeidet tett med bilfabrikkene i over 50 år. De har svært detaljerte skjemaer over alle hulrom på den enkelte bilmodell og årgang. Du blir garantert en virkelig grundig behandling, som med din sommerbruk ikke vil behøve noe særlig oppfølging de nærmeste årene, og bare får en rosende kommentar ved EU-kontrollene! Og neida, jeg jobber ikke der, jeg skulle bare ønske at de som hadde bilene mine først, hadde tatt seg råd til en Dinitrolbehandling da bilene var nye! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Lars U. Posted September 18, 2016 Posted September 18, 2016 ver glad for at den er kjørt i tyskland. det var min og det er meget lite rust der og. Jeg tror heller ikke bilene ruster mer eller mindre i Tyskland, de har minst like mye, om ikke mer salt på veiene der, fordi det er veldig kalt om vinteren og fordi det er totalforbud med piggdekk og strøsand. Har hentet to fabrikknye Mercedes-Benz i Tyskland på fabrikken(som var kjøpt via BOS i Norge) kun den siste ble Tectylbehandlet i Oslo og det så ikke ut som de kunne det holdt på med, det var tectyl søl over alt på bilen i mange år etterpå. Den første bilen, en 203 ble ikke behandlet etter den kom til Norge og jeg hadde ikke noe problemer med rust etter nærmere 200.000 km og 5 års eierskap. Nå har jeg en Viano som jeg kjøpte brukt med ca 60.000 på telleren etter nesten 4 år i Stuttgart området. den ser helt fin ut under og jeg har ingen planer om å antirustbehandle denne ( jeg regner med at det er noe ifra fabrikk) Skal heller satse på å vaske og underspyle den regelmessig og ikke ha gummimatter i bilen uansett føre. jeg tror "norske" biler lider av lange vintere der de fleste er så "fornuftige" at de kjører med gummimatter hele året og vann og snøslaps havner under matta og blir ikke tørket ut. Over tid gir dett grobunn til rust. Dersom du bruker klimaanlegget hele vinteren ( og det skal du gjøre) da virker dette som en avfukter , dette i kombinasjon med tekstilmatter gir betydelig bedre uttørking av fuktighet som ofte er en årsak til rustdannelse. Quote
Classic Posted September 18, 2016 Posted September 18, 2016 Så gummimatter på vinterstid er ikke å anbefale? Jeg har brukt gummimatter i kupeen på vinterstid, og stoffmatter på sommertid i flere år nå. Quote
Lars U. Posted September 18, 2016 Posted September 18, 2016 Hvis bilen har klimaanlegg , noe de fleste nyere biler er utstyrt med , virker dette som en avfukter; har du våte klær tørker dette opp veldig fort når du kjører med klimaanlegget på , det samme med tekstilmatter o.l. Man ser ofte at taxi'er i Oslo kjører med klimaanlegget av på vinterstid for å spare drivstoff. Noen tror at klimaanlegget kun skal brukes på sommeren for å kjøle ned temperaturen, det er feil. Klimaanlegget ikke bare regulerer lufta (kjøler ned) den tørker også opp og trekker ut fuktighet. Gummimatter som ligger i bilen hele vinteren, hindrer fuktighet som ligger under mattene å fordampe/tørke ut. Jeg har alltid latt gummimattene ligge igjen i bilbutikken eller takket høflig nei til å ta imot. Man kan faktisk høyttrykkspyle tekstilmatter og enten legge dem på badegulvet på varmekabler over natta eller legge dem inn i bilen når man har ristet vannet ut av dem og kjøre en tur på 1-2 timer så er de helt tørre. Jeg har som oftest kjøpt nye tekstilmatter hvert annet år og komplett sats med 4 stk originale AMG matter til C klasse koster 7-800,- Quote
Classic Posted September 18, 2016 Posted September 18, 2016 Da har jeg lært noe nytt.. Jeg ønsker ikke bruke mine stoffmatter kjøpt på BOS for 1600 kr på vinterhalvåret, får anskaffe meg ett sett ripsmatter. Synd jeg kjøpte nye gummimatter forleden da. Quote
KennethJ Posted September 19, 2016 Posted September 19, 2016 Man ser ofte at taxi'er i Oslo kjører med klimaanlegget av på vinterstid for å spare drivstoff. Noen tror at klimaanlegget kun skal brukes på sommeren for å kjøle ned temperaturen, det er feil. Klimaanlegget ikke bare regulerer lufta (kjøler ned) den tørker også opp og trekker ut fuktighet. Nå vil uansett ikke air conditioning fungere i kuldegrader, så det er begrenset hvor galt det får blitt. Jeg antar Mercedes også kutter ut denne funksjonen rundt 4 varmegrader som de fleste andre gjør.. Quote
FrodeS Posted September 19, 2016 Posted September 19, 2016 Hvis bilen har klimaanlegg , noe de fleste nyere biler er utstyrt med , virker dette som en avfukter; Gjør det egentlig det? I 124'n min har jeg mulighet til å tvangskjøre klimaanlegget for avfuktig, mens i 211'n er det ingen slik mulighet. der skrur det seg på når det er behov for kjøling, men ellers har jeg ikke merket noe. Gummimatter har også den fordelen at det hindrer snø/vann i å trekke ned. Man kan banke av seg det meste av snø, men er man mye ut og inn, så er det nesten håpløst å ikke dra med seg litt inn i bilen. Det trekker ned, og lenger ned i mattene er det kaldt, altså blir det værende der. Det blir å velge mellom to onder. Uansett så ville nok jeg fått gjort en understells- / hulromsbehandling av bilen. En del verksteder bare sprøyter tectyl under, og mener at da er alt bra. Litt mer seriøse firma tilbyr seg å skru av diverse plater osv for å komme til. Å anbefale verksted blir vanskelig når du ikke sier noe om hvor du bor. Quote
Lars U. Posted September 19, 2016 Posted September 19, 2016 Under - 4 grader i utelufta, vil det uansett ikke være behov for å tørke ut mer vann fordi det er omtrent ikke fuktighet i utelufta. Mellom 0 og 20 grader er det mer fuktighet i lufta. ved utetemperatur ved feks +8 grader er det ca 85-90% relativ fuktighet. Og avfukteren virker jo når klimaanlegget er på når det står på "AUTO" Hvis man kjører med linser, merker man jo at øynene blir tørre når man kjører langt, det er fordi avfukteren virker. Quote
Marevan Posted September 19, 2016 Posted September 19, 2016 Om jeg skulle velge fritt, så tror jeg oljebehandling hos funnerud er best. Det vedlikeholdes vel annenhvert år, men jeg har til gode å se en bil med slik saueolje ruste der den er behandlet. Har ikke mer belegg enn ca og magefølelse, men det har ikke rustet mer på 124n der jeg har sprayet på slik spray selv. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Classic Posted September 19, 2016 Posted September 19, 2016 Hvilken børsteløs maskinvask i Oslo anbefaler dere å bruke på vinteren for best mulig underspyling i vinterhalvåret? Quote
KennethJ Posted September 19, 2016 Posted September 19, 2016 Under - 4 grader i utelufta, vil det uansett ikke være behov for å tørke ut mer vann fordi det er omtrent ikke fuktighet i utelufta. Mellom 0 og 20 grader er det mer fuktighet i lufta. Og air conditioning stoppes altså på de fleste biler ved 4 varmegrader. Husker du hva du har skrevet tidligere om gummimatter og vann man drar med inn og sånt? Tror du den snøslapsen blir med inn i bilen når det er over eller under 4 varmegrader? ved utetemperatur ved feks +8 grader er det ca 85-90% relativ fuktighet. Det var da en ganske bastant konklusjon, du vet hvorfor man har med begrepet "relativ" ? Veldig enkelt forklart kan man si at relativ fuktighet er forholdet mellom vanndampmengden i luft og den maksimale vanndampmengden som luften kan inneholde om luften var mettet. Og avfukteren virker jo når klimaanlegget er på når det står på "AUTO" Hvis man kjører med linser, merker man jo at øynene blir tørre når man kjører langt, det er fordi avfukteren virker. Nå er det ingen avfukter å snakke om her, selv om det er et faktisk resultat av å kjøle ned luften. En annen måte å fjerne fuktighet på er å få opp temperaturen, varmere luft med samme vanndampmengde vil gi lavere relativt fuktighet siden varm luft kan inneholde en større mengde vanndamp enn kald luft før den er mettet. Quote
Lars U. Posted September 20, 2016 Posted September 20, 2016 Under - 4 grader i utelufta, vil det uansett ikke være behov for å tørke ut mer vann fordi det er omtrent ikke fuktighet i utelufta. Mellom 0 og 20 grader er det mer fuktighet i lufta. Og air conditioning stoppes altså på de fleste biler ved 4 varmegrader. Husker du hva du har skrevet tidligere om gummimatter og vann man drar med inn og sånt? Tror du den snøslapsen blir med inn i bilen når det er over eller under 4 varmegrader? ved utetemperatur ved feks +8 grader er det ca 85-90% relativ fuktighet. Det var da en ganske bastant konklusjon, du vet hvorfor man har med begrepet "relativ" ? Veldig enkelt forklart kan man si at relativ fuktighet er forholdet mellom vanndampmengden i luft og den maksimale vanndampmengden som luften kan inneholde om luften var mettet. Og avfukteren virker jo når klimaanlegget er på når det står på "AUTO" Hvis man kjører med linser, merker man jo at øynene blir tørre når man kjører langt, det er fordi avfukteren virker. Nå er det ingen avfukter å snakke om her, selv om det er et faktisk resultat av å kjøle ned luften. En annen måte å fjerne fuktighet på er å få opp temperaturen, varmere luft med samme vanndampmengde vil gi lavere relativt fuktighet siden varm luft kan inneholde en større mengde vanndamp enn kald luft før den er mettet. Snøslaps oppstår når temperaturen stiger over 0 grader dvs det kan være snøslaps både under og over +4 grader. mht gummimatter, dersom de ligger i bilen over flere uker/måneder , vil ikke snøslaps og vann som dras inn og havner under rmattene få like gode muligheter til å tørke ut , derimot om man er flink til å tørke ut og fjerne mattene regelmessig, er det selvsagt ikke noe problem men de fleste bileiere jeg kjenner kjører med gummimatter gjerne hele året og får skjeldent tatt dem ut og dermed er min oppfatning at det er bedre med tekstilmatter og klimaanlegg, om vinteren også. For å presisere; I Oslo området, der jeg bor er det for eksempel i september nokså normalt målt ca 85% RF (Relativ fuktighet) ved ca 8,5 grader. Dersom temperaturen i bilen varmes opp til for eksempel 23 grader er det like mye vannmengde i bilen/lufta, men RF er redusert til ca 30% som er lav luftfuktighet. Dersom fuktigheten ikke transporteres ut men forblir i bilen, blir ikke fuktigheten borte og når man kjøler ned til for eksempel 8,5 grader er det tilbake til 85% RF Ergo ved bruk av avvfukter (klimaanlegget) blir fuktigheten transportert ut og bilen /klærne/mattene tørker ut. RF Relativ fuktighet (er som du skriver) hvor mye vanndampmengde lufta kan holde på, i forhold til hvor stor vannmengde luften kan holde før den er mettet ( Ved 100% RF er luften mettet og luften begynner å kondensere.) Hvis et rom har 100% RF vil det begynne å dugge på overflater typisk på badet når du har dusjet og speilet dugger. eller når det er kalt i bilen og du setter deg inn med våte klær. Quote
Marevan Posted September 21, 2016 Posted September 21, 2016 Alle Mb jeg har sett har lufteluker bak i bilen. Da transporteres varm luft med opptak av fuktighet ut, og luften fra dysene kommer inn med mindre vann fordi det kommer utenfra kaldere luft. Mao avfukting skjer av seg selv på høst/vinter/vår. Sålenge man ikke har et dyvått filter selvsagt. Mange i 124 har vel opplevd det. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
tommern57 Posted September 21, 2016 Posted September 21, 2016 Tilbake til topic: Om man skal understellsbehandle, eller ikke, er en ting som kan diskuteres til Dovre faller. Noen vil si at understellsbehandling er "the only way to go", men brukes bilen bare i finvær og det holdes et regelmessig øye med bilen under, har man kanskje mer kontroll med det man ser med et blottet øye? Så det hadde ikke bekymret meg så mye. Det som derimot bekymrer, er det man ikke ser. Inni profiler, kanaler, osv. Jeg hadde i alle fall tatt en behandling i alle hulrom man ikke kan se inn i. Hva som brukes, kan også diskuteres side opp og ned. Vi prøvde sauefett på en bil nå, og det er utrolig hvordan det kryper. Det tyter ut til stadighet og forårsaker endel ekstra vask Quote
Attilla Djekksånn Posted November 3, 2016 Posted November 3, 2016 Hei, har en Vito 116, 2012 modell A2 , 4X4, skyvedører på venstre og høyre side, kjøpt hos BOS Skien i mars i år. (Farge: Brun DOLOMITTBR) Den hadde da kjørt 76.000 km, og har nå kjørt (nov.2016) 88.000 km. Dette er min første bil... er 38 år og har hatt lappen siden jeg var 18 år... Bilen ble kjøpt spesielt med tanke på friluftsliv og som skogsarbeider/linjerydder, og jeg har innredet bilen bak hvor jeg har alt av turutstyr, kjølebag, primus o.l tilgjengelig i kasser under hevet gulv, og jeg har ordnet med soveplass også (den har to lufte vinduer i lasterommet) Den blir også brukt til langturer ellers i Norge og Europa. Uansett... Hvilken understellsbehandling anbefales til denne bilen og har noen tips til hvor i Kristiansand eller "Sør Norge" å gjøre det ? Dinitrol, tectyl......??? Quote
tommern57 Posted November 4, 2016 Posted November 4, 2016 Det finnes sikkert mange meninger om dette. Iom at bilen er såpass ny, hadde jeg gått til den lokale merkeforhandler og spurt. Da er du sikker på at de ikke begynner med "nei, garantien gjelder ikke når du har brukt detta middelet" Eller enda bedre, send de en mail, så får du et skriftlig svar. Quote
Aleks Posted November 4, 2016 Posted November 4, 2016 Her er Fluid Film som er meget god http://www.bilkontroll.no/ Quote
svekro Posted December 2, 2016 Posted December 2, 2016 Jeg har brukt mercasol på min bil. Det var Bodø Antirustsenter som tok min etter at jeg importerte den i 2013, var på rebehandling nå i år.. Ca 5500. Per gang. Se side 2 på denne linken http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=61112.0 for bilder av behandlingen. Quote
Classic Posted December 3, 2016 Posted December 3, 2016 Fluid film behandlet mine biler. Lukter sau i flere uker, men skal være bra. Quote
cityhopper Posted December 5, 2016 Posted December 5, 2016 Jeg har brukt mercasol på min bil. Det var Bodø Antirustsenter som tok min etter at jeg importerte den i 2013, var på rebehandling nå i år.. Ca 5500. Per gang. Se side 2 på denne linken http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=61112.0 for bilder av behandlingen. Samme her, ordnet med full Mercasolbehandling nå i november. Jobben ble gjort på Agder Antirust i Froland. Har kikket under bilen i etterkant og det ser veldig ordentlig ut. Ikke noe søl på eksosanlegg etc. Pit stop antirust og bilpleie i Sørlandsparken tilbyr samme behandlingen og har godt rykte på seg. Quote
Tor Anton Posted December 5, 2016 Posted December 5, 2016 Klubben har avtale med Jessheim antirust som bruker mercasol. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
Recommended Posts