Jafo Posted September 17, 2016 Posted September 17, 2016 Viano'n vil ikke lage turbotrykk på lave turtall lengere, når den passerer en 2000 går den som den skal. Har ikke lest av feilkoder på en stund men ingen motorlampe. - Leamikken til spjeldene i turboen går fint når jeg dytter på hendelen. - Ved å suge på vacumslangen til turboen flytter hendelen på seg - Ingen merkbar vacum lekkasje - Ingen lekkasje på røret som henter vacum fra bremseservoen - Ingen lekkasje mellom t-stykke, vacum-reservoar og den elektriske vacumstyringa til turboen. - Når jeg suger på vacumslangen som skal til turboen lekker det (som jeg antar det skal gjøre for å få spjeldene til 0-stilling) Kan det da være noe annet feil en den elektriske vacumstyringa? Liker ikke å kjøpe deler på misstanke... Quote
lowman Posted September 18, 2016 Posted September 18, 2016 viss du ikke liker å kjøpe deler på mistanke..så må du få lest av feilkoder.. Men høres ut som du kan ha feil på både ladetrykk sensor..som sitter på innsugsalbuen før innsuget...du kan ha feil på ladetrykk temp sensor på luftfilter boksen..du kan også ha en tullete ladetrykk reguleringsventil. du må sjekke at vakumet til aktuatoren på turboen er iorden..og at aktuatoren beveger wastegate spjeldet. Quote
Jafo Posted November 23, 2016 Author Posted November 23, 2016 Da har jeg fått fikset dette problemet og jeg trodde riktig, det var vakuumstyringa som var problemet. Jeg har en slik BT ODB leser, men har byttet jobb og blitt tildelt en slik teit epleskrott som trenger ODB dings med WiFi for å funke. Den gamle Androiden jeg hadde brukt tidligere var plutselig helt død og etter hvert fikk jeg tak i en annen gammel Android og hentet ut feilkoder men det lå ikke lagret noen feilkoder relatert til turbo(trykk). Så da demonterte jeg styredingsen benevnt som "Geber" i EPC. Denne kan en teste ved å koble strøm på pinnene og det skal da komme et tydelig "klikk". Med litt renseveske og utallige "klikk" senere fikk jeg den til å gå hvert fall noe, men det holdt kun en tur før den var stuck igjen, så ny dings bestilt fra Stjerneservice og montert og bilen er betydelig mer trivelig å kjøre Just for the record: Så og si alle tilstander som kan relateres til for høyt turbotrykk (eller gi for høyt turbotrykk) gir rimelig kjapt Limp mode. Det være seg feil på trykkmålere, sticky vanes, EGR ventilen. Denne turboen har ikke egen Wastegate. Jeg vil anta motorstyringa bruker EGR ventilen som wastegate (og slipper overtrykk på innsugssiden over til eksos-siden) siden du får Limp Mode hvis EGR ikke fungerer som den skal. Vakuum-klokka på turboen styrer spjeldene ("Vanes") som skal gi raskere turbotrykk når aktivert. Spjeldene stilles slik at mer av luften dytter på turbinen når motoren har lavt turtall, når turtallet øker, øker også luftstrømmen så da går spjeldene tilbake til utgangsposisjon (ikke aktivert) og lar lufta passere forbi. Disse spjeldene har en lei tendens til å sote ned og sette seg fast, dette kan gi både for lite trykk (låst i ikke aktivert stilling) eller for mye trykk (hvis de har låst seg i aktivert stilling). For høyt turbotrykk vil medføre Limp Mode. Som en bonus, forbruket ser ut (etter 20 minutters prøvetur med "variabelt pådrag") til å ha gått ned med rundt 10% Quote
Recommended Posts