BjørnT Posted September 12, 2016 Posted September 12, 2016 Har en 2004 w211 320E (Bensin) Avantgarde stasjonsvogn. Luftfjærene ryker hele tiden, har skiftet fjær og kompressor bak tre ganger. Nå ligger den nedpå igjen. Skjedde etter at jeg fikk voldsom risting i forstillingen. I tillegg er det en del mangler karosserimessig. Bilen har gått drøyt 200 000, og burde ha mange mil igjen. Er det noen som kan hjelpe meg å skru på bilen, mot betaling, eller veit om noen som kan fikse den opp, helst i nærheten av Drammen? Lenger unna går også.
carlsson w211 Posted September 12, 2016 Posted September 12, 2016 3 ganger ? er det verksted som har skiftet dette? lukter reklamasjon. eneste tilfelle jeg har hørt om, der de har vært plaget med at de går sund hele tiden, er når de har vært feil montert. de alle fleste jeg kjenner har vært nødt til å skifte luft fjæringene bake mellom 200-250k men det finnes sef. untak. jeg fikk skiftet bake på min bil på ca 200k, men det var fordi verkstedet ødela den ene belgen, og de skiftet begge gratis, siden det står at det er anbefalt å skifte begge vist det blir over 60k i forskjell uten at jeg har erfaring med arnott sine luft fjæringer, så har jeg hørt rykter om at de er bedre sånn, der det skal nesten være umulig å feil montere de. nordic bil i bodø er vel forhandler for arnott i norge. og har greie priser på de. og kompressoren kan repareres for en brøkdel av prisen av en ny, og er heller ikke vanlig at den går sund så ofte.
BjørnT Posted September 12, 2016 Author Posted September 12, 2016 Takk for svar. Jeg har hørt med verksted om reklamasjon, men de blånekter. Har hørt man kan kjøpe fjører fra Tyskland til rund 4000 stykket, med reservoar innebygget, men så må jeg ha noen til å skru, det er ikke min sterke side. Må nok skifte bærekuler og kanskje mer også.
BjørnT Posted October 8, 2016 Author Posted October 8, 2016 Da har jeg fått forklaringen på risting ved oppbremsing. Jensen har unnlatt å rengjøre anlegget skikkelig før de har montert nye skiver. Skivene har dermed kommet skjevt på. 2 ganger. Skivene er dreid og rettet. Det er også slark i et stag i forstillingen som forklarer klankingen ved akselerasjon, bremsing og fartshumper. Jensen anbefalte å starte med å bytte begge demperne forran. I tillegg feiler den ene sensoren for høyderegulering. Alt i alt bare småplukk. Jippi.
carlsson w211 Posted October 8, 2016 Posted October 8, 2016 tja ganske vanlig å sjekke bremseskivene ved vibrasjon ved oppbremsing. men om alt er småplukk er vel et definasjon spørsmål... vist du har airmatic så er det ikke akkurat rimelig å skifte fjærer/demper foran. sensor (bak regner jeg med siden den synker bake) koster jo mellom 2-3k ny hos bos (vist det er til airmatic). er jo sef. en del rimeligere alternativer ute på markede som fungerer utmerket, men min erfaring er at du må ut med omkring 1k for sensoren. Disse kina sensorene ifra ebay til 2-300 kr fungerer. men har ofte feil motstand, slik at en "kan" få feil melding (det er 4 ledninger der en til jord, en forteller høyden, en til fedback og spenning inn ca 5v. høyde spenning + fedback skal være rundt 4.8-5.2v vist jeg ikke husker helt feil. og ofte er høyde spenning korrekt, mens fedback spenninga er litt for lav på disse kina sensorene. slik at computern "kan" tru at det er feil i systemet) en vil også få feilmelding på "visit workshop" viss sensoren er gåen, og bake så skal en først se om en har den gamle type harness, da denne ofte "kødda" ting til, før en evt skifter sensor. men kan ikke skjønne at bilen detter ned bake pga av dårlig sensor. vist det er staget som er gåent så gir det mere fornuft og er ganske billig å skifte, men er jo sef. mulig at jeg er bare på vilspor her mens alt av stag i forstillinga er enkelt å skifte på w211, personlig så foretrekker jeg lemforder, litt dyrerer men synes de har bedre holdbarhet. og har altid fått så god pris på de i norge at det ikke lønner seg å bestille ifra utlandet
BjørnT Posted November 1, 2016 Author Posted November 1, 2016 Takk for solid svar. Bilen ble fikset for under en fjerdedel av det Jensen ville ha for å skifte framdempere.(Noe som ikke ville hjulpet). Dyrt, men relativt sett billig allikevel da. Gikk igjennom EU helt greit, bortsett fra at NAF ikke fant varseltrekanten som lå på plassen sin i sidevegg i bagasjerommet. Bilen skipper fortsatt luft om airmatic står i sportII, så jeg setter bilen inn for en ny undersøkelse og noe bytte av deler. Uansett godt å få tyskerten tilbake på vegen.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now