Jump to content

Recommended Posts

Posted

Etter at jeg byttet olje og filter til 2016 føler jeg at bilen forsyner deg formye av oljen.

jeg har en aktiv kjørestil, mn mener dette er formye.  bilen er ikke banekjørt  og stykt/pisket kjørt.

Har siden mars måned etterfylt ca 3 til 4 liter olje.

og har fra mars kanskje fyldt bensin 10 til 12 ganger...

motoren svetter litt, mn det drypper ikke ifra den og jeg har heller ikke noe blårøyk fra motoren.

tror ikke den brukte av oljen som var i den når jeg kjøpte bilen. vet ikke type olje det var.

jeg kjører nå med mobil super 3000 10w-40

noen forslag?

det er for høyt oljeforbruk ja?

w124 300E24  automat  280.000km

20160911_210112.thumb.jpg.766b22574c9a9440b8283a90f1934b02.jpg

Posted

har kun sjekket at den svetter litt i framkant oppe.

bunnpannen og rundtom har ingen tegn til dråper/olje. og det er ikke oljeflekker der jeg parkerer bilen :)

Posted

nei...sylinder lekkasje test :)

kompressjons test vil ikke gi så mye svar..egentlig..men skader jo ikke å ta en ..å se hvordan det står til der.

Er ventil tetningene helt ferdige..så får du ikke mindre kompressjon ..

men ved å ta sylinder lekkasje test..så finner du ut om det er lekkasje i selve stempel/sylinder klaring..:)

Posted

Det er ikke helt uvanlig at motoren begynner å bruke olje etter at folk har kjøpt seg bil å bytter olje på den.

Årsaken som jeg er blitt forklart av flere er at da du bytter til en annen/bedre olje enn det som er på motoren ifra før, å den nye oljen starter en rense prosess.

Vi hadde en Toyota Carina, å litt etter at den ble kjøpt byttet jeg til castrol olje. Å vips begynte den å bruke olje.

Jeg nevnte min bekymring til bl.a. Toyota forhandleren å de sa at jeg bare skulle kjøre å fylle etter olje en stund.

Så vi kjørte å fylte på olje, egentlig ganske mye etterhvert,men plutselig så sluttet den å bruke olje, å etter det var den god som gull. Har vært borti noen slike tilfeller,men velter blårøyken ut av potta er det jo noe feil.

Posted

skal jeg ta sylinderlekasje test må den  inn på verksted,  så tror det blir siste mulige vei  :P

kan fortsette å fylle litt etter å sjekke og ta testen med å holde den på gir en stund  :) har ikke luktet eller sett antydning til blårøyk.  mn kan få med en kompis i bil nr: 2

Posted

skal jeg ta sylinderlekasje test må den  inn på verksted,  så tror det blir siste mulige vei  :P

kan fortsette å fylle litt etter å sjekke og ta testen med å holde den på gir en stund  :) har ikke luktet eller sett antydning til blårøyk.  mn kan få med en kompis i bil nr: 2

På en lang nedoverbakke med motorbrems, vil du evt få et gufs i det du trår på igjen. selv om ikke du ser noe røyk til daglig, kan det godt komme bare der

Posted

Skal prøve på dette tommern57 :)      fikk sett hvordan dette fungerer når jeg smeltet stempel på sierra cosworthen  :lol: :lol:

Kan vare noe i oljebyttet mitt.  er det evt en annen olje jeg skulle ha prøvd?