Dagis Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 Bilen starter og går,jevnt og fint-veldig jevnt og fint nå etter bytte av toppakning og plansliping av topp. MEN,den er mye sløvere i forbikjøringer enn min 90" 230 CE som jeg nettopp skrota. Forbruket er også betydelig høyere. Coupe`n var nede i 0,76- per mil,mens nåværende 92" 230E sedan ligger på 0,93 per mil. På langkjøring. Den er også påfallende sløvere,særlig ved akselerasjon fra 60-120km/t merkes dette. Det kan virke som den drar mye mer tyngde enn den faktisk gjør. -Tennplugger er nylig byttet,og etter 2-3000km fremdeles hvite. -Relativt nye pluggledninger flyttet over fra den andre bilen. -Nytt batteri flyttet over fra andre bilen. -Nytt OVP-rele flyttet over. -Har rullert inn/ut 3 stk. ECU uten å merke noe forskjell på akselerasjon. -Har kjørt med ECU frakoblet uten å merke forskjell på akselerasjon. -Bilen er lettstartet,men i varmt vær må den startes flere ganger før jeg får den til å svive. -Luftfilter er nytt. Jeg er fristet å legge en tusenlapp i ny lambda, noen som har innspill?
modzona Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 Kanskje sjekk bensin trykk og forstøving på dysene?
Eirik Tømmerås Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 Hvis du mener at lambda gir signal om for mye bensin hadde vel ikke tennpluggene vært hvite. Enig med modzona om å sjekke dysene først.
Dagis Posted September 11, 2016 Author Posted September 11, 2016 Dere mistenker dysene ja? Jo,den andre bilen som gikk mye bedre hadde fått nye dyser nettopp. Apropos dysene-skulle plukke ut de nesten nye dysene fra bilen jeg skrota, men de satt fast som f@en i de tynne rørene fra mengdefordeleren, så jeg lot de være. Er det vanlig å bytte disse rørene når man først er i gang å bytte dyser? Jeg fant forresten frem tenningsmodulen fra den andre bilen, og ser at den passer rent fysisk,nøyaktig samme koblinger, bare ulike delenummer-ene er Bosch mens andre er Siemens. Risikerer jeg noe ved å prøve et kjapt bytte her?
Tor Anton Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 Dyserørene bytter du bare om du ødelegger de. Det kan å være tempsensor og alle gummideler, samt alt det andre egentlig. Må bare begynne ett sted Sent fra min D5803 via Tapatalk
tommern57 Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 Et par spørsmål dukker opp i skallen her. Hvordan gikk den før skift av toppakning og planing? Ble kammen målt når toppen var av?
Dagis Posted September 11, 2016 Author Posted September 11, 2016 Nyinnkjøpt bil som jeg kjørte veldig forsiktig grunnet lekkasje i toppakning, men tror nok den var lik før og etter planing av topp. Vet ikke om kammen ble målt. Tenker du da i forhold til slitasje? Jeg har kjørt flere av disse gamle og sløve 230E, men til sammenligning vet jeg altså at coupe`n (som er tyngre) er betydelig kjappere/sterkere. Så da er det i gang å feilsøke,ja. Skuler litt til dyser og katalysator.
tommern57 Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 Yup, jeg tenker slitasje når det gjelder løftehøyde.
E_S Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 Bare så det er sagt, hold deg langt unna den blandingsjusteringsskruen ved målespjeldet. Den må man ikke røre uten at man vet akkurat hva man driver med, hvordan det justeres og hva man justerer. Mange skrur på denne i alle himmelretninger, og da får man i hvert fall *aldri* bilen bra.
Dagis Posted September 11, 2016 Author Posted September 11, 2016 Bilen er gått bare 225.000km. Vil mene legeringen i disse kammene ble forbedret i forhold til eldre utgaver, og at de skal holde greit et par hundre tusen km til. Mulig jeg er naiv her. Skal innom verkstedet for PKK uti uken, skal høre med de da om de sjekka kammen.
Dagis Posted September 11, 2016 Author Posted September 11, 2016 Bare så det er sagt, hold deg langt unna den blandingsjusteringsskruen ved målespjeldet. Den må man ikke røre uten at man vet akkurat hva man driver med, hvordan det justeres og hva man justerer. Mange skrur på denne i alle himmelretninger, og da får man i hvert fall *aldri* bilen bra. Lover å holde fingrene unna den.
Tor Anton Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 det er ikke værre enn å vri 1/4 om gangen. Blir det rot så er det lett å finne grunninnstillingen evt co-sjekk.
Rudi Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 det er ikke værre enn å vri 1/4 om gangen. Blir det rot så er det lett å finne grunninnstillingen evt co-sjekk. Står det ikke maks 1/4 av gangen i WIS og? mener å ha lest noe slik
Dagis Posted September 11, 2016 Author Posted September 11, 2016 Ved bestilling av PKK ba jeg de sette av tid til å sjekke blandingen/co, så det blir gjort uti uken.
Dagis Posted September 15, 2016 Author Posted September 15, 2016 Da var PKK unnagjort,med pålegg om å bytte fremre bremseslanger-ellers alt greit. Mekanikeren hentet meg mens han sjekka avgass og ba meg se på verdiene, hvorpå han påpekte at med 0,00 målt så var det intet i veien med katalysator. Blandingen ønsket han ikke å gjøre noe med, og ville i så fall heller henvise meg til en annerkjent MB-spesialist. Han bemerket ellers at den gamle 230" n var mer stillegående enn deres egne 2016-modeller. Bilen har jo i en årrekke vært eid og kjørt av et eldre par -på en liten øy-så jeg tenker nå å la den få daglig lufteturer med tung fot. Kanskje hjelper det på. Neste på programmet vil være nye dyser.
Eirik Tømmerås Posted September 15, 2016 Posted September 15, 2016 Merkelig at bilen er tørst med de måleverdiene. Var på EU med 190´n i går og da ble det målt 0,1, M102 det og, rimelig i forbruk
Dagis Posted September 15, 2016 Author Posted September 15, 2016 Det er forresten den røde w124 som jeg handla fra rett borti nabolaget ditt.
Eirik Tømmerås Posted September 15, 2016 Posted September 15, 2016 Det er forresten den røde w124 som jeg handla fra rett borti nabolaget ditt. Ok. Kjøpt hos Håvard Eide da, men han er nå ikke et eldre ektepar og ikke bor vi på en liten øy heller, men faktisk Norges største, på fastlandet.
Dagis Posted September 15, 2016 Author Posted September 15, 2016 Nei,jeg kan saktens være enig i at Håvard ikke er et eldre ektepar. Før hans tid,ser du. Annen eier-annen øy. Med hilsen fra norges nest største øy.
Eirik Tømmerås Posted September 16, 2016 Posted September 16, 2016 Nei,jeg kan saktens være enig i at Håvard ikke er et eldre ektepar. Før hans tid,ser du. Annen eier-annen øy. Med hilsen fra norges nest største øy. :lol:
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now