Swiffer Posted September 10, 2016 Posted September 10, 2016 Ahoy Bruker denne skjønne rustholken til hverdags og fest; greit å kunne kjøre en bil uten å bekymre seg for hver dump i veien eller minste ripe i lakken. En god del rust på de kjente plassene. Denne må nok fjernes før bilen forsvinner. Har nye skjermer og satser på garasjelakk. Den største forbedringen gjorde jeg forrige uke; nytt eibach pro kit og bilstein b4, fjærbeinslager og nye foringer på stabstag. En god del knoting måtte til før jeg fikk ut fjørene. Brukte http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/For--og-bakstilling/Barearm/Fjarspenner-2000020865/ sin fjærspenner. Fjørene framme satt opp ned, med den flate siden mot bærebrua. Resultatet minner mest om en bil før senking, høyere framme og bake . Satser på at fjørene setter seg ila et par uker. Produktnr på settet stemmer med eibach sine lister . Brukte samme puter som før; 3 framme og 2 bake. Mye bedre komfort iallefall. Hvilket triks har folk til å feste øvre mutter på støtdemper med korrekt Nm? Må holde fast demperen med en umbrakonøkkel på toppen, og da kan jeg ikke bruke momentnøkkelen jeg har. Quote
Swiffer Posted September 10, 2016 Author Posted September 10, 2016 Kråkefot er et godt tips Ja jaggu, mange takk. Quote
Tor Anton Posted September 10, 2016 Posted September 10, 2016 aldri brukt moment der. jeg har brukt vinkelnøkkel og unbraco noen ganger, å muttertrekker funker fint. Quote
lowman Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 Ahoy Bruker denne skjønne rustholken til hverdags og fest; greit å kunne kjøre en bil uten å bekymre seg for hver dump i veien eller minste ripe i lakken. En god del rust på de kjente plassene. Denne må nok fjernes før bilen forsvinner. Har nye skjermer og satser på garasjelakk. Den største forbedringen gjorde jeg forrige uke; nytt eibach pro kit og bilstein b4, fjærbeinslager og nye foringer på stabstag. En god del knoting måtte til før jeg fikk ut fjørene. Brukte http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/For--og-bakstilling/Barearm/Fjarspenner-2000020865/ sin fjærspenner. Fjørene framme satt opp ned, med den flate siden mot bærebrua. Resultatet minner mest om en bil før senking, høyere framme og bake . Satser på at fjørene setter seg ila et par uker. Produktnr på settet stemmer med eibach sine lister . Brukte samme puter som før; 3 framme og 2 bake. Mye bedre komfort iallefall. Hvilket triks har folk til å feste øvre mutter på støtdemper med korrekt Nm? Må holde fast demperen med en umbrakonøkkel på toppen, og da kan jeg ikke bruke momentnøkkelen jeg har. du skal trekke til toppmutteren med 60nm Di andre på støtdemper er 110 nm på 12 mm..og 200nm på 14mm bolter Du må egentlig ha ei spesial pipe som det er hull i,og side feste for å "stramme" toppmutteren. men pleier å trekke til det jeg klarer..å dobbel sjekke med 60 nm etter på.det funker somregel fint. ellers så ser jo bilen din fremdeles litt høy ut foran..men kanskje den setter seg litt etter hvert. Quote
Jonas94 Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 Nå jeg skal vise deg den risky metoden å ta ut ei fjør som ikke sitter spesieltt godt fast i øvre fjærfeste? :D Quote
Swiffer Posted September 12, 2016 Author Posted September 12, 2016 du skal trekke til toppmutteren med 60nm Di andre på støtdemper er 110 nm på 12 mm..og 200nm på 14mm bolter Du må egentlig ha ei spesial pipe som det er hull i,og side feste for å "stramme" toppmutteren. men pleier å trekke til det jeg klarer..å dobbel sjekke med 60 nm etter på.det funker somregel fint. ellers så ser jo bilen din fremdeles litt høy ut foran..men kanskje den setter seg litt etter hvert. Prøvde meg fram litt etter litt til 60nm, gikk egentlig ganske greit. Jeg brukte først momentnøkkelen med umbrako og skrudde denne mot klokka, helt til jeg innså at nøkkelen ikke måler begge veier. 60nm ±10nm sto på papirene til bilstein; en kråkefot burde mao være innenfor det rette segmentet. Eventuelt rekne ut rett moment med x: De ytterste boltene til stabstagene skulle også ha 60nm, ga meg før det dog. Følte de skulle brytes av. Blir å bytte puter framme hvis den holder seg slik. Litt rart dog, selve fjørene var ca 1cm lavere enn de gamle. Quote
modzona Posted September 12, 2016 Posted September 12, 2016 Stabstag boltene skal ha 20nm de som er m8 og holder klavene på foringen. Mens bolten som går opp på i karosseriet på de to midt festene skal ha 60nm. Quote
Swiffer Posted September 12, 2016 Author Posted September 12, 2016 Stabstag boltene skal ha 20nm de som er m8 og holder klavene på foringen. Mens bolten som går opp på i karosseriet på de to midt festene skal ha 60nm. Javel ja, leste haynes som at de ytterste klavene skulle ha 60 og de på midten 20. Da må jeg skruve litt. Quote
Swiffer Posted September 13, 2016 Author Posted September 13, 2016 Se pdf filen. Mange takk. Jeg har lest og blitt fortalt at man skal vente med å stramme til mange deler i hjulopphenget til bilen står på hjulene. Men jeg rekner med at det er store variasjoner i graden av korrekthet på utført hobbymekk. Quote
Recommended Posts