FrodeS Posted September 9, 2016 Posted September 9, 2016 Jeg skal snart legge epoxy på gulvet i garasjen. I følge bruksanvisningen ser det veldig greit ut. Bland sammen, og dra ut med en malerulle. Er det virkelig så enkelt? Quote
tommern57 Posted September 9, 2016 Posted September 9, 2016 For det første, må du feie og evt støvesuge. Dess mer støv du får opp, dess bedre finish. Så anbefaller de fleste syrevask før man maler. Husker ikke produktet, men skal sjekke om Jokke husker. Så er det spørs hva slags epoxy vi snakker. Er den av den vannbaserte typen, kan det lønne seg å blande ut skikkelig med vann på første strøket, siden ny betong suger veldig. Et vannstrøk først og deretter dekkstrøk blir mest økonomisk på vannbasert. Men som sagt, kommer an på produktet Quote
FrodeS Posted September 9, 2016 Author Posted September 9, 2016 sikafloor 264. Sope og støvsuge fikser jeg lett. Syrevask er muligens ikke så dumt, det er litt oljesøl. Betongen har liggi 2 år. Tak over seg siste halvannet. Gulvet er pusset betong. Bør det raspes opp med sliper før påføring? Quote
FrodeS Posted September 9, 2016 Author Posted September 9, 2016 Det er vel bare å gjøre som han her sier? Høres enkelt og greit ut. Quote
tommern57 Posted September 9, 2016 Posted September 9, 2016 Vi fikk tak i noe syrevask fra Resco (mapei) Quote
tommern57 Posted September 9, 2016 Posted September 9, 2016 Har du oljeflekker er visstnok rødsprit og propanbrenner tingen Quote
Olaf Posted September 9, 2016 Posted September 9, 2016 En liten kommentar: De la epoxy på gulvene i trappegangen inn til garasjen i borettslaget vårt for mange år siden, og gjorde nok en elendig jobb med rensing av underlaget. Det har sett møkkete og flekkete ut hele tiden, samme hvor mye det vaskes. Jeg tror også det er viktig at epoxyen får tid til å sette seg skikkelig, så man er sikker på at det er gjemmomherdet før gulvet blir tatt i bruk. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Jørgen F.J Posted September 9, 2016 Posted September 9, 2016 Den dagen jeg får min egen garasje blir det akryl gulv.. Har epoxy maling på garasjegulvet til fadern og der får vi det ikke til å sitte. tåler heller ikke piggdekk. men finns vel mange forsjellige typer epoxy. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 9, 2016 Posted September 9, 2016 Hvorfor epoxy? Det må du jo behandle flere ganger. Fatter ikke at noen gidder det. Det er så oppskrytt. Når du har flyttet inn alt du skal i garasjen, så skal jeg si deg at du tar ikke det ut annenhvert år for å male det gulvet om igjen. Piggdekk er nå bare en ting som ødlegger det. Anbefaler deg frostsikkre gjennomfargede fliser. Jeg har hatt det i 6 år nå, og det er like fint. Fugene glemte jeg å fuge grå, men dem er grå nå. Det beste er sorte fuger. Dem blir mørke av oljesøl etter mange timer med skruing. Det tror jeg også du gjør i garasjen din, så ikke velg lyse fuger. OG skal du være uheldig å miste skiftenøkkelen din, så blir det ikke merke. Mister du 15 kilo slegge, så får du et skall, men siden flisa er gjennomfarget, så blir det ikke så veldig synlig heller. Vasker det kun med zalo og vann. Like fint. Husk fall innerst og ut, så du bare kan spyle og svable gulvet uten at vannet legger seg inni garasjen. 1 cm fall på meteren ca. Quote
tommern57 Posted September 9, 2016 Posted September 9, 2016 Så du på gulvet på verkstedet når du var der, Syver? Det ble lagt epoxy på når det var nytt, og ikke rørt etterpå. Og der går biler inn/ut hver eneste dag. Sjekka her nå, og det er akkurat 7 år siden Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 9, 2016 Posted September 9, 2016 Nei det la jeg ikke merke til På industrigulv er dette mye brukt. Men det er stor forskjell på epoxy og epoxy og når man legger det. Nye fettfrie gulv er noe annet enn gulv som er brukt. Jo mer gift det er, dessto bedre er det. Vannbasert har jeg liten tro på Quote
tommern57 Posted September 9, 2016 Posted September 9, 2016 Det er riktig. Det er bare en riktig måte, og det er å være nazi med den nye betongen til man får lagt epoxy. Det er ikke noe "jeg skal bare..." Og når det kommer til gulvet, ble det lagt industriprodukt fra Rescon. Quote
Jørgen F.J Posted September 9, 2016 Posted September 9, 2016 Er vel mange forsjellige typer Epoxy som jeg ikke kjenner til. Men arbeider på lakseslakteri der alle gulv blir belagt med Akryl masse... den er opp mot 10mm tykk, og slitesterk. du får den i masser forskjellige former.. om du vil ha godt grep på vått gulv, eller helt flatt gulv. denne er flytende eller som en ¨deig¨ så kan legges i en tykk fuge opp mot veggplater osv. tror ikke denne er anbefalt av hvermann og legge på. Firmaer som driver med dette gjør grunnarbeidet riktig. Fikk sån ca pris en gang jeg spurte, da ble det 5-600 kr kvadratmetern .. kansje litt dyrt, men man får igjen for pengene. Ellers har jeg god tru på helfargede fliser som Syver sier. kåster vel mer enn epoxy, men du slipper å gjøre ¨oppatarbeid¨. ¨Sjakkbrett¨ gulv er jo råtøft i garasje ! God Helg! Quote
Rudi Posted September 10, 2016 Posted September 10, 2016 Fliser her i garasjen/verkstedet og. Ville ikke hatt noe annet selv... Og iallefall ikke på et allerede brukt gulv... Kan lett oppstå hefttrøbbel Quote
tommern57 Posted September 10, 2016 Posted September 10, 2016 Dersom du har oljeflekker så epoxy ikke hefter, så vil du vel slite med flislim også? Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 10, 2016 Posted September 10, 2016 Dersom du har oljeflekker så epoxy ikke hefter, så vil du vel slite med flislim også? Fliselim er ekstremt. Det fester seg til det utrolige. Man kan foreksempel bruke fliselim rett på maling som sitter godt, forså å pusse på nytt. Noe fett klarer den. Men man bør brenne vekk fett og oljer først. Quote
Rudi Posted September 10, 2016 Posted September 10, 2016 Dersom du har oljeflekker så epoxy ikke hefter, så vil du vel slite med flislim også? erfaringsmessig så, nei.... Quote
Deltaone Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 Mener jeg måtte legge to lag, og at det er en viss tidsfrist for å legge lag nr 2. -Det skal ikke legges for lang tid etter første lag. Mulig en del har skjedd med produktene siden jeg la dette. -Jeg angrer på at jeg ikke syrevasket først Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 Det er stadig forandringer i produkter. Det er nok en den dårligere også, pga miljøkrav. Jeg vet ikke hva som er best, måtte legge ting flere ganger, eller legge ting ordentlig en gang. Det blir det samme som elbil krav. Hva er totalgevinsten. Når vil vi se den. På den ene siden lages det biler av resirkulerte materialer som skal gå på strøm. På den andre siden, må bedrifter legge til rette for ladestasjoner med den jobb det innebærer. Les gravemaskiner og utstyr som spyr ut eksos i andre enden. Sikkert mye langsiktig bra, men også mye unødvendig miljøkrav på ting som kan gjøres en gang og ikke flere. Nok avsporing nå. Apropos sporing, ha en plan der du kjører mye ut og inn. Kanskje legge noe i kjøresporene til dekka om vinteren, slik at du sparer denne delen av gulvet. Quote
Eirik Tømmerås Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 Broderen har epoxy i melkerommet i fjøset. Det gulvet får gjennomgå med sterke vaskemiddler og syrer, og gulvet er like fint i dag som da det ble lagt for snart 10 år siden. Han vasket betongen med maursyre(!!!) før epoxyen. Quote
Lars U. Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 Det er jo ingen ting om er bedre enn å spørre produsenten om forbehandling dersom man velger epoxy, det legges jo i store parkeringshus i Norge og Sverige og der tåler det piggdekk. Dessuten kan man lett legge epoxy med mønster/striper parkeringsfelt bil logoer for å nevne noe. keramiske fliser er også bra om de er frostsikre og gjennomfargede. Her er det jo viktig å legge riktig med flislim under og jo større fliser/viktigere er arbeidet med å legge dem. Skal ikke mange mm til før det ikke blir bra, Har sett på nettet noen små plastkiler som nivelrerer opp alle flisene og som brekkes av etterpå for å forsvinne i flisfugene. Antrazit farge er bra på fugene i en garasje. Vurderer selv om jeg skal ha keramiske fliser eller epoxy. Sjakkbrett sort/hvitt blir fort litt " blodharry" Men sjakkbrett med hvit/lys grått eller sort/glossy/matt (polert/matt) i samme farge kan bli bra. Quote
FrodeS Posted September 12, 2016 Author Posted September 12, 2016 Nå står nå 50 kg Sikafloor 264 baki bilen. Jeg skal sjekke opp littegrann med forbehandling. Leverandør sa det var unødvendig med grunning. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 12, 2016 Posted September 12, 2016 Nå står nå 50 kg Sikafloor 264 baki bilen. Jeg skal sjekke opp littegrann med forbehandling. Leverandør sa det var unødvendig med grunning. Det skader ikke å ta forhåndsregler uansett med hensyn til fett og eventuelt oljer. Uansett hva selger sier. Dem vil selvsagt selge deg mer når det begynner å flasse. På den tiden har dem gode argumenter for at du ikke gjorde det eller det på forhånd. Quote
FrodeS Posted September 12, 2016 Author Posted September 12, 2016 Dem vil selvsagt selge deg mer når det begynner å flasse. Tror nok ikke det i det tilfellet her. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 12, 2016 Posted September 12, 2016 Gjør som du vil, det gjør du jo allikevel hehe.... Men kom ikke å si vi ikke advarte deg på forhånd Quote
Recommended Posts