Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

Blitt bitt av Mercedes viruset også :)

Kjøpt meg en 1990 W124 300E Wagon med M103, 4-trinn automat.

Tok EU kontrollen på jobben og orker rett og slett ikke å fikse alt selv, selv med alt utstyr og verktøy på jobben... ( Bremserør, SLS rør, hjullager bak... etc. )

Kjørte bilen med en av våre Polske mekanikere til Polen og leverte til vennen av vår andre Polske mekaniker, i en liten by utenfor Szczenin. Der skal den bli hellakkert, fjerne rust og han tar alt det mekaniske også.

Nå er jeg usikker - Konvertere til Facelift? Kan skaffe brukt panser billig på Allegro.pl , lamper etc. og få tilsendt til karosseriverkstedet...

Bilen er original i hvit - Har tenkt å få lakkert den i hvit også. Ønsker en sterk hvit farge, sterkere enn BMW sin Alpina White, litt mer som Volvo / Ford Transit sin knallhvit.

Fangere trenger jeg også, sett litt på Duraflex sine fangere ( Har dere noen erfaring med dem ? ) - Lest at de er i en blanding av Fiberglass og noen andre materialer....

Felger må jeg også ha + senkesett.... hehe.

Noen bilder : https://drive.google.com/open?id=0B_rb6DpAtLlxQTRmdktJVHN5YUU

Alle tips mottas med en stor takk!

Posted

Gratulerer med ny bil!

Siden bilen er fra før sacco tiden. Plast dekslene på siden så tror jeg facelift panser osv vil se litt feilplassert ut for de som kjenner disse og kanskje andre også.

Nei stapp heller på et replica AMG gen1 kit feks. Det vil "freshe" opp bilen en god del.

Også kanskje heller legg litt penger i "facelift" stoler/innreding. I 92 (hvis jeg husker rett kanskje det var så tidlig som 90-91 ish men du har de gamle ser jeg) var det en oppgradering på innredningen på disse hvor stolene blant annet ble forsterket slik at de ikke blir så raskt nedsatt/utslitt. For meg er de nyere mye bedre å sitte i. Så det kan være noe å vurdere. Mye mer samt enklere å få tak i slik der nede enn her.

Her kan du kanskje finne litt inspirasjon og produkter.

http://www.goeckel.de/mercedes_benz_E-Klasse_W124_aerodynamik.htm

Posted

........

Takker for tips, fant mye fint på den linken - Alt er så dyrt :(

Saccoplater har jeg ordnet - Har en E250DT også ( Delebil ) :P

Tenkt å lakkere alt hvitt - Sacco platene også. Om ikke, litt grå på Sacco og fangere - Hva synes dere?

w124_sacco.thumb.jpg.046cc0dbbaaa999fd22a6491bf785c41.jpg

Posted

Sacco fra bakdører på sedan vil ikke passe på stasjonsvogn sine bakdører da selve dørene ikke er like.

Argh, det ble litt dumt. Ser på EPC at det er en panel utenfor dørene, i bredden så er det 4cm forskjell og i lengden 1cm. Er det mulig å montere Sacco på ett eller annet vis?

Heldigvis er deler billige i Polen - Får kontakte lakkerer imorgen og be han sjekke om han kan få gjort noe med det

Pos. 8 lurte jeg på -

w124_sacco_problem.thumb.png.98f23c431356746fb51f03215f6e3a60.png

Posted

Hvorfor får du opp priser?..

Ohh, det er pga. jeg jobber på bilverksted. Kan bestille Mercedes deler direkte og få dem levert på jobben 😊 Prisene er eksl. Mva.

Posted

Jeg ville anbefalt å ikke skifte farge på bilen. Om man gjør dette er det viktig at absolutt ALT blir tatt, som i motorrom, dørkarmer og sånt, å bare ta de utvendige flatene får det til å se ut som en 3-timers garasjejobb.

Skal du ha på noe plastikk, ta noe tidsriktig. De glassfiber-replikabitene trenger mye tilpasning før de passer godt nok.

Posted

Styling er jo smak og behag.

Bilen din er nok (senest) 89-modell, S124 (ikke W, det er sedan). 90-modellen fikk nytt interiør, saccoplater, chrome på dørhåndtakene, lakkerte støtfangere (ikke pølsene), chrome på støtfangerne og litt sånt.

Det er noen muligheter:

1. Bytt sideblinkerne foran til gule, og behold bilen original. Kanskje litt kjedelig, men sånne biler i originalstand blir bare mer og mer uvanlige, og kommer antakelig til å holde seg greit i pris om det betyr noe. I Tyskland har fine 124 i originalstand begynt å bli fryktelig dyrt.

2. Oppgradere til 90-93-look. Lakkere fangere uten pølsene, sette på saccoer, bytte til gule blinkere foran, beholde panser og fangere. Bytte dørhåndtak, Originalt skal da fangere og sacco være litt møkkete-grå. Jeg syns de er mye finere hvite. 90-93-look syns jeg er fint, og ekstra fint med hvite fangere / sacco.

3. Oppgradere til 94-look. Som over, men beholde hvite blinkere, og lakkere fangerpølsene i tillegg. De bør byttes ut, da de oppgraderte er glatte. Originalt malt med matt lakk. Jeg syns blank er finere.

4. Kjøre på med stylingdeler, og lakkere alt sånn som du selv syns er finest, uavhengig av hva som hører sammen og er "riktig".

Det kom nye interiør med 90-modellen. Da ble setene vesentlig bedre å sitte i. Med 94-modellen kom også enda et nytt stoffinteriør, mens skinninteriør var det samme.

Både stoff og skinn var i både standardutgave, og sportline. Jeg ville vurdert å bytte hele interiøret til et nyere.

Posted

Jeg ville anbefalt å ikke skifte farge på bilen. Om man gjør dette er det viktig at absolutt ALT blir tatt, som i motorrom, dørkarmer og sånt, å bare ta de utvendige flatene får det til å se ut som en 3-timers garasjejobb.

Skal du ha på noe plastikk, ta noe tidsriktig. De glassfiber-replikabitene trenger mye tilpasning før de passer godt nok.

Bilen er hvit, og skal lakkeres i hvit. Men, jeg vil ha en sterk hvit farge, usikker på hvilken som er bra ( Lakkereren trenger bare lakkkode for å blande riktig, kan være alt ifra Vag til Ssangyong sine farger ).

Det trengte jeg litt hjelp med.

Plastikk skal lakkerer sjekke ut og gi meg tilbakemelding på, ang. passformen. Han får sikkert til å montere Duraflex sine fiberglass fangere, som du sier, med litt tilpasning.

Timeprisen var ikke så værst der, så om han bruker noen timer, så er det ikke den store kostnaden kontra ny / brukt original AMG etc. fanger ;P

Posted

Styling er jo smak og behag.

Takker for utfyllende svar! :)

Jeg kjøper Duraflex C36 fanger, beholder hvite blinklys ( Siden ene oransje falt av på veien til Ystad ) , lakkerer Sacco hvit, beholder den krom listen over Sacco, skifter ikke panser enda.

Er på utkikk etter skinninteriør + el-vinduer foran. Har dørtrekk i svart, men må ha seter og. Sedan sine passer sikkert ikke direkte i Stv., ellers hadde jeg overhalt de jeg har tilgjengelig.

Dørhåndtak kan jeg få lakkert om igjen i sort, men sidespeilene må være hvite også - Synes det ser penere ut.

Er forøvrig bestilt Eibach senkesett, 35/30mm ( Siden bilen er meget høy på nåværende fjærer ) :)

Posted

Se i tråden til han som bygger om en 320 med 500-look. Han har byttet ut interiøret i sin, og har kanskje det gamle ennå.

Appropos speil, så glemte jeg de. Opp til og med 89-modellen var speilhusene grå, men ble lakkert fra og med 1990.

Posted

Liten oppdatering :

Får bilder av bodykit fra lakkerer imorgen, han ønsker 1200PLN ( ca 2400kr ) for dem. Skal se.

Fargen jeg vil ha er BMW AlpinWeiss - https://goo.gl/E7VS6i

Sidespeil lakkeres hvit

Dørhåndtak får ny lag med svart + klarlakk

Sacco lakkeres og monteres i hvitt ( Auto-trio og EA ) mener at sedan passer om til stv.

Lagt inn bestilling på noen Mercedes deler på Allegro ( Klips, spesiell lim etc. ) til Sacco og div. småting.

Skal montere nye skjermer foran - Blir dieselskjermen på høyre side foran med luftrillene ( Har en OM602 fra E250DT ) som skal inn i jul :) :)

Bestille Eibach senkesett 30-35.

Det mekaniske fikser jeg selv - Da jeg er lærling, så det blir god erfaring. Blir moro med hjullager bak, bremserør og Nivåreguleringsrør som er rusta lol.

• 3 weeks later...
Posted

Snakket med folka i Polen igår, mekaniske er nesten ferdig, imorgen skal de ta en 4-hjuls kontroll. De nevnte 3D måling, blir vel samme som det jeg har på jobben, Hunter Alignment med lasere.

De glemte bremserørene og Nivåreguleringsrør, så det tar de også, før 4-hjuls kontrollen.

Da starter de på lakkeringen. De har mottatt "Blotnik turbo prawy og blotnik lewy" - Forskjermene foran, høyre med riller for turbo.

Gleder meg :D

Prøver å finne beste reiserute til og fra Polen... Drar med 3 venner i dems BMW ned og kjører med S124'en tilbake.

• 1 month later...
Posted

Wohoo!

Fått bilder fra Polen, og bilen ser ut til å bli klar :D

Bestilt WALD front og bakfanger fra Benzfamilia.com for 3200.- kr ferdig levert lakkerer, og han snakker bra engelsk. Lager dem selv, fikk leveringsdato 2-3 uker... :o

For å fylle tomrommet med tåkelykter foran, skal loke litt på Allegro og finne tåkelykter fra W210, som skal passe ifølge karen på Benzfamilia.

Tror jeg kjører ned 14.dec for å hente den, fått oppdrag å levere 2x biler til en by 300km unna byen bilen min står i, gratis tur + lommepenger til mat, drikke og ehem, ehem haha!

De Meyle fjærene som jeg bestilte mens jeg og kollega var i Polen, usett, gjorde bilen om til nesten pickup W124... Kollegaen min som er Polakker skulle ordne senkefjærer, endte opp med det stikk motsatte. Bestilte Vogtland fra Allegro, etter ca 10 dager, så hadde lakkereren dem på plass da :D

Bilder - Gadd ikke å laste opp en og en, se på Imgur linken! http://imgur.com/a/ZKEct

14813527_694585000716590_1418526414_n.jpg.aab260ce72cdcc1a57be89d62383ba83.jpg

• 1 month later...
Posted

Hentet Mercedesen igår. Fornøyd med resultatet - Er OK.

Litt småplukk, men det ble hastverk siste uke siden jeg plutselig fikk fri og ga lakkerer beskjed.

Likte ikke frontfangeren , men får leve med det. Litt dårlig passform og den ser litt stygg ut.

Skulle ønske jeg hadde ekstra cash og gjort om fronten til facelift.

Ellers så kjører den topp!

Når jeg først henta bilen så merket jeg ganske mye hvitt røyk. Trodde noe var gæli med motoren. Etterpå stoppet jeg på nærmeste bensinstasjon og sjekket oljepåfyllingslokket, og det var fløteaktig væske oppi. Første teori som kom i hodet var gåen toppakning. Ble ekstremt frustert.

Ringte kjapt ene mekanikeren på jobb og han sa muligens det, men var med familien og kunne ikke prate så mye.

Facetimet den andre og han sa det bare var kondens. Ble litt lettet, men enda tvilsom. Kjøpte mat der, og plutselig kom 5-6 rånebiler. Spurte en av dem om de kan engelsk og ene kom bort til meg, så på lokket og lo. Tenkte din j**** kødd. Han viste meg da bmwen hans, samma der. Da skjønte jeg det - Bare kondens.

Den gir enda hvit røyk på tomgang med varm motor, men ja. Det får bare være slikt til jeg kommer megntil Oslo. Skal kjøre til Rostocl fra Szczenin og ta fergen kl 23:55 til Trelleborg. Ankommer 06:30 til sverige.

Problem: Bilen er ikke avregistert, samtidlig avskiltningsbegjært.

Har fått låne røde prøveskilter fra jobben, men å ta sjansen og miste dem? Muligens jeg kan levere den selv til Politiet og slippe å betale de 1500 de skal ha?

IMG_0804.thumb.JPG.353819e4d99e34924b453dab72f482b6.JPG

Posted

Du bør ta av skiltene å levere de.

Du skal heller ikke ha prøveskilt på bil som allerde er registrert. Så du skal egentlig levere skiltene til en trafikkstasjon før du tar ibruk prøveslikt.

Det ser ut som en 210fanger til 124

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Posted

Du bør ta av skiltene å levere de.

Du skal heller ikke ha prøveskilt på bil som allerde er registrert. Så du skal egentlig levere skiltene til en trafikkstasjon før du tar ibruk prøveslikt.

Det ser ut som en 210fanger til 124

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Ja,  det er riktig. Vil komme meg til trafikkstasjonen, men ikke bli tatt av politiet heller. Synd å ryke på 1500 kr. 😊

Posted

Den fangeren så virkelig ikke ut. Der ville i hvert fall jeg funnet på noe.

Ellers ser jo bilen veldig bra ut, og det må være stas å få den igjen sånn.

Dette med røyk... litt skeptisk. Kondens i olja er ikke helt uvanlig, men bør forsvinne etter hvert. Den kondensen forbrennes ikke, så det bør ikke gi hvit røyk.

Posted

Kondens i oljen er mer utbredt på BMW nettop på grunn av deres veivakselhusventilasjon mens den på MB er øverst i toppdekselet der damp samler seg og går til innsuget bør ikke dette være et tema, tilsvarende har BMW peilepinnerør som ikke går til bunnen av bunnkaret og fukt kan dermed trenge inn gjennom peilepinnerøret siden peilepinnen ofte dyttes opp og ut av røret. MB har konstruert motoren annerledes slik at dette ikke er noe tema.

Men om den ikke har sluttet å ryke før du når grensen til Tyskland så vet du at det ikke er denne det er problemer med, ja jeg vet at det er ganske kort strekke fra Szczecin, men hvor ble bilen fikset? Jeg har brukt et verksted i Międzyzdroje tidligere, men vil ikke anbefale det altså.

Det vil jeg dog med et verksted i Łódź.

Der var det mye ekte entusiasme, og Mercedes-Benz glede.

Posted

Skal du få bilen tilbake til Norge med skiltene på bør du frakte den på henger. Skal du følge boka skal du også stoppe på grensa og deklarere bilen og levere kvitteringer på arbeide som er utført. Det skal betales 25% Norsk moms på arbeidet som er utført i Polen.