Frodeb Posted September 2, 2016 Posted September 2, 2016 Er det noen her som har peiling på vinterdekk? Jeg skal kjøpe dekk til vinteren og trenger noen tips og råd. Her snakker vi som dere vet bakhjulstrekk med "litt" power. Stort sett kommer jeg til å kjøre motorvei med noen avstikkere. Jeg har sett litt på Hakka R2, men de blir kanskje for myke? Tips og tanker taes i mot med stor takk!
tommern57 Posted September 2, 2016 Posted September 2, 2016 Det er klart hakka er noe av det bedre mht fremkommelighet på glatta, men det er rimelig viskelærsfølelse med litt fart og litt sportslig kjøring. Dersom man ikke skal opp i slalombakken eller har ei kneik opp til huset, kan litt med sydlig alternativ være Michelin Alpin Sport. Jeg har klart meg bra på det på Finnskogen
Lars U. Posted September 3, 2016 Posted September 3, 2016 Michelin Pilot Alpin PA4 Seff på 19" på en slik bil
Frodeb Posted September 3, 2016 Author Posted September 3, 2016 Hva tror du jeg kan gå ned på bredde for å få litt mer feste og ikke ser helt idiotisk ut? Sent fra min E6853 via Tapatalk
tommern57 Posted September 3, 2016 Posted September 3, 2016 På piggfritt øker festet med bredde. Det er snakk om å få så mye lameller som mulig i bakken.
KennethJ Posted September 4, 2016 Posted September 4, 2016 Men fortsatt bare inntil et visst punkt, for marktrykket er også viktig for grepet.. Å kjøre på standarddimensjon tror jeg egentlig er ganske fornuftig. Dagens piggdekk benytter seg også av myke lameller, og de samme reglene gjelder i stor grad der.
Frodeb Posted September 4, 2016 Author Posted September 4, 2016 Jeg så jeg ikke har spesifisert pigg eller ikke. Men ønsker å gå for piggfrie. goodyear ultra grip ice2, hva med disse, de ser ut til å falle i samme kategori som pa4? Virker som relativt støysvake også.. Sent fra min E6853 via Tapatalk
tommern57 Posted September 4, 2016 Posted September 4, 2016 Hadde du sagt pigg, hadde det vel vært Hakka 7 eller 8?
Frodeb Posted September 4, 2016 Author Posted September 4, 2016 Jepp, hadde nok det:) Sent fra min E6853 via Tapatalk
tommern57 Posted September 4, 2016 Posted September 4, 2016 Har kjørt framhjultrekk turbo, bakhjulstrekk kompressor og firehjulstrekk suger med Pilot Alpin og vært fornøyd. Ultra grip har jeg ikke prøvd, så det blir bare gjetting, for min del
Frodeb Posted September 4, 2016 Author Posted September 4, 2016 Strålende, da høres det ut som en meget god løsning! Takk for gode innspill! Sent fra min E6853 via Tapatalk
KennethJ Posted September 4, 2016 Posted September 4, 2016 Jeg kjører på Hakka R2 på min E500 4Matic. Fremkommeligheten er naturligvis på topp, jeg er fornøyd med R2 selv om de er noe myke.
Tor Anton Posted September 5, 2016 Posted September 5, 2016 Jeg har falken espia mener jeg på min 190 med kompressor å jeg er redd hver gang jeg kjører. De er myke å vrir seg ved pådrag. På min brors 220 er de helt topp Sent fra min D5803 via Tapatalk
ClasT Posted September 5, 2016 Posted September 5, 2016 Min mors A-klasse har Hakka R2 piggfritt. På B-klassen Conti WinterCOntact 6. Hakka er utrolig mye mer myke, så på en RWD med så mye hester hadde jeg ikke gått for de. Europeiske vinterdekk hadde kanskje vært det beste...men de dagene det er skikkelig glatt, hvor mye feste har man egentlig med de ??
toreav Posted December 26, 2016 Posted December 26, 2016 Hei, Hva endte du opp med som vinterhjul? Har bestilt en C63s stasjonsvogn og lurer fælt på hva jeg skal gå for. Kjører 9/10 dager på våt asfalt gjennom hele vinteren, frister med sør europeiske vinterdekk egentlig.
Frodeb Posted December 27, 2016 Author Posted December 27, 2016 Hei, Jeg endte opp med hakka 8. Ikke hatt bruk for det enda;) Spørs litt hva hvor du skal kjøre, jeg kjører oslo-jessheim hver dag, og ville vel gått for hakka r2.. Jeg er fortsatt litt usikker på de europeiske selv om det sikkert duger, antar at det er litt glatt den 10 dagen som du reffererer til. Jeg har fått testet litt på glatta og det var glatt med piggdekk, det er ikke den beste vinterbilen:)
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now