500AMM Posted August 31, 2016 Posted August 31, 2016 Hei. Jeg er ingen guru på elektronikk, men regner med det finnes noen som kan dette her på forumet. Jeg kunne tenkt meg nyere seter i den ene 500'en og har sett litt på seter fra C-klasse, de er såpass smale at de burde smette inn i 124'en. Uten å ha prøvd, men hvis man tar utgangspunkt i at det mekaniske kan tilpasses, så gjennstår det å få det elektroniske opp å gå. El.motorene går kanskje på 12V, men kontrollboksene er kanskje på en lavere spenning. Jeg ser for meg at kontrollboksene til setemotorikken må følge med, men hvordan kan de kobles opp uten at de ødelegges? Quote
tommern57 Posted August 31, 2016 Posted August 31, 2016 Når du sier c-klasse, har du sittet i sånne? Vet i alle fall at de i 202 er egentlig veldig harde i forhold til 124 seter. Regner med at den boksen har 12 volt inn og alle signaler fra setepanelet fra døra. Det som går fra døra regner jeg med at bare er styresignaler og det er boksen som styrer hver motor. Dette er vel også memoryseter? Quote
Sven Håkon Posted August 31, 2016 Posted August 31, 2016 124-setene drives direkte fra bryterne, altså går det strøm fra kontaktpunktene direkte til motorene. På nyere modeller sender bryterne bare signaler til kontrollboksene som fungerer som releer (litt forenklet) som åpner for strøm til riktig sted. Å bruke de nyere setene med kontrollboksene i en 124 krever derfor en eller annen måte å "sende beskjeden" på - dette kan nok gjøres med f.eks Arduino. Alternativt kan du koble de originale bryterne direkte til motorene slik som på de gamle setene. I mine øyne kommer det litt an på om du ønsker å beholde muligheten til å enkelt kunne montere de nyere setene i en nyere bil igjen. Quote
Tor Anton Posted August 31, 2016 Posted August 31, 2016 da de nye setene har "relèbokser" så er det mulig å bruke bryterene i døra på w124 som styrestrøm. En mulighet kan være å få tak i el.nett fra c-classen å tilpasse dette. Quote
500AMM Posted September 1, 2016 Author Posted September 1, 2016 Gode innspill! Memoryseter på 124 har en reléboks i hver setebunn som inneholder styring med god gammal "klikk-klakk" reléer. I motsetning til vanlige el.seter, så kjøres altså memorysetene ikke direkte fra bryterene. Vedlagte bilder viser en E500 setebunn med memory reléboks og el.motorer. Dersom memorybryterne på 124 fungerer likt som nymotens brytere, så kan de teoretisk sett brukes. Men det beste er nok at både brytere og kontrollbokser som tilhører de nye setene følger med inn i 124'en. Uansett hvordan bryterne virker, så fores de med strøm fra bilen, spørsmålet er om dette er 12V eller en lavere spenning. Dersom noen vet noe om det så pling inn. Jeg har sett på seter fra en C204, de passer ganske bra stilmessig til baksetene i 500. Quote
tommern57 Posted September 1, 2016 Posted September 1, 2016 Sjekka panelene på 210'n nå. På å kontrollere førersiden hele setet + ratt tilt/teleskop + memory, så brukes det seks kabler ut i fra panelet. Så der er det ihvertfall ikke en kabel pr funksjon Quote
Marevan Posted September 1, 2016 Posted September 1, 2016 På 211 går vel styringen via can og til styringsenhet i stolen. Må vel ha CGW i tillegg for å få det til å virke da? Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Tor Anton Posted September 1, 2016 Posted September 1, 2016 bør vurdere å bytte over bare selve putene da. Quote
Sven Håkon Posted September 1, 2016 Posted September 1, 2016 Signalene som kommer fra 124-bryterne er garantert ikke kompatible med signalene som styringsboksene tilhørende C-klassesetene. Du kan som sagt lese disse av med f.eks. en Arduino, for så å få denne til å konvertere dem til riktig signal for boksen(e). Alt i disse bilene går på 12V. Quote
500AMM Posted September 2, 2016 Author Posted September 2, 2016 Det ser ut til at jeg får tilslag på setene vist i innlegg #4, det er bytteseter etter oppgradering av en 2011-modell C350 Coupé Edition 1. De har stått kun 15.0000 km i bilen og er som nye, ligger til og med i originale esker. Fram- og bakseter selges komplett, men baksetene går nok ikke inn i 500'en, så dersom noen ønsker seg nesten nye bakseter i sin C-klasse Coupé er det bare å melde seg. Legger ved et bilde av alle setene, her er spec'en: • 220A Leather Artico with white decorative seams • 275 Memory package • 242 Memory for co-driver seat • 401 Seat heating for driver and co-driver seats • 682 ready for extinguisher • U18 automatic children seat scanning (AKSE) • ISOFIX ready for rear seats Signalene som kommer fra 124-bryterne er garantert ikke kompatible med signalene som styringsboksene tilhørende C-klassesetene. Du kan som sagt lese disse av med f.eks. en Arduino, for så å få denne til å konvertere dem til riktig signal for boksen(e). Alt i disse bilene går på 12V. Det blir kilent å få plassert C-klasse bryterne i 124-dørene, så de originale 124-bryterne må podes inn på et eller anna vis. Det blir da 2 i stedenfor 3 memory funksjoner, men det er ikke det aller viktigste. Jeg har lest bittelitt om Arduino og det er en potensiell løsning på den elektroniske komunikasjonen. Har du lyst på en programmeringsjobb, Sven Håkon? Quote
tommern57 Posted September 2, 2016 Posted September 2, 2016 Jeg så på en "212 coupe" i dag. 207 er det vel den heter. Ser ut som samma setene? Quote
Recommended Posts