Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har i lengre tid hatt problem med ulyd et eller annet sted bak fra drivakslene (antar jeg). Ulyden kommer først når jeg har kjørt ca 150 km,begynner svakt som en liten bankelyd. Fortsetter jeg noen mil til blir lyden sterkere-som når en slår hardt på jern med en hammer. Følger hastigheten på bilen. Ulyden blir sterkere ved gasspådrag. Stanser jeg bilen i ca 20 min (avkjøles) er lyden som oftest borte og kan kjøre ca 100 km før den kommer igjen. Ved kortere turer ingen ulyd! Kan det være leddet på drivakslen(e) som kan være årsaken? Noen tips?

Posted

Dette blir egentlig en vill gjetning men i og med at den kommer først etter en stund og så forsvinner igjen så tenker jeg kanskje at det er selve diffen. Har du skiftet olje på diffen noen gang? Kanskje den trenger å byttes.

Hvis det er ulyd fra drivleddene så bruker det jo å være der kun ved en hvis belastning. Har ikke vært borti det på W123 men på framhjulsdrevne biler kan man jo ofte høre en knatring fra drivakslene ved gasspådrag og svinging mens det ikke er der når man gir gass på rette strekker.

Posted

Takk for synspunkter. Skiftet olje på diffen siste gang for ca. to år siden, ulyden har vart i ca 3 år. Det merkelige at det alltid intreffer etter ca 15-20 mil, og blir borte når bilen blir avkjølt (stanser ca 20 min). Får vurdere å skifte diffen, eller å bare bruke bilen til kortere turer inntil videre! Bilen har bare gått ca 270000, så jeg synes det er tidlig for en diff å ryke, men alderen krever jo også sitt...

Posted

Er du sikker på hvor lyden kommer fra? Kan det være girkasse, eller det midtre opphenget til mellomakslene, eller Hardyskivene? Som du sier er det underlig at lyden kommer etter at noe er blitt varmkjørt. Jeg hadde en tilsvarende bankelyd som skyldtes at framdelen av bakre eksospotte slo inn i karosseriet fordi den var montert feil og at 2 av 'gummistrikkene' som fester potta var feil lengde. (nye 'strikker' Biltema 9812172, kr. 29,- pr. par) At dine lyder også kan være relatert til en komponent i eksosanlegget er jo ikke utenkelig, det passer jo med at det kan skyldes en varmeutvidlese av et eller annet.

Det er oftest utrolig vanskelig å retningsbestemme en lyd når man sitter i førersetet, spesielt i en stasjonsvogn. Jeg holdt på å bli gal av en raklelyd i taket rundt innerspeilet et sted, og jeg kunne ikke begripe hva det var av bevelgelige deler der, men det viste seg å være slark i det ene hengselet til hanskeromlokket!  :shock:

Her er et interessant utdrag fra en amerikansk side (ikke Mercedes-relatert) hvor de stiller en innledende diagnose basert på lyder fra bakakselen. Det er få tilfeller der en difflyd tiltar/avtar med varmgang, for vanligvis uvider alle delene seg noenlunde likt i varmen. En så kraftig banking som du nevner, ville du nok hørt hele tiden hvis den skyldtes diffen, men man kan aldri vite det med sikkerhet.

Noise: Howl while decelerating (gears previously quiet)

Cause: Loose pinion bearing preload

Noise: Howl with whir or rumble while accelerating at any speed (gears previously quiet)

Cause: Worn rear pinion bearing or worn gear set

Noise: Howl without whir or rumble while accelerating at any speed (gears previously quiet)

Cause: Worn gear set due to lack of lubrication or overloading

Noise: Howling while accelerating over a small speed range (gears previously quiet)

Cause: Worn gear set due to lack of lubrication or overloading

Noise: Howling after gear set installation

Cause: Faulty gears or improper installation

Noise: Low-pitch rumble at all speeds over 20 miles per hour

Cause: Worn carrier bearings

Noise: Whirring during acceleration/deceleration at about 10 miles per hour

Cause: Worn pinion bearings

Noise: Banging or clunking while making a turn, backing up, or rapid deceleration (like on a freeway off-ramp). Noise gets worse in warmer weather

Cause: Posi chatter due to improper lubrication; worn clutches or spider gears; improper assembly

Noise: Banging, crunching, or popping while making a turn. Noise not affected by temperature

Cause: Badly worn or broken spider gears

Noise: Banging or heavy clicking every two to three feet during acceleration and deceleration

Cause: Damaged or broken pinion gear tooth or teeth

Noise: Banging or heavy clicking every two to three feet during acceleration or deceleration, but not both

Cause: High spot or heavy chip on pinion gear tooth

Noise: Banging or heavy clicking every eight feet during acceleration and deceleration

Cause: Damaged or broken ring gear tooth or teeth

Noise: Banging or heavy clicking every eight feet during acceleration or deceleration, but not both

Cause: High spot or heavy chip on ring gear tooth

Noise: Clicking while decelerating from 20 miles per hour to a complete stop

Cause: Worn carrier case-side gear bores

Noise: Rumble or clicking that gets worse during hard turns

Cause: Bad wheel bearings

Noise: Driveline squeaking or grinding at any speed

Cause: Worn or damaged U-joints

Noise: Clunking when depressing the throttle pedal (takeoff)

Cause: Worn U-joints; worn spider gears; worn axle splines; excessive gear backlash; loose yoke splines; worn slip yoke splines

Noise: Clunk immediately after taking off from a stop

Cause: Worn slip yoke splines

Noise: Steady vibration that increases with speed

Cause: Worn U-joint or out-of-balance driveshaft

Noise: Cyclic vibration that varies in intensity. Intensity increases at a specific speed range, worsens during deceleration

Cause: Pinion angle too low (not parallel with front yoke on driveshaft)

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Problemet er at det er vanskelig(umulig) å si  hvor lyden kommer fra, men virker som det er fra bakre del av bilen-diff eller drivaksler. Men som du sier er det vanskelig å stedfeste.Har prøvd å jekke opp bilen når det har vært ulyder, men da er tydeligvis belastningene ikke som når en kjører og ingen ulyd. Har i år skiftet klutch, mellomakseloppheng m/mansjett og deler av eksosanlegg. Har hatt tidligere hatt vibrasjoner fra eksosanlegget, men det var av en helt annen karakter. En kar som hadde jobbet med mb hele livet var sikker på at det var leddet i drivakslen som var årsak. Han mente det var typisk at lyden kunne bli kraftig. Det eneste som er sikkert er at når det banker som værst, så blir ulyden svakere når en senker farten. Skal studere videre på det du sendte fra siden du nevnte. Løsninga må vel kanskje bli å gå til høggeren og få tak  ideler å skifte både diff og begge drivaksler, for bilen er bra ellers. Foreløpig blir det ikke turer over 15-20 mil, for da er den snill!

Posted

Det er en annen mulighet, selv om jeg tviler litt. Det bakre motorfestet/girkassefestet kan lage ulyder når det er slitt. Helt teoretisk kan du ha en lengdeutvidelse av motor/girkasse når du kjører hardt, som bidrar til at det blir en kontakt metall/metall som lager lyd. Du kan finne det ut ved å kjøre bilen varm, stoppe motoren, ta på deg arbeidshansker så du ikke brenner deg, og skake motoren så hardt du kan fram og tilbake og høre om du kan klare å få til en klakkelyd.

Her er en godt illustrert beskrivelse av løsningen på problemet, fra mercedes-benz-klassik.de:

W123 Klopf/Poltergeräusche

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Nå tror jeg at vi-eller du- nærmer deg noe. For motorfestene (H og V) er endel slitt (det står på lista over ting jeg skal skifte); det tredje festet har jeg ikke tenkt/sett på. Da forsøker jeg det siste tipset ditt, og/ eller skifter festene og tar en langtur etter det. Hjertelig takk for tipsene så langt!!!