Jump to content

Recommended Posts

Posted

Her ser man hvor viktig det er å bytte olje, og da helst før angitt intervall.

Er og viktig å la motoren gå på tomgang et minutt eller to etter kjøring, så turboen får roet seg ned MED smøring.

Er og viktig å ta det rolig de første kilometerene ved kald motor.

Alt dette fulgte både jeg og kona, men man har jo ikke kontroll på hva bilen har gjennomgått i sitt tidligere liv. Og for over tre år siden opplevde vi det samme som i videoen... at motoren startet med å gå på motorolje gjennom lekkasje i turboen.

Neste bil blir bensindrevet, med eller uten turbo :D

Posted

Må ikke være turbo for å få runaway.Jeg hadde et VAG produkt, en 81 audi 80 med 1,6 L sugediesel.På motorveien begynte motoren å suge motorolje gjennom lufteslangen fra toppen til innsuget.Farten økte kraftig uten å gi gass, og røykla motorveien så jeg ikke kunne se noe i speilene.Jeg klarte å redde motoren ved å bremse ned til bilen og motoren stoppet.Bilen hadde manuell gearkasse.

Posted

Må ikke være turbo for å få runaway.Jeg hadde et VAG produkt, en 81 audi 80 med 1,6 L sugediesel.På motorveien begynte motoren å suge motorolje gjennom lufteslangen fra toppen til innsuget.Farten økte kraftig uten å gi gass, og røykla motorveien så jeg ikke kunne se noe i speilene.Jeg klarte å redde motoren ved å bremse ned til bilen og motoren stoppet.Bilen hadde manuell gearkasse.

Akkurat det samme fortalte et søskenbarn av meg at han hadde opplevd med en Passat 1,5 diesel...

Posted

I 1981 hadde Audi 80 1,6 diesel motoren en feil konstruksjon,til denne motoren hadde VAG brukte bensinmotor konstruksjonen til å lage en diesel.Jeg kjøpte et ombygnings kitt fra forhandler.Kittet  besto av gummirør mellom innsug og topp, som hadde fått seg en T form med en slange del som gikk til en plate der hvor den mekaniske drivstoff pumpa sto på bensin utgaven.De motorene hold bare 100 000.