Eirik Tømmerås Posted August 26, 2016 Posted August 26, 2016 Her ser man hvor viktig det er å bytte olje, og da helst før angitt intervall. Er og viktig å la motoren gå på tomgang et minutt eller to etter kjøring, så turboen får roet seg ned MED smøring. Er og viktig å ta det rolig de første kilometerene ved kald motor. Alt dette fulgte både jeg og kona, men man har jo ikke kontroll på hva bilen har gjennomgått i sitt tidligere liv. Og for over tre år siden opplevde vi det samme som i videoen... at motoren startet med å gå på motorolje gjennom lekkasje i turboen. Neste bil blir bensindrevet, med eller uten turbo Quote
Thomas Madsen Posted August 26, 2016 Posted August 26, 2016 er vel også ei pakning til 30kr som bør byttes ASAP om dette ikke er gjort. Det var det første jeg fikk gjort på vår ML, og har i etterkant også byttet brillepakningene rundt oljekjøleren. Quote
Eirik Tømmerås Posted August 26, 2016 Author Posted August 26, 2016 Det er tettingene inni turboen som slipper igjennom olje, så det er i tillegg trykk som mater motoren med olje... Kan skrive under på at Mobil1 er et kraftfullt brennsstoff, avgir masse røyk, men... Quote
bska Posted August 26, 2016 Posted August 26, 2016 Helt klart et udiskutabelt bevis på at diesel er djevelens drivstoff Quote
Thunderdahl Posted August 28, 2016 Posted August 28, 2016 Må ikke være turbo for å få runaway.Jeg hadde et VAG produkt, en 81 audi 80 med 1,6 L sugediesel.På motorveien begynte motoren å suge motorolje gjennom lufteslangen fra toppen til innsuget.Farten økte kraftig uten å gi gass, og røykla motorveien så jeg ikke kunne se noe i speilene.Jeg klarte å redde motoren ved å bremse ned til bilen og motoren stoppet.Bilen hadde manuell gearkasse. Quote
Eirik Tømmerås Posted August 28, 2016 Author Posted August 28, 2016 Må ikke være turbo for å få runaway.Jeg hadde et VAG produkt, en 81 audi 80 med 1,6 L sugediesel.På motorveien begynte motoren å suge motorolje gjennom lufteslangen fra toppen til innsuget.Farten økte kraftig uten å gi gass, og røykla motorveien så jeg ikke kunne se noe i speilene.Jeg klarte å redde motoren ved å bremse ned til bilen og motoren stoppet.Bilen hadde manuell gearkasse. Akkurat det samme fortalte et søskenbarn av meg at han hadde opplevd med en Passat 1,5 diesel... Quote
Thunderdahl Posted August 29, 2016 Posted August 29, 2016 I 1981 hadde Audi 80 1,6 diesel motoren en feil konstruksjon,til denne motoren hadde VAG brukte bensinmotor konstruksjonen til å lage en diesel.Jeg kjøpte et ombygnings kitt fra forhandler.Kittet besto av gummirør mellom innsug og topp, som hadde fått seg en T form med en slange del som gikk til en plate der hvor den mekaniske drivstoff pumpa sto på bensin utgaven.De motorene hold bare 100 000. Quote
Recommended Posts