mannensomikkekunneskru Posted August 25, 2016 Posted August 25, 2016 Hei, har en w124 91mod, 230e, når jeg kjøpte bilen hadde den ikke noe lys invending, men så loddet jeg kontakten på den dimmerbryteren bak i instrumentpanelet som hadde løsnet, og det har fungert nå i 2 år, men så begynte alle pærer å ryke pga børster på dynamoen var nedslitte, byttet dette og satte inn nye pærer. Nå for noen uker siden forsvant alle lys i bilen på brytere osv, men ikke i instrumentpanelet. Da sjekket jeg denne "sikringen" bak instrumentpanelet, den som er rød som ser ut som en lampeholder. Denne hadde da gått, jeg kjøpte ny, "70 spenn faktisk", den gikk jo så klart med engang, deretter prøvde jeg å lodde på en annen sikringsholder og prøvde helt opp til 10 ampere og den ryker. Så er bombesikker på at det er en kortslutning noe sted, er det noen som har peiling på dette? Hva er det som kan gjøre at den sikringen her går? kan det f.eks være høytalere eller radio etc? Og er det noe man kan koble ut for å se om det fungerer? eller en eller annen måte å finne kortslutninger på? Her er et identisk bilde av den sikringen jeg snakker om. Kjøper brukt speedometer i morgen og prøver det men jeg er redd at det ikke sitter i den. Noen tips?
mannensomikkekunneskru Posted August 25, 2016 Author Posted August 25, 2016 Da har jeg vært å henta et nytt instrumentpanel, på denne er sikringen hel, men vet ikke om jeg tørr å koble den opp i tilfelle feilen ligger noe annet sted, er det noen som vet? Sliter her.
mannensomikkekunneskru Posted August 25, 2016 Author Posted August 25, 2016 Ja da der røk sikringen på den nye, selvom jeg plugga ut radio, høyttalere flere sikringer Osv... Fml
Tor Anton Posted August 25, 2016 Posted August 25, 2016 kan jo ta ut en og en pinne i kontakta. prøv å ta ut taklampa. Hender elektronikken der ryker.
mannensomikkekunneskru Posted August 25, 2016 Author Posted August 25, 2016 Ja prøvde istad dro ut en og en sikring og sikring nummer 7 dro strøm imens bilen ikke var på. Det er bagasjeluken lys, dør lys Osv, merket også at relet som styrer, takheis, vinduer og mye annet klikker når knappen som slukker lyset i taket trykkes inn i døra, og bare på førerdøren. det har den ikke gjort før, noen som vet?
Tor Anton Posted August 26, 2016 Posted August 26, 2016 det er to dørbrytere, en til lyset og en til el.vinduer. da du åpner/lukker døra klikker det i relèet.Dette for at du skel kunne åpne/lukke vinduene uten nøkkel, bare å åpne døra.
mannensomikkekunneskru Posted August 26, 2016 Author Posted August 26, 2016 Det høres riktig ut, jeg skal sjekke taklampa jeg.
Marevan Posted August 26, 2016 Posted August 26, 2016 Om den gir strøm til noe som sitter i selve bakluken, så er det store sjanser for at flere ledninger har blitt til en i gjennomføringen fra karosseri til luka. Jeg har byttet ledninger på to S124biler der. Snart tre tipper jeg. Det er for mye bevegelse for eldre ledninger etter hvert. Sent from my SM-G920F using Tapatalk
mannensomikkekunneskru Posted August 26, 2016 Author Posted August 26, 2016 Ja er noe gærlig bak virker det som , men hva har det med dashlysa og gjøre? Skjønner ikke det her altså. Kan det være feks, en bryter, eller kabel til lysa i mittkonsollen som feks ligger mot jord som gjør at den går? Like før jeg gir opp her føler jeg har prøvd alt.
mannensomikkekunneskru Posted October 5, 2016 Author Posted October 5, 2016 Hei igjen, har nå sjekket så og si alt av elektronikk. Baklyset var strømbakelen revet av, denne loddet jeg og lyset fungerte igjen, taklampa har jeg sjekka, også målt ledningene der. Finner ingen kortslutninger noe sted. Det eneste jeg merker er at dette releet som jeg snakker om klikker veldig fort noen ganger når jeg vrir rattet, jeg snakker da om releet i døra som lar deg åpne vinduer og takluke osv uten nøkkel. Hva fader kan det være som gjør at det her kortslutter sikringen? det må jo være snakk om ganske høy strøm her da 15 ampere sikring ryker?
mannensomikkekunneskru Posted October 5, 2016 Author Posted October 5, 2016 Nei som et relee som klikker. Har gått over enda flere ledninger i dag, i mittkonsollen, bak instrumentpanelet, sjekka over releer igjen, og sjekka under ved selve lysbryteren. Finner ikke noen smelta ledninger, kortslutninger eller noe annet...
mannensomikkekunneskru Posted October 5, 2016 Author Posted October 5, 2016 Er det noen som hvilken strømledning som faktisk gir strøm til lysene i alle knappene i bilen? Prøver å se i haynes boka på koblingskjemaene men det skjønner jeg ikke mye av. For da kan jeg prøve å koble den direkte utenom instrumentpanelet, uten sikring bare for å se om det lyser. Fant det her: Ser ut som om da nummer 9 er strøm inn til lysa, som da går igjennom denne sikringen som går bak instrumentpanelet, siden lysa fungerer i instrumentpanelet. Da må det være ledninger fra instrumentpanelet til knappene det er kortslutning mellom? Merkelig da jeg sjekka alle disse istad og finner ingenting her heller... dear lord
tommern57 Posted October 5, 2016 Posted October 5, 2016 Instrumentspenning kommer inn på panelet og går til reostaten. Derfra går det i panelet til den røde "pæreholderen" som er en sikring. Fra denne går det ut til lysa i midtkonsollen.
mannensomikkekunneskru Posted October 5, 2016 Author Posted October 5, 2016 Ja, stemmer, og denne røde sikringen ryker jo, så da må det jo være kortslutningen etter den røde sikringen? vet du hvilke ledninger som går til mittkonsollen som er lysledningene?
mannensomikkekunneskru Posted October 5, 2016 Author Posted October 5, 2016 Dro ut disse små lampene i viftelukene på hver av sidene, altså der lufta kommer ut, inne i hver av de sitter det jo en liten pære, alle 4 ledningene der hadde isolasjonen glidd av så det var rent metall, og den lå farlig nærme jord over lysbryteren, tok å isolerte de nå, kan jo være det, siden den merkelig klikkelyden kom ifra venstre side der lysbryteren er.
tommern57 Posted October 5, 2016 Posted October 5, 2016 Jeg tror jeg bare hadde åpna midtkonsollen og finni ledningen som er i klem eller gnager på jord. Men det er jo bare å ohme fra utskrudd sikring til pluggen, så finner du riktig ledning
mannensomikkekunneskru Posted October 5, 2016 Author Posted October 5, 2016 Ja åpna og sjekka de ser helt nye ut, ikke er de stive heller noe som er merkelig for den gamle bilen her. Prøvd å ohme og i følge det bildet jeg la ut her så går den bare i jord der jord er.
tommern57 Posted October 5, 2016 Posted October 5, 2016 Det bildet du la ut, er jo W114/115 og det er to generasjoner før 124
mannensomikkekunneskru Posted October 5, 2016 Author Posted October 5, 2016 Ja men samme det, når reostaten får strøm, så er det jo fortsatt etter sikringen.
mannensomikkekunneskru Posted October 11, 2016 Author Posted October 11, 2016 Sikkert dumt spørsmål, men til luftdysene, knappene i bilen osv er det en blå og brun ledning til en pære. Når jeg måler ohm mellom disse to så piper det, altså den viser 0.01 og ikke OL. Lenge siden jeg har drevet med det her, de skal vel ikke være koblet sammet? jeg måler når jeg tar ut pæra.
tommern57 Posted October 11, 2016 Posted October 11, 2016 Om du tar ut pæra og måler de to ledningene, måler du alle de andre pærene i systemet.
mannensomikkekunneskru Posted October 11, 2016 Author Posted October 11, 2016 Haha ja det er sant er det mulig. I dag dro jeg ut hele mittkonsollen, alt under rattet, åpna hele sikringsboksen og gikk igjennom alt, alt ser bra ut, tror det her er lost cause jeg. Er det noen mulighet for å legge opp konstant strøm fra strømbryteren og gå forbi reostaten"dimmeren" og rett til lampene i bilen? jeg bryr meg ikke særlig mye om dimmer alikevel. Det kan jo ikke være så vanskelig det?
mannensomikkekunneskru Posted October 11, 2016 Author Posted October 11, 2016 Hva mener du med varmepanelet?
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now