Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, har en w124 91mod, 230e, når jeg kjøpte bilen hadde den ikke noe lys invending, men så loddet jeg kontakten på den dimmerbryteren bak i instrumentpanelet som hadde løsnet, og det har fungert nå i 2 år, men så begynte alle pærer å ryke pga børster på dynamoen var nedslitte, byttet dette og satte inn nye pærer. Nå for noen uker siden forsvant alle lys i bilen på brytere osv, men ikke i instrumentpanelet. Da sjekket jeg denne "sikringen" bak instrumentpanelet, den som er rød som ser ut som en lampeholder. Denne hadde da gått, jeg kjøpte ny, "70 spenn faktisk", den gikk jo så klart med engang, deretter prøvde jeg å lodde på en annen sikringsholder og prøvde helt opp til 10 ampere og den ryker. Så er bombesikker på at det er en kortslutning noe sted, er det noen som har peiling på dette? Hva er det som kan gjøre  at den sikringen her går? kan det f.eks være høytalere eller radio etc?

Og er det noe man kan koble ut for å se om det fungerer? eller en eller annen måte å finne kortslutninger på?

Her er et identisk bilde av den sikringen jeg snakker om.

Kjøper brukt speedometer i morgen og prøver det men jeg er redd at det ikke sitter i den. Noen tips?

 

52815d1204459484-94-e420-instrument-cluster-lights-w124-cluster-fuse-red-bis.jpg

Posted

Ja prøvde istad dro ut en og en sikring og sikring nummer 7 dro strøm imens bilen ikke var på. Det er bagasjeluken lys, dør lys Osv, merket også at relet som styrer, takheis, vinduer og mye annet klikker når knappen som slukker lyset i taket trykkes inn i døra, og bare på førerdøren. det har den ikke gjort før, noen som vet?

Posted

det er to dørbrytere, en til lyset og en til el.vinduer.

da du åpner/lukker døra klikker det i relèet.Dette for at du skel kunne åpne/lukke vinduene uten nøkkel, bare å åpne døra.

Posted

Om den gir strøm til noe som sitter i selve bakluken, så er det store sjanser for at flere ledninger har blitt til en i gjennomføringen fra karosseri til luka. Jeg har byttet ledninger på to S124biler der. Snart tre tipper jeg. Det er for mye bevegelse for eldre ledninger etter hvert.

 

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

 

 

Posted

Ja er noe gærlig bak virker det som , men hva har det med dashlysa og gjøre? Skjønner ikke det her altså. Kan det være feks, en bryter, eller kabel til lysa i mittkonsollen som feks ligger mot jord som gjør at den går? Like før jeg gir opp her føler jeg har prøvd alt.

  • 1 month later...
Posted

Hei igjen, har nå sjekket så og si alt av elektronikk. Baklyset var strømbakelen revet av, denne loddet jeg og lyset fungerte igjen, taklampa har jeg sjekka, også  målt ledningene der. Finner ingen kortslutninger noe sted. Det eneste jeg merker er at dette releet som  jeg snakker om klikker veldig fort noen ganger når jeg vrir rattet, jeg snakker da om releet i døra som lar deg åpne vinduer og takluke osv uten nøkkel. Hva fader kan det være som gjør at det her kortslutter sikringen? det må jo være snakk om ganske høy strøm her da 15 ampere sikring ryker?

Posted

Er det noen som hvilken strømledning som faktisk gir strøm til lysene i alle knappene i bilen? Prøver å se i haynes boka på koblingskjemaene men det skjønner jeg ikke mye av.

 

For da kan jeg prøve å koble den direkte utenom instrumentpanelet, uten sikring bare for å se om det lyser.

 

Fant det her: instrumentclustercontact-w115-gen1.jpg

 

Ser ut som om da nummer 9 er strøm inn til lysa, som da går igjennom denne sikringen som går bak instrumentpanelet, siden lysa fungerer i instrumentpanelet. Da må det være ledninger fra instrumentpanelet til knappene det er kortslutning mellom? Merkelig da jeg sjekka alle disse istad og finner ingenting her heller... dear lord

Posted

Instrumentspenning kommer inn på panelet og går til reostaten. Derfra går det i panelet til den røde "pæreholderen" som er en sikring. Fra denne går det ut til lysa i midtkonsollen.

Posted

Dro ut disse små lampene i viftelukene på hver av sidene, altså der lufta kommer ut, inne i hver av de sitter det jo en liten pære, alle 4 ledningene der hadde isolasjonen glidd av så det var rent metall, og den lå farlig nærme jord over lysbryteren, tok å isolerte de nå, kan jo være det, siden den merkelig klikkelyden kom ifra venstre side der lysbryteren er.

Posted

Jeg tror jeg bare hadde åpna midtkonsollen og finni ledningen som er i klem eller gnager på jord.

Men det er jo bare å ohme fra utskrudd sikring til pluggen, så finner du riktig ledning

Posted

Sikkert dumt spørsmål, men til luftdysene, knappene i bilen osv er det en blå og brun ledning til en pære. Når jeg måler ohm mellom disse to så piper det, altså den viser 0.01 og ikke OL. Lenge siden jeg har drevet med det her, de skal vel ikke være koblet sammet? jeg måler når jeg tar ut pæra.

Posted

Haha ja det er sant er det mulig. I dag dro jeg ut hele mittkonsollen, alt under rattet, åpna hele sikringsboksen og gikk igjennom alt, alt ser bra ut, tror det her er lost cause jeg. Er det noen mulighet for å legge opp konstant strøm fra strømbryteren og gå forbi reostaten"dimmeren" og rett til lampene i bilen? jeg bryr meg ikke særlig mye om dimmer alikevel. Det kan jo ikke være så vanskelig det?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...