Jump to content

Recommended Posts

Posted

Virker som bakdekk ikke er avbalansert eller fjæring jobber ujevnt. Har balansert dekk og dette er ok. Og bilen har Airmatic. Lurer på om luftbelger kan svekkes gjennom tiden og ikke jobbe slik de skal. Kjenner folket stor forskjell på nye belger kontra de gamle som blir byttet ut?

Posted

Det er nok i så fall demperne, og ikke luftfjærene som demper ujevnt. Merket forskjellen godt da det var nye dempere foran, og gamle bak. Men det var bare luft fjæring bak, ikke airmatic.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Posted

Hei,  kan jo være brekket eller bremsene som henger, Derav vibrasjon 😊

Skal prøve noen dager uten brekket for å se om det blir noe forskjell.

Posted

Det er nok i så fall demperne, og ikke luftfjærene som demper ujevnt. Merket forskjellen godt da det var nye dempere foran, og gamle bak. Men det var bare luft fjæring bak, ikke airmatic.

Skjønte ikke helt svaret ditt. Er ikke det en enhet og ikke demper og luftbelg?

Posted

har du sjekket mellom aksel lageret? er jo ganske vanlig at gummien rundt går sundt med tider.

Det så greit ut før ferien, men skal få den på bukk og sjekket.

Posted

Ikke bak. Foran er det en enhet.

Jeg har ikke airmatic, så da har jeg vanlige dempere, og luftfjærer bak.

Posted

Nei, det er konvensjonelle støtdempere med justerbar hardhet bak på 211 med airmatic.

Så har man fjærer ved siden av, da luftfjærer som også har justerbar hardhet.

Foran er det fjærbein med fjær og demper i samme enhet.

Posted

Hadde samme problem med min S211 for et par år siden, litt udefinerbare vibrasjoner bak, spesielt ille på ujevn asfalt i mer enn 90 km/t.

Hadde mange runder med verkstedkontroll (BOS) hvor de ikke fant noe feil, avbalansering, felgbytte, dekkbytte, mm. Neste vår røyk endelig venstre airmatic-demperen bak helt, skjønte det da den begynte å lekke olje. Fikk ny i Arvika, var som å få ny bil.

Posted

Hadde samme problem med min S211 for et par år siden, litt udefinerbare vibrasjoner bak, spesielt ille på ujevn asfalt i mer enn 90 km/t.

Hadde mange runder med verkstedkontroll (BOS) hvor de ikke fant noe feil, avbalansering, felgbytte, dekkbytte, mm. Neste vår røyk endelig venstre airmatic-demperen bak helt, skjønte det da den begynte å lekke olje. Fikk ny i Arvika, var som å få ny bil.

Hei Anders.

Det er noe slikt jeg mistenker. At brekk og slike ting kan henge på og lage slike vibrasjoner. Men jeg tenker at dempere og belger har en hvis levetid når det kommer til å levere god komfort uavhengig på om de er defekt/lekker eller ikke. Og om en bytter disse, så vil det merkes godt på bilen og komforten. Kan også være at Airmatic gjør eier litt mer følsom for slike ting  :D

Takk for svaret ditt.

Posted

Hadde lignende symptomer på min S211 m Airmatic. Byttet begge demperne bak og det ble en helt annen bil. Demperne var da gått ca 220 000 km og hadde noe oljesvetting. Ingen billig affære men du verden så stor forskjell.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

• 2 weeks later...
Posted

Hei Anders.

Det er noe slikt jeg mistenker. At brekk og slike ting kan henge på og lage slike vibrasjoner. Men jeg tenker at dempere og belger har en hvis levetid når det kommer til å levere god komfort uavhengig på om de er defekt/lekker eller ikke. Og om en bytter disse, så vil det merkes godt på bilen og komforten. Kan også være at Airmatic gjør eier litt mer følsom for slike ting  :D

Takk for svaret ditt.

Tror det er et ganske skarpt skille mellom i god stand og defekt, spesielt på Airmatic-dempere. Feilen min hadde nok vært diagnostiserbar tidlig hvis man bare hadde kjørt en fjæringstest, og så kan man jo undre på om BOS burde ha skjønt hva de burde se etter da jeg kom og klagde på vibrasjoner på det ene hjulet. Det som gjorde saken litt vanskelig var at akkurat da jeg begynte å merke det hadde jeg nettopp byttet til til dekk som sto på noen ganske kraftig skadede felger, og senere ble det oppdaget produjsjonsfeil på dekket som også kunne skape vibrasjoner.

Uansett ville jeg nok ha sluppet mye frustrasjon hvis jeg hadde bedt om en full understellskontroll på et tidlig tidspunkt. Demperen var rett og slett blitt gammel, selv om den bare hadde gått ca 160000 km. 

Posted

Hei Anders.

Hvordan blir en fjæringstest utført? Som nevnt litt lenger opp i tråden, så er et vesentlig mindre vibrasjoner i bilen nå. Så jeg mistenker brekket siden bilen hadde stått parkert i bakke i nesten 2 uker. Eller kan det være at airmatic demper kan bli slik ved å stå over lengre perioder?