Jump to content

Skifte av fjærer - MB-klemmer - kjøpe selv?

Guest K.E. Sjursen

Recommended Posts

Guest K.E. Sjursen

Skal bytte fjærene på min 230TE. Får en kjøpt disse spesial-klemmene

slik at en kan gjøre dette selv?

De klemmene er til salgs, men er fryktelig dyre. :( Mener å huske at f.eks. AutoTrio selger de til en hårreisende pris. Ellers så har også Würth en variant som fungerer på 124. Det er billigere å få et verksted til å bytte fjærene foran.

Du har sikkert lest en del tråder om emnet her på forumet fra før, men jeg vil allikevel presisere at det bare er på fjærene foran du trenger klemmer. Bak så går det fint uten.

Guest amorino

Biltema selger klemme av diverse utføringer, det samme med CD Cardic og sikkert de andre som Mekonomen, Meca etc. Men om disse klemmene kan brukes på de fjærene du etterspør er en annen sak. Det kan sikkert noen andre her avkrefte/bekrefte?

Dette var bare et skudd fra hoften!

Guest 300TDT
Skal bytte fjærene på min 230TE. Får en kjøpt disse spesial-klemmene slik at en kan gjøre dette selv?
Billigste jeg har sett dem er her:

http://www.zdmak.com/wbstore/main.asp?action=PROD&PROD=924-0231

En annen sak er at om du begynner å bla under alt fint spesialverktøy til MB du finner på den siten, kan du handle til krampa tar deg... :wink:

Her er f.eks en meget nyttig ting når tenningslåsen m.m skal byttes:

http://www.zdmak.com/wbstore/main.asp?action=PROD&PROD=MK-1725A

Biltema selger klemme av diverse utføringer' date=' det samme med CD Cardic og sikkert de andre som Mekonomen, Meca etc. Men om disse klemmene kan brukes på de fjærene du etterspør er en annen sak. Det kan sikkert noen andre her avkrefte/bekrefte?[/quote']

Jeg ville ikke brukt klemmer som monteres på siden av fjæren. Det er FARLIG! Jeg skal ikke påstå at det er umulig å bytte fjærer med slike klemmer, det er det ikke, men det er pokker ikke noe morro å se fjærklemmene skli på fjæra...

Det var jo faktisk veldig billig! Vet om flere som jeg skal sende den linken til. Kanskje det er på tide at klubben går til innkjøp av noen sett som kan ligge hos lokallagene slik at medlemmene kan låne disse?

Guest 300TDT
Det var jo faktisk veldig billig! Vet om flere som jeg skal sende den linken til. Kanskje det er på tide at klubben går til innkjøp av noen sett som kan ligge hos lokallagene slik at medlemmene kan låne disse?
DET ville være det jeg kaller fornuftig bruk av medlemsavgiften. 10 ganger bedre enn abb. på BIL og whatever annet tull.

Guest sub_sonic

Når jeg skulle sette på ny fjærer på min 124 brukte jeg slike utvendige klemmer... De klemmene jeg brukte passa helt fint å var bereina på noen volvo fjærer.. Det er vell ikke så veldig skummelt hvis du setter klemmene på vær side av fjeren (passe på at de står rett over for værandre) og bruker hode litt?? :roll:

Det er vell ikke så veldig skummelt hvis du setter klemmene på vær side av fjeren (passe på at de står rett over for værandre) og bruker hode litt?? :roll:

Jeg har aldri fått tak i klemmer som passer på fjæra 100%, og så lenge de ikke passer er det skummelt. Får man tak i noen som passer blir saken en helt annen.

Det ble foreslått Biltema klemmer her og det skal man styre langt unna! Jeg har selv opplevd at en fjær har sitti i husveggen med slike klemmer (de skled på fjæra fordi de ikke passa 100%) og andre igjen har opplevd at de har knekt...

Guest K.E. Sjursen

Jeg har slike biltema/cd-cardic klemmer som jeg prøvde i helga. Var ikke

suksess. For det første så var passformen for MB-fjærer heller dårlig så

jeg modifiserte grepene med kuttskive uten å svekke konstruksjonen

nevneverdig. Etter modifisering så prøvde jeg, men det var rett og slett

for dårlig plass på siden av fjærene. Kom ikke ordentlig til med skralla og

siden fjæra buer utover så ville ikke grepene sitte ordentlig på.

Prøvde litt, men det var ikke forsvarlig å fortsette. Så nå skal bilen inn på

Ragnars i morra for å bytte fremfjærene. 1220,-.

Skulle likt å sett de Volvo-klemmene?

Guest Anders K

Det er mulig å låne slike klemmer hos AutoTrio for 100 kr. pr. døgn. Dette fikk jeg ihvertfall tilbud om for et par måneder siden. Men man må regne med å si fra i god tid på forhånd, fordi de kan være utlånt. :)