Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heisann. Tenkte jeg skulle lage meg en tråd hvor jeg skulle presentere min bil, og hva jeg vil oppnå videre med bilen. Har hatt noen tråder på forumet her før, uten at dette har blitt oppdatert jevnlig, mye på grunn av at mine tidligere prosjekter har blitt litt satt på vent da jeg kjøpte hus.

Jeg begynte for fire år siden å tenke på om jeg skulle gå til innkjøp av en Mercedes Benz E500, men dette fant jeg ut at ble litt kostbart for meg på den tiden.

Så jeg begynte å fundere på om jeg ikke skulle bygge meg en selv, hvertfall med 500 looken. Planen var egentlig å gjøre om min 300E sedan til 500 look, men jeg fant ut dette ble litt dumt, da det var en 12V motor og litt for lite futt til at jeg skulle begynne. Jeg ville heller ha noe som ikke var like vanlig.

Jeg tok noen søk på nettet, om det fantes stasjonsvogner med 500 bredding, og motor. Det finnes ikke veldig mange av disse, men noen har blitt bygd, og jeg bestemte meg for at jeg skulle gå for å bygge om en stasjonsvogn.

Kjøpte meg en 1991 modell 300-24V med komplett 500 bredding rundt hele, denne lagde jeg en tråd på for rundt halvannet år siden, men som nå er borte. Denne var opprustet, og jeg ville ikke begynne å gjøre den i stand, ville heller prøve å få tak i en stasjonsvogn i bedre forfatning.

I løpet av de siste fire årene har jeg kommet i kontakt med flere som har solgt unna deler fra sine 124.036, så jeg sitter i dag med en del deler til disse bilene. Alle delene er originale.

For at dette ikke skal bli kjedelig lesing for dere legger jeg ut noen bilder av hvordan bilen var da jeg gikk til innkjøp av den, og før den ble plukket ned.

Posted

Valget falt på en 1993 Mercedes Benz 320TE.

Bilen ble importert til Norge i 2001 ifra Belgia, og jeg er den tredje i rekken som eier denne bilen etter at den gikk over grensen til Norge.

Bilen i seg selv var forsåvidt ganske fin, bortsett fra at jeg ikke likte interiøret.

Det som måtte gjøres med bilen var at nivåreguleringen bak var defekt (dempere), disse fulgte med splitter nye fra Sachs. Opplagring mellomaksel var gåen. Girkasse fungerer ikke optimalt i revers, og noe annet småplukk.

Legger ved noen bilder av bilen.

82AWQ.jpg

4HSdL.jpg

Qvo7n.jpg

9OcAJ.jpg

PNK6I.jpg

BwQHe.jpg

9kn2g.jpg

Posted

Den 6.Oktober 2014 ble bilen satt i verkstedet. Siden den tid har den sett dagslys tre ganger.

Tok veldig mye bilder av delene som ble brukt opp gjennom, men da jeg er fryktelig dårlig til å ta backup på ting så forsvant mye av det med den gamle pc'n.

Her er ihvertfall noen bilder av bilen da bakskjermene var ferdig sveist inn, og resten av bilen ble prøvd med 500 optikken. Bakskjermene kommer fra en 500 som Torbjørn Viko hadde stående, så jeg reiste ned for å skjære ut disse for så å bruke de på min bil.

8caO.jpg

Prøver å laste opp flere bilder av bilen, men av en eller annen merkelig grunn så vrir bildene seg etter at jeg har lastet de opp. Noen som har en forklaring på dette? Bildene er riktig rotert før jeg laster de opp  :shock:

Posted

Jeg lager en slik sjøl nå. Den skulle egentlig være ferdig til landstreffet i år,men da biltilsynet brukte litt lang tid på å komme å plombere karosseriet så ble tiden litt knapp å interessen dabbet litt av. Det jeg mangler er å finne en annen batterikasse da jeg ønsker en liten å ikke den lange baki min bil. Det ser ut som det blir en fra w202 da den er til lite batteri og har festene til batteriet på kortsidene å ikke langsidene.

Skal du ha m119 motor så må du ha en 300-24, 320 eller 300TDT for å kunne få det godkjent. Du har egentlig litt for lite vekt på din i utgangspunktet,men det går nok greit.

Det er etter det jeg vet 2 godkjente s124 med m119 og 500look i norge

Så vet jeg om kansje 3 220TE og en 230TE med bredding og en eller to s124 med m119 og std skjermer.

Posted

Ja, av det jeg vet så finnes det to stk i Norge som er godkjent med M119 motor. Den ene er den Hauk bygde, den andre står i Sør Fron. Den i Sør Fron var opprinnelig en  230TE om jeg ikke tar heelt feil.

Men jeg har bare gjort bilen "ferdig" karosserimessig, tenkte jeg skulle starte å Sæle om ombygging nå i vinter til M119 motor.

Jeg vet det er mye surr ang dette med aksellast, og vet ikke helt hvordan jeg skal få ordna på det egentlig. Har du bært gjennom søknadsprosedyren, Tor Anton? :)

Posted

Min bil har godkjent søknad, den har vært på chassikontroll hos BT, å de kom etterhvert innom å plomberte karosseriet så lenge det trengs "omfattende ombygging". Da bilen er ferdig så trenger jeg bare å vise den for å få dette godkjent.

Jeg har en komplett donorbil(med mva kvitttering) og noen løse 500-deler.

De skal se opprinnelsen på delene så de vet de ikke er stjålet eller unndratt mva.

Jeg tok å med senkesett og økning av hengervekt i søknaden slik at dette går på samme visningen så jeg evt. slipper flere turer.

Ny lengde og bredde skal å egentlig inn i vognkort

Posted

Riktig, riktig.

Jeg må også begynne å titte etter en donorbil, da jeg ikke har dette på plass. På bilen min har jeg

Maks aksellast foran

1 000 kg

Maks aksellast bak

1 215 kg

Her skal det vel være overkommelig å få ''trekt fra 70 kilo'' bak, for så å få opp akselasten mer foran? På den Hauk Motors bygde har hvertfall denne informasjonen:

Maks aksellast foran

1 070 kg

Maks aksellast bak

1 140 kg

Posted

ja hauk skjøtet en TE med en importert 500 å fikk vektene fra den.

Det er mange med 1000kg og 1005kg å noen med 1025kg. Det virker litt tilfeldig med vektene for jeg samlet inn masse skiltnummer med mange forskjellige vekter, på like biler.

Vet at de på flere biler har tatt fra vekta bak å f.eks satt ned til 4 sitteplasser.

Posted

Stemmer det! Nå har jeg fått lastet opp litt flere bilder fra da jeg hentet igjen bilen etter at sveisengen av bakskjermene var ferdig. Neste som sto på agendaen var å gjøre bilen klar til lakk.

IMG_0753_zpsfzfyp5bg.jpg IMG_0749_zpsitfl5olx.jpg IMG_0747_zpsleejkmzj.jpg IMG_0745_zpssixnrewe.jpg IMG_0744_zps50hdil7e.jpg IMG_0760_zpswvtstpwv.jpg

Posted

Bilder av bilens interiør slik det var, og når jeg satte den inn i verkstedet for å starte demontering.

IMG_0919_zpsgysgz4m6.jpg IMG_0925_zpseof3vqya.jpg IMG_0927_zpsclttpuxi.jpg IMG_0931_zps2kuytbys.jpg IMG_1229_zpsxtwpmova.jpg IMG_1230_zpsjiqqqc75.jpg IMG_0934_zpswakbrkcg.jpg IMG_0933_zpsoqhzdeqo.jpg

Bilens originalfarge var 904, Dunkelblau tror jeg den het. Syntes egentlig at originalfargen var ganske fin, da den ser nesten svart ut i litt utover kvelden.

Posted

Tor Anton: Det ble skjøtt på i innerskjermen bak, har ingen bilder av det her. Egentlig litt synd at han som utførte jobben ikke tok bilder mens han jobbet med det..

Posted

Det er mye bilder som er borte under hele prosessen, men jeg legger ut de jeg har.

Her har jeg startet med å tilpasse bakfangeren. Og jeg måtte sveise opp igjen kanalen rundt jekkfestene.

Beklager dårlige bilder..

IMG_2092_zpstequozfs.jpg IMG_2091_zps1kzcnjk2.jpg IMG_2097_zpshcwkbfhg.jpg IMG_2094_zpsuqnlifqu.jpg IMG_2095_zpsarvjkx6i.jpg IMG_2096_zpsxsdhxuz2.jpg

IMG_2123_zpsopjfj5ul.jpg IMG_2126_zpsytnpbus1.jpg IMG_2128_zpsqfamazl6.jpg IMG_2127_zpsolclnzcb.jpg

Posted

Interiøret er ribbet ut. Karosseri delene var ferdig tilpasset. Sveising rundt jekkfestet ble gjort.

Her er bilen ute for første gang på nesten ett år, nå skal den leveres til lakkering.

IMG_2132_zpshhmxhpse.jpg

I mellom tiden fant jeg frem det nye interiøret som skulle inn, som er svart sportline skinn, med elektriske førerstoler begge sider. Nytt gulvtrekk, gulvmatter, dørtrekk, treverk. 

Jeg hadde også ett ønske om å montere en comand spiller i bilen, så jeg fikk tak i en pent brukt fra W210.

Under ser dere ett inspirasjonsbilde.

IMG_2002_zpsrdgalrit.jpg

Posted

Bilen var ferdig på hellakkering, lakkert opp igjen i originalfargen 904.

Slenger ved noen bilder av monteringen. Alle chrome lister ble pusset før montering.

Begynte med interiøret først, så jeg skulle unngå å få unødvendige riper på de nylakkerte delene.

Slenger ved noen bilder:

IMG_2392_zpsf1hlntxb.jpg

IMG_2393_zps4nukei2d.jpg

IMG_2407_zps0ahfojol.jpg

IMG_2408_zpsy1mtwhzh.jpg

IMG_2409_zps3flly44v.jpg

IMG_2410_zpsqtm8b0uu.jpg

IMG_2454_zpsy1deqt95.jpg

Forferdelig dårlig kvalitet på bildene. Mesteparten av klipsene til sacco ble også kjøpt noe hos Auto-Trio.

Posted

Bilen skulle på EU den 19.Juli 2016, hos NAF på Lillehammer. Prøvekjøringen gikk over all forventninger! :)

IMG_2462_zpsditl3oxg.jpg

Fikk en mangel, det var bremserør bak, så da var det bare å få reist hjem igjen for å bytte de.

Først måtte jeg innom en kamerat på Tretten, han kjører forøvrig en meget fin 300DT!

IMG_2464_zpsskexiu5v.jpg

Bremserør byttet, og klar for etterkontroll.

IMG_2468_zps13bzwx2a.jpg

IMG_2467_zpsaof0d9wn.jpg

EN GLEDENS DAG NÅR BILEN FIKK SINE ETTERLENGTEDE SKILTER!  :D :D :D

IMG_2478_zpsysfowb86.jpg

Posted

Kult prosjekt, selv om jeg som 036 eier ikke helt liker tanken på 500E donorbil som er nevnt en plass i tråden 😊. Dunkelblau synes jeg er en flott og litt uvanlig farge på en slik bil. Hvilke felger/dekk tenker du å bruke på den? Syns jeg ser noe som ligner på 3 delt AMG på et av bildene?

Posted

Kult prosjekt, selv om jeg som 036 eier ikke helt liker tanken på 500E donorbil som er nevnt en plass i tråden 😊. Dunkelblau synes jeg er en flott og litt uvanlig farge på en slik bil. Hvilke felger/dekk tenker du å bruke på den? Syns jeg ser noe som ligner på 3 delt AMG på et av bildene?

Tusen takk for det, Ingvar! Vi får se etter hvert hvordan det blir med motoren, jeg er enig i tankegangen din at det er litt synd å plukke en 500E helt ned. Det kan hende jeg fortsetter å ha sekser, bare med større volum, vi får se.

Jeg synes også at fargen er veldig fin, har ikke sett så mange med denne type farge heller :)

Drømmen er jo 3 delte AMG felger, men jeg får nøye meg med de replica felgene jeg har for øyeblikket. Det var 18'' Monoblock felger med brei kant som du så bilde av :)

• 6 months later...
Posted

Vært veldig stille her en stund nå. Legger ut noen flere bilder fra sommeren. Bilen står inne i verkstedet igjen, og jeg er i full sving med å klargjøre bilen til landstreffet på Gol :)