Joakim Enga Posted August 21, 2016 Posted August 21, 2016 Hei! Lurte på om noen kunne gi meg litt veiledning med tanke på å bytte tenningslås på min 300d? Tenningslåsen er begynt å bli treg og låser seg til tider og må lirke lenge før jeg får vridd den mot høyre. Er det noe rens eller smøring man kan bruke på dette? Har lest litt her inne at MB har en egen låsolje som skal være bra. Kan det være at det er kun nøkkel jeg må ha ny? Litt samme tema på dørlåsen, bare at den står 110% stuck, får låst bilen fra bagasjerom og passasjerdør. Har haynesboka, men siden dørlåsen ikke lar seg rikke funker ikke den metoden.. Quote
Tor Anton Posted August 21, 2016 Posted August 21, 2016 Ta ut den tenningslåsen fort som F før den låser seg helt å du må begynne å ødelegge noe. Sett den i pos1 (hakket før lampene lyser), sett inn to pinner som helst er litt skråslipt i de hullene som kommer frem på sylinderen å dra den ut. Det ligger filmer om dette på youtube. Hayns beskriver dette. Rikker den seg ikke så må du borre den ut eller knekke spinten som holder den "aluskiva" du fører nøkkelen igjennom. Dørlåsen er et annet kapittel. Den er antagelig skrot. Da må du evt ta av dørtrekket å få klippet av stagget fra sylinderen og til låsekassa. På min bil fikk jeg låst opp,men ikke igjen på dørlåsen. Jeg byttet alle låsene mine,kjøpte nytt sett hos BOS. Quote
Joakim Enga Posted August 21, 2016 Author Posted August 21, 2016 Ta ut den tenningslåsen fort som F før den låser seg helt å du må begynne å ødelegge noe. Sett den i pos1 (hakket før lampene lyser), sett inn to pinner som helst er litt skråslipt i de hullene som kommer frem på sylinderen å dra den ut. Det ligger filmer om dette på youtube. Hayns beskriver dette. Rikker den seg ikke så må du borre den ut eller knekke spinten som holder den "aluskiva" du fører nøkkelen igjennom. Dørlåsen er et annet kapittel. Den er antagelig skrot. Da må du evt ta av dørtrekket å få klippet av stagget fra sylinderen og til låsekassa. På min bil fikk jeg låst opp,men ikke igjen på dørlåsen. Jeg byttet alle låsene mine,kjøpte nytt sett hos BOS. Takker for svar ) Skal dra på mercedes å høre på pris på komplett sett! så man slipper flere nøkler. Skal kjøre fra Mosjøen til Gardermoen nå å reise på syden tur i neste uke, så hadde vært greit at jeg visste jeg fikk liv i bilen når jeg kom hjem igjen^^ Ja, hadde av dørtrekket her tidligere for å se for meg fremgangsmåten jeg skulle bruke for å få den ut, men klarte liksom ikke å fatte helt hva som måtte til uten å ødelegge f.eks vakumpumpen til låsen eller dørhåndtaket. Så ble satt til sides inntill videre, men har lyst å ha alt på stell selv om bilen er gammel. kan nevnes at nøkkelen kan se en smule slitt ut, bilen har akkurat rundet 500 000, så er nok generell slitasje på disse låsene. Quote
Tor Anton Posted August 21, 2016 Posted August 21, 2016 mener nytt sett "universalt" (ikke nøkkel på chassinummeret) koster litt over 4000,- Du må ta ut sylinderen med en gang å heller starte/stoppe med en skrutrekker, evt låne/kjøpe en universal sylinder. for låser den seg så er det gjort. Det er greit om det har tenningslås om den står på gardermoen. Quote
Joakim Enga Posted August 22, 2016 Author Posted August 22, 2016 mener nytt sett "universalt" (ikke nøkkel på chassinummeret) koster litt over 4000,- Du må ta ut sylinderen med en gang å heller starte/stoppe med en skrutrekker, evt låne/kjøpe en universal sylinder. for låser den seg så er det gjort. Det er greit om det har tenningslås om den står på gardermoen. Okei, 4000,- er jo en del, men kjekt å kunne ha en tight å god tenningslås som man ikke forventer bryter sammen imorgen hver dag. Takker for hjelpen, skal muligens gjøre som du sier mtp skrujern til nytt er innomhus:) Quote
FrodeS Posted August 23, 2016 Posted August 23, 2016 Låsesylinderen til døra er enkel å ta ut, hvis det er den som er problemet. Får du åpnet døra innenfra? Åpne døra, ta ut plastproppen rett bak låsen, skru ut en unbraco, og så er låsesylinderen bare å plukke ut. Sett med tenningslås og nøkkel koster bare 2-300,- , men jeg vet ikke hva låsesylindere til dørene koster, og om man får dem som sett. Quote
Tor Anton Posted August 23, 2016 Posted August 23, 2016 Får han ikke vridd nøkkelen så får han ikke ut sylinderen slik FrodeS beskriver, selv om det er korrekt om alt er i orden. En må sette inn nøkkelen å vri den etter at en har skrudd ut unbrecoen litt å flyttet låsen litt bakover i forhold til håndtaket for å få den ut. På 190'n klippet jeg av den "stammen" å tok ut sylinderen. Mulig jeg hadde fått den ut med å vrikke og lirke,men det var fort gjort å kutte den. Quote
FrodeS Posted August 24, 2016 Posted August 24, 2016 Får han ikke vridd nøkkelen så får han ikke ut sylinderen slik FrodeS beskriver, selv om det er korrekt om alt er i orden. En må sette inn nøkkelen å vri den etter at en har skrudd ut unbrecoen litt å flyttet låsen litt bakover i forhold til håndtaket for å få den ut. På 190'n klippet jeg av den "stammen" å tok ut sylinderen. Mulig jeg hadde fått den ut med å vrikke og lirke,men det var fort gjort å kutte den. Sylinderen i DØRA får man ut uten å vri den, men det er en forutsetning at man får åpnet døra. Quote
modzona Posted August 24, 2016 Posted August 24, 2016 Nope får dem ikke ut uten å kunne vri på nøkkel. Quote
FrodeS Posted August 24, 2016 Posted August 24, 2016 Nope får dem ikke ut uten å kunne vri på nøkkel. Jeg har da demontert en god del sånne, og kan ikke huske jeg har hatt noe annet behov enn å bare løsne mutteren bak, og vippe ut låsesylinderen. Quote
modzona Posted August 24, 2016 Posted August 24, 2016 Nope får dem ikke ut uten å kunne vri på nøkkel. Jeg har da demontert en god del sånne, og kan ikke huske jeg har hatt noe annet behov enn å bare løsne mutteren bak, og vippe ut låsesylinderen. Du kan få komme å prøve på min. Har stått i et par timer å plages på begge sider. Må nok gjøre som Tor sier å klippe. Quote
Eirik Tømmerås Posted August 24, 2016 Posted August 24, 2016 På 190´n er det sånn at du må vri med nøkkelen for å få ut låsen, vil tro det er likt på 124. Bakover tror jeg det var på førerdøra. Quote
Tor Anton Posted August 24, 2016 Posted August 24, 2016 ja tror du må "låse opp" for å få den ut ja Quote
Joakim Enga Posted September 22, 2016 Author Posted September 22, 2016 Er ikke nok å løsne på umbrakoen desverre, må få vridd nøkkelen noen grader får så å skyve den bak å dra ut. Men min har låst seg helt, får inn nøkkel men får ikke vridd den noen vei, skal prøve å ta av dørtrekk å se om det er noe jeg kan kutte/klippe av for å få den ut. Quote
FrodeS Posted September 22, 2016 Posted September 22, 2016 Er noe rart med mine, da. For litt siden greide jeg å låse 300'n, og lukket døra på første kneppet. Da skrudde jeg bare ut unbracoen, tok ut låsesylinderen og låste opp med en skrutrekker. Der har det muligens vært byttet noen ganger før. Quote
Recommended Posts