Jump to content

Skal bestille ny W213 - E350e eller E400/E43?

Recommended Posts

Posted

Luksusproblem, men...

Skal bestille meg en ny E-Klasse, og tenker veldig fælt på hvordan motor osv. jeg skal kjøpe, i forhold til budsjettet...

Trenger litt input fra likesinnede  :P

Alternativer i korte trekk;

-E350e hybrid, med MYE/ALT utstyr.

-E400 4MATIC, litt over midt på treet godt utstyrt.

-E43 AMG 4MATIC, med etter min mening litt mindre utstyr enn hva jeg ønsker, f.eks uten memory, parkeringsvarmer osv.

Hybrid er jo hot om dagen, men jeg kunne veldig gjerne tenkt meg 4matic igjen, og også dratt på litt med bra motor/V6.

Hybriden har også litt mindre bagasjerom, noe som ikke er sååå viktig, men dog...

E400 blir kanskje litt sånn "hverken fugl eller fisk", eller..? Tenker da på gjensalg... Uansett en grom motor med 4matic og mulighet for å bestille med AMG eksos fra fabrikk.

E43 er jo AMG, selvom det ikke er E63, men veldig lik i stylingen som en vanlig E-Klasse med AMG pakke. Rett over 400hk og 0-100 på 4,6 gjør uansett ingenting.......  8)

• Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Økonomisk er vel E350 smartest, er jo bare 48.614 i avgift på den, men følelsesmessig er jo en treliters sekser noe helt annet... Man betaler nesten 200.000 for 68 ekstra hester på E43, så om jeg hadde vært i dine sko hadde jeg nok gått for E400.

Posted

I de baner jeg også tenker...

Det er et stort hopp opp fra "fornuftige" E350e til E400, nærmere 300.000,-...

Selvom man da nærmer seg E43 i pris, så er det likevel mellom 150-200t til, avhengig av utstyr.

Hadde det vært en E63 så hadde det vært en annen sak, men snakker samme motor med litt mindre effekt. Da tenker jeg at E400 med mer riktig utstyr gir meg like mye glede som en litt "ribbet" E43.

Eller bare være fornuftig å velge hybrid... Hmmm...

Posted

Siden jeg mener 4Matic er et must ville hybriden for mitt vedkommende utgått umiddelbart.

Da ville det vært å vurdere hva som er viktigst av utstyrsnivå og motoreffekt..

Posted

Har du klart deg uten 4matic, klarer du deg fint uten.

En e klasse fortjener å være fullspekket. Det er liksom det som skiller denne ut fra resten.

Hadde lett gått for E350e, spekket på med utstyr. Den dagen du legger den ut på Finn - går den i løpet av dagen.

Det er deilig med E43/E400, men hvor ofte får du brukt de ekstra hestekreftene?

Man får jo aldri brukt hestene i Norge/Skandinavia.

Første gangen vennene dine ser den, sier de sikkert "rå bil - å herregud". Etter det er det ikke noe spesielt lenger.

Posted

Takk for tilbakemeldinger!

Sånn jeg har spekket bilene nå, så ligger de på;

E350e - 800.000,-

E400 4M - 1.080.000,-

E43 4M - 1.220.000,-

Steget opp til V6 og 4M er stort og da begynner det liksom å bli nok, men er det da verdt å gå eeenda litt opp for å få AMG på bakluka..?

Ser jo at hybrid er det mest fornuftige her... Pris, forsikring, forbruk og sikkert gjensalg kommer bedre ut enn de 2 andre...

Liker litt ulv i "fåreklær" følelsen med E400, den gjør tross alt 0-100 på +/- 5 sek...

Er glad i 4matic, men klarer meg jo uten, bare VELDIG digg de dagene det kommer godt med! Må noen ganger tidlig avgårde og om vinteren da å bare kunne "gi gass" er en god følelse :-)

Effekten er en god bonus, men som nevnt over, hvor ofte trenger man det..? 350e gjør 0-100 på rundt 6 sek, så går uansett bedre enn C250 som jeg hadde.

Posted

Jeg ville ha gått for den E400,og siden du har midler til å kjøpe den E43 da har du sikkert midler til å kjøpe AMG effekt anlegg og få den montert på E400,da har du plutselig noe som er nesten like bra som den E43.

Det er flott at E350e koster så mye mindre enn de andre to,men som jeg sa tidligere,hvis du har midler til å kjøpe V6 da går du for den.

Posted

E350e er fortsatt det mest fornuftige valget. 6 sek er ganske imponerende det også.

E43 og E400 kommer til å tape seg noe så inn i hel.... i verdi når det kommer tid til videresalg.

Så ikke nok med at du punger ut flere 100.000kr ekstra nå, men må også ta flere 100.000kr i tap i tillegg senere.

Alt for 5 minutters gleder 2 ganger i mnd?

Selvfølgelig er det rått med V6, men i lille Norge - not worth it, og noen vil kanskje si jeg høres ut som en kjerring, men føler at man bør være litt fornuftig.

Mitt stalltips:

For 1 mill hadde jeg sett på GLE 500e 4 MATIC. Starter på 880.000kr, ekstra utstyr på 130.000 ekstra, og du har høy bil, 4Matic  333+116 HK, og du er konge på veien. Gjett om alle biler gir blinklys til høyre når du kommer i kjørende i venstre feltet!

Posted

Takk, Megaoctane! Det er sånne innlegg jeg trenger - nå begynte jeg å tenke litt mer på hybrid igjen... Jeg har lyst til å beholde noe fornuftighet i dette, men som Davor skriver, har man mulighet til å (endelig) kjøpe seg en ny bil med V6 (og ikke minst, som har 4matic) så er det nesten vanskelig å la være :P

Men, det er sikkert som du sier, stor motor får man glede av bare en liten tid av all kjøringen man har, særlig her i Norge. Tar stort sett en guttetur til Tyskland en gang i året, hadde da vært digg med V6, men for all del, E350 hybrid funker nok fint det også! Bare litt skeptisk til dette hybrid greiene, litt dumt med mindre bagasjerom, og man får heller inne bestilt bilen med 20" fra fabrikk - noe som koster mye mer enn skjorta om man skal kjøpe fra delelageret senere.

Når det gjelder GLE hybrid, ja, har vært inne på tanken, men har du prøvekjørt nye E-Klasse et par helger så føles det meste annet gammelt i forhold. Argumentet med høy bil er positivt for mange, men jeg liker meg best på bakken  :lol: GLE føles ekstra utdatert, den er jo i bunn og grunn basert på ML som kom for noen år siden...

Jeg går fra det ene til det andre flere gagner om dagen nå, må bestemme meg snart så jeg kan begynne å tenke på noe annet, haha.

Vanskelig valg! Men takk for innspill!  :shock:

Posted

Stor motor har man glede av alltid.

4Matic har man glede av stort sett daglig det også..

Støvsugermotoren har du glede av bare hver gang du skal fylle drivstoff, samtidig som du klager på at du har bare en firer under panseret..

Posted

Haha... Støvsugermotor  :lol:

...og snart er vel alt 4'ere, utenom kanskje AMG, eller..? De lager jo 4'er de også nå, til A, CLA og GLA...

Hadde vært veldig gøy med en grom motor, det hadde det.

Verditap er selvfølgelig noe å tenke på, men samtidig så tror og håper jeg at dette kan bli en bil jeg kan ha en stund, og som når den skal selges evt. skiller seg litt ut. Regner med at E hybrid kommer til å selge mye, så den blir nok kanskje ikke like spesiell... Selvom jeg i så fall har planer om å dytte på det meste av utstyr...

Posted

Så lenge det er snakk om å ta ut en bil til 800 eller mer, er vel ikke ordet "fornuft" relevant i diskusjonen?

Man kan argumentere med all verdens argumenter og hvor man får brukt kreftene, men det er noe med hvor korte trailere blir, når man har motor av litt størrelse. I mine øyer er det kun en ting som slår en stor motor, og det er en som er enda større.  :lol:

Posted

Forsåvidt enig i det, fornuftige biler finner man vel helst i helt andre klubber enn her... Går først og fremst på lyst, men ut av disse 3 så er hvertfall hybriden den fornuftige, eller fornuftigste...  :P

For å si det sånn, trenger minst hjelp av banken ved å kjøpe hybrid, men klarer fint å håndtere et lån opp til E43. Men, vil jeg få 400.000,- verdt mer glede av en E43 enn en E350e..?

Derfor har jeg kanskje tenkt at en mellomting, E400, til rundt 250t mer enn hybrid, kanskje kunne være løsningen? Selvom noen jeg har pratet med mener den hverken er fugl eller fisk... Altså ikke spesiell nok, eller "fornuftig" nok.

Jeg tror valget hadde vært noe lettere om hybrid kunne leveres med 4matic, som i GLC.

Posted

Jeg tror valget hadde vært noe lettere om hybrid kunne leveres med 4matic, som i GLC.

Man finner ett og annet element av fornuft her i klubben også :-)

At stor motor er noe man har glede av bare et par ganger hvert skuddår er jeg ikke enig i. Det har man glede av på hver tur. Nå skal det jo sies, at en sånn E350 går jo ikke direkte dårlig den heller. Vi snakker jo tross alt om tre biler fra ganske høyt oppe på hylla her.

Vi har forøvrig en V6 4matic, og jeg syns ikke det går såååå fælt :-)

Posted

Kjøp E350e, kjør i 3 år, selg, kjøp facelift eller nye elektriske S eller E klasse som kommer i 2020.

Link

The first all-electric vehicle from Mercedes is believed to be a saloon car called EQS; it’s a high-end rival for the Tesla Model S, and it could be previewed as early as next year - although sales are unlikely to start before 2019.

15c984_30.jpg

Posted

Det blir sikkert ingen overraskelse at jeg gir min stemme til E400 eller E43. Lyd og effekt lever man lenge på om man virkelig innhenter en drøm og kan realisere.

Hybrid kan jeg ikke nok om, men mitt inntrykk er at det ikke bruker så lite som de skal ha det til. Og med disse plug-in hybridene bør det vel passe med den kjøringen man gjør. Kjører du mye vil du måtte lade ofte for å få nytte av dette batteriet. Jeg ville personlig gått lei av dette. Men det er smak og behag.

Dette var fra en test av C350:

Når vi blar oss gjennom menyen til langtidsforbruk, blir derimot ikke lesningen like hyggelig.

Da stiger nemlig forbruket til 0,72. Korte strekninger og hyppig kabling er dermed resepten om du skal få Miljøpartiet de Grønne på ditt lag.

Posted

Folk flest som kjøper hybrid i klassen 500.000++ kjøper disse for de ekstra hestekreftene man får "gratis". Man får en godt utstyrt E klasse med 282 hester med COMAND og avantgarde interiør og eksteriør med på kjøpet til mindre pris enn E 250 bensin med 211HK.

Hybrid er nok også den lettest å selge i ettertid.

Posted

Jeg synes du skal vurdere hvor lenge du skal eie bilen og hvor mye du skal kjøre.

Skal du kun ha bilen 1-2 år og går lei, er nok hybrid et bra valg. Du kommer helt sikkert til å gå lei bensinforbruket om du kjører langt.

Skal du (eller klarer du) å beholde bilen 4-6 år, har du fortsatt en kongebil om du tar godt  vare på den.

Kjøp det utstyret som er vanskelig å ettermontere som soltak o.l. Og ta med det utstyret du ikke klarer deg uten. Etter 2-3 år drar du på turné til Tyskland eller Nederland og pimper opp bilen igjen.

Det meste kan vist ettermonteres .

Mitt valg/anbefaling: kjøp E43 og kos deg med en ordentlig bil i mange år.

Både sommer og vinter og du trenger alle de hestekreftene hver eneste dag når du skal ut på akselerasjonsfelt på motorveier i Norge.

Viktig å vise det man lærte på trafikkskolene. Få opp farten i akselerasjonsfeltet før du er ute på motorveien.

Verditap? Javel, men hva med kjøreglede da?

Er ikke det også verd endel ?

Om du har bilen 4-6 år er ikke verditapet så ille.

Alltid noen venner som har båter som har større verditap...

Eller pusser opp huset hele tiden og kjøper nye møbler, alt koster penger.

Verditap må også sees i sammenheng med egen økonomi.

For noen er 300.000,- dyrt å bruke på bil, for andre er det andre beløp å bruke.

Det finnes ingen fasit på hva som er fornuftig å bruke av penger på bil.

En annen metode er også å få tak i en pent brukt demobil etter 6 mnd fra Tyskland, den koster ca like mye som er ribbet E43 men med et lass av utstyr. ( ja jeg vet det ikke ligger noen ute ennå, men før jul dukker de opp på mobile.de bare begynn å lagre søket på e43 allerede nå.)

Posted

Kan egentlig bare ta copy paste på Lars UK sitt innlegg her.

Motor og lyd kan aldri måles i fornuft.

Hadde helt klart gått for E43.

Posted

E43 er helt klart kulest, E400 blir kanskje mer "ukurant" ved salg igjen? Uansett mener jeg begge disse må ha mye utstyr, og da blir de kanskje uansett ikke aktuelle? Har E350e også batteripakke plassert bak, med dertil i overkant spennende kjøreegenskaper vinterstid?

Sent fra min D5503 via Tapatalk

Posted

Jeg ville helst gått for E63.

E43 er jo "fake AMG" som de sier på MBWorld.

På sett og vis er jeg helt enig, E43 er ikke en skikkelig AMG.

AMG er dessverre i gang med å vanne ut merkevaren sin mest mulig for at man skal få kortsiktig fortjeneste.

Det er trist.

Når det er sagt, E43 er vel den trolig den feteste modellen man får med et tilhengerfeste?