Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det er vanskelig å få tak i riktige dimensjon til en Kombi, for du må ha minst 93H last- og hastighetsindeks. Jeg har et sett C-dekk som vinterdekk med pigg, og det kan gå an, men som tommern57 sier, ikke forvent all verdens komfort.  :?

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Det finnes masse personbildekk i 205/65-15, det er nok et bedre alternativ som blir bare marginalt mindre i rulleomkrets. :)

Posted

Ja, jeg har det sjøl på sommerdekkene på begge bilene, men det er dårlig utvalg av dekk på markedet. Veldig mange leveres i Norge med høyeste lastindeks 91, og på en W123 sedan er det OK, men en W123 Kombi - spesielt en som har vært varebil med 15" hjul og forsterket fjæring og laster 1300kg på bakakselen - må ha min. 93H. Da er utvalget veldig lite. De bilene som kan ta såpass mye last bak idag, er som regel SUVer med krav til forsterkede dekk.

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

195/65-15 har jo normalt LI 91, et kjapt søk på www.dekkonline.com viser haugevis med dekk i 205/65-15 og så å si alle har LI 94, da det er standarden for den dimensjonen. :)

Dekk som er merket "XL" er helt greit, men hold deg laaaaaaangt unna C-merkede (varebildekk), de er forferdelige å kjøre på i forhold til normale dekk.

Posted

Unnnskyld min påstand, du har helt rett, det var i 195/65x15 jeg ikke fant stort annet enn XL eller C dekk.

Med vennlig hilsen, Olaf

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...