Eirik Tømmerås Posted August 13, 2016 Posted August 13, 2016 Må lære meg det jeg kan om dette bilmerket da E´n forlater oss over nyttår når den er ferdig betalt og før airmaticen melder seg på om pengene. Kona vil ha en bil som bare virker UTEN dyre overaskelser. Noe som ikke akkurat er tilfelle med nyere MB... Vel nok ikke premium bil, men den virker... Mercedes har som kjent ikke hatt et problemfritt drivverk, spesiellt ikke med 4-matic. Les: Transferkasser til 80.000,- Subaru sitt AWD system er godt kjent for driftsikkerhet. Subaru er i tillegg ganske lettskrudde biler. Jeg byttet kobling på en sånn for en del år siden. Og det må jeg si er den letteste koblingsjobben jeg noensinne har gjort. I.o.m at det er boxer så var f.eks boltene mellom drivverk og motor ekstremt lett tilgjengelig. Appropos boxer, så er det en motorkonstruksjon som er veldig vibrasjonssvak og de trenger ikke balanseaksler. Men helt uten MB blir jeg jo ikke, da godbilen (190´n) som jeg aldri blir å kvitte meg med, blir værende Quote
Hans Kåre Isdal Posted August 13, 2016 Posted August 13, 2016 får no sjå om subaru er så driftsikker og billig over tid. min erfaring med nye biler. uansett merker. er at det er alltid litt. Men det fins jo verre og bedre biler. Ps. liker subaru. Quote
Eirik Tømmerås Posted August 13, 2016 Author Posted August 13, 2016 En runaway dieselmotor og to nye xenon frontlykter og å til stadighet ha eventuelle airmatic og sbc problemer hengende over seg gjør at vi har fått nok. Er man innom dette forumet leser man om veldig høye kostnader med nyere Mercedeser... En titt innom Subaru drivers club viser noe helt annet. Eneste er at Subarudeler er veldig dyre, men der finnes alternativer. Problemene jeg har lest om er bremseskiver og lenkarmer. Altså veldig billige deler (alternative), i forhold til det man kan vente seg om man beholder E-klassen. Quote
Davor Posted August 13, 2016 Posted August 13, 2016 Jeg selv har vurdert en annen bilmerke men bli alltid redd at jeg blir skuffet av ett eller annet.Spesielt når det gjelder japanske biler. Quote
Eirik Tømmerås Posted August 13, 2016 Author Posted August 13, 2016 Jeg selv har vurdert en annen bilmerke men bli alltid redd at jeg blir skuffet av ett eller annet.Spesielt når det gjelder japanske biler. Men hva er det som står på baklemmen når du ser TV-program fra Jungelsafarier og fra U-land der det ikke er veier? Jo... Toyota Quote
Davor Posted August 13, 2016 Posted August 13, 2016 Jeg selv har vurdert en annen bilmerke men bli alltid redd at jeg blir skuffet av ett eller annet.Spesielt når det gjelder japanske biler. Men hva er det som står på baklemmen når du ser TV-program fra Jungelsafarier og fra U-land der det ikke er veier? Jo... Toyota Ja,hvis man skal ha pålitelig bil med minimale utgifter så er japanske veien å gå,som er fornuftig,men jeg har aldri vært fornuftig når det gjelder biler. Du gjør sikkert en bra valg ved å gå over til Subaru fordi jeg selv har en W211 2005 og vet hvor frustrerende det kan være til tider😁 Quote
Olaf Posted August 14, 2016 Posted August 14, 2016 Du kan jo kjøpe deg en ekstra 190, da... Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Eirik Tømmerås Posted August 14, 2016 Author Posted August 14, 2016 Du kan jo kjøpe deg en ekstra 190, da... Med vennlig hilsen, Olaf Har lyst til det, en 190 2,5 turbodiesel hadde vært noe. Men kona er ikke enig... Quote
Tor Anton Posted August 14, 2016 Posted August 14, 2016 Jeg har kjørt Subaru en del, å jeg synes de er stusselig å traktoraktig. Hadde du surfet forum før du kjøpte deg 211 så hadde du sett at det er antagelig den bilen som er mest skummel å kjøpe. 204 og 212 er noe helt annet, selv de før er det mindre tull med. 210 har jo rust, med jammen er de stabile teknisk. Å kjøpe nyere bil i dag er ikke lett, noe er det med de fleste, å du kan få en skikkelig mandagsbil Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
Marevan Posted August 14, 2016 Posted August 14, 2016 211 facelift er det lite trøbbel med å eie. Jeg har ikke inntrykk av at det er noen dårlig bil når de går 5-700.000km og fremdeles virker og blir solgt videre. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
KennethJ Posted August 14, 2016 Posted August 14, 2016 Hvis du kjøper en Subaru bør du ihvertfall være forsiktig med å kjøpe diesel-utgaver produsert før en eller annen gang i 2010.. Hvis du kjøper en diesel-Subaru bør du også legge inn et svinghjul hvert andre år i driftsbudsjettet i følge min tidligere kollega som kjørte nettopp Subaru. Når det gjelder transferkasser på 211 er det meg bekjent kun et problem på utgavene med clutchpakke for å sperre i midten, altså er utgavene med minst motor ikke utsatt for disse problemene. Quote
Eirik Tømmerås Posted August 14, 2016 Author Posted August 14, 2016 Hvis du kjøper en Subaru bør du ihvertfall være forsiktig med å kjøpe diesel-utgaver produsert før en eller annen gang i 2010.. Jeg har hatt en dieselbil, og det blir med det. For flere runaway opplevelser har jeg ikke behov for... I tillegg blir man pålagt et jævla partikkelfilter som koster veldig mye å bytte om det går tett og renseprosesser ikke nytter. Quote
Eirik Tømmerås Posted August 14, 2016 Author Posted August 14, 2016 Jeg har ikke inntrykk av at det er noen dårlig bil når de går 5-700.000km og fremdeles virker og blir solgt videre. Nei det er jo ikke dårlige biler, men de er så alt for spennende å eie, økonomisk... Quote
Eirik Tømmerås Posted August 14, 2016 Author Posted August 14, 2016 Jeg har kjørt Subaru en del, å jeg synes de er stusselig å traktoraktig. Det lover jo godt. For er de like komfortabel som den nye Valtraen til broderen så blir jeg fornøyd :lol: Quote
Tor Anton Posted August 14, 2016 Posted August 14, 2016 desverre, en valtra er mye bedre å kjøre. er nok mere som 60talls MF Quote
Eirik Tømmerås Posted August 14, 2016 Author Posted August 14, 2016 I ei bygd vi bodde i tidligere så var det to drosjeløyver. En kjørte Subaru og en Mercedes. Først på 90 tallet kjøpte den ene en Mercedes S 400cdi. Driftsikkerheten gikk selvfølgelig i Subarus favør, da S´n stod så mye på verksted at eieren til slutt fikk hevet kjøpet... I den tiden kjørte jeg mye drosje, både Subaru og Mercedes og kan i hvertfall ikke si at det var noen gammeltraktorfølelse annet enn at den tok seg frem som en traktor Quote
KennethJ Posted August 14, 2016 Posted August 14, 2016 Fint å høre at du skal styre unna dieselgreiene. Det var stilig med S400 CDI først på 90-tallet, særlig siden den ble produsert først fra juli 2000 om jeg ikke tar helt feil. Quote
Megaoctane Posted August 15, 2016 Posted August 15, 2016 Skal selv lease noe annet til sommeren. Blir kanskje en e-Golf 2017 med 300km rekkevidde eller GLA/A-klasse. Er mer spent på nye EL modeller som Mercedes jobber med. De har akkurat tatt patent på bokstavkombinasjon EQA-EQZ, så vi får vel EQA, EQC, EQE, EQS, og med over 300km rekkevidde. Men må vente til 2019-2020. Regner med å lease noe for 3 år inntil da. Bor og kjører mest i Oslo, så EL bil er det mest "logiske" valget. Dessverre synes jeg B klasse som sitter på GLA plattformen er for stygg. For mye hevet fra bakken vs vanlig B klasse. Har du sett noe på Volvo V90? Utrolig vakker bil. Hadde blitt Volvo V90 på meg hadde det ikke vært for at de ikke har små bensin motorer å tilby. Er ikke interessert i diesel, da det ikke passer mitt kjøremønster. Quote
Hans Kåre Isdal Posted August 15, 2016 Posted August 15, 2016 gleder meg uansett til å få slese å sjå bilder av go subaruen. Quote
FrodeS Posted August 15, 2016 Posted August 15, 2016 En i familien byttet akkurat ut en 2006 forester. Calipper som hang, eksos rustet opp, hjulbuer rustet opp, masse rust under, AC som ikke fungerte, skinnseter som var ferdig (jallaskinn) osv. Han byttet til en tilsvarende 2007, gått litt mindre, og litt mindre rusten. Utrolig stusselig bil. Mulig det ikke er så mye galt med dem, men teknisk sett er de på omtrent samme nivå som en corolla fra 80-tallet. Selv 2007-modellen har overdådige 4(!) trinn i automatkassa. Det blir i hvert fall mye mindre negativt å lese her, hvis du slutter å skrive om alt du tror kan gå galt med e-klassen din :-/ Quote
Eirik Tømmerås Posted August 15, 2016 Author Posted August 15, 2016 Det blir i hvert fall mye mindre negativt å lese her, hvis du slutter å skrive om alt du tror kan gå galt med e-klassen din :-/ Tror??? Fjæring og SBC er et tidsspørsmål, ikke noe jeg tror!!! Quote
Eirik Tømmerås Posted August 15, 2016 Author Posted August 15, 2016 Det blir i hvert fall mye mindre negativt å lese her, hvis du slutter å skrive om alt du tror kan gå galt med e-klassen din :-/ Bra kona ikke er innom her for jeg traff henne i -98, og det skal selvfølgelig være slutten av -90/begynnelsen av 2000 tallet. Ny flott S-klasse var det nå, men den egnet seg best til utstillingsbil... Og så bryr Frode seg om en calipper som hang Quote
FrodeS Posted August 15, 2016 Posted August 15, 2016 Nå er S400 CDI litt i en klasse for seg, da. Må vel være noe av det minst egnede man kan kjøpe som drosje. En av merkets dårligste motorer, i en av bilene med flest og dyrest feil. Hvis / når sbc trenger å overhales, så overhal det. Koster 2-3-4000, og så er det i orden. Hvis airmatic trenger å fikses, så fiks det. En belg koster 5-6000,- byttes enkelt. Kompressorer får man nye for samme prisen, eller overhalt for nesten ingen ting. Hvis alt går til helvete på første klasse samtidig, så bruk 20k på bilen, og kjør happy videre. Det er ikke mer enn en litt stor service koster, og mindre enn årlig verditap på en relativt ny bil. Jeg syns du overdriver veldig hva som kan gå galt på disse bilene, og hvor katastrofalt det blir. Quote
Eirik Tømmerås Posted August 15, 2016 Author Posted August 15, 2016 Som jeg sier så er vi lei av å koste på denne bilen. Begge hovedlykter byttet. Ny turbo. "Ny" brukt motor. Ny airmatic kompressor. Nye skiver/klosser/sko bak. ABS sensor og ring bak. 1 Nytt bakhjulslager( etter bare 350.000 km ) Dette er noe jeg ikke regner med å få oppleve med en Japse. + Mye annet småtteri og en rusten førerdør, i Star ser jeg at converteren ikke har fungerende lockup. (merker ikke det da jo lockup som er låst når den ikke skal, er mye verre) Jeg er ikke låst på Subaru og har Xtrail, Rav4, og CRV alle bensin, lagt inn i automatisk søk på Finn. Det er det legendariske firehjulstrekket til Subaru som frister i ei tid hvor "alle" bruker Haldex som jo ikke er 4-trekk før du spinner på forhjulene. Og forhulstrekk har jeg bestemt meg for å aldri ha. Er et prinsipp, og prinsipper rokker man ikke ved Quote
FrodeS Posted August 15, 2016 Posted August 15, 2016 Begge hovedlykter byttet. Ny turbo. "Ny" brukt motor. Ny airmatic kompressor. Nye skiver/klosser/sko bak. ABS sensor og ring bak. 1 Nytt bakhjulslager( etter bare 350.000 km ) Dette er noe jeg ikke regner med å få oppleve med en Japse. + Mye annet småtteri, og i Star ser jeg at converteren ikke har fungerende lockup. (merker ikke det da jo lockup som er låst når den ikke skal, er mye verre) Jeg er ikke låst på Subaru og har Xtrail, Rav4, og CRV alle bensin, lagt inn i automatisk søk på Finn. Det er det legendariske firehjulstrekket til Subaru som frister i ei tid hvor "alle" bruker Haldex som jo ikke er 4-trekk før du spinner på forhjulene. Og forhulstrekk har jeg bestemt meg for å aldri ha. Er et prinsipp, og prinsipper rokker man ikke ved Kompressoren kunne du sikkert overhalt. Bremser er slitedeler, det samme med hjullager. Mener du seriøst at du ikke regner med å se gåent hjullager på en japse etter 350.000 km? Vår tok et hjullager den også. Etter 235 eller så. Litt tidlig, men det var jo bare å bytte. De røyk rundt 300k på 124'n også. Bare å bytte, det. Noen timer i garasjen, og noen småkroner i deler. Foresteren til svigers drar mest foran, tror jeg. 70/30 eller så? Tar seg greit frem, men er ikke like fjellgeit som vår 4matic. Quote
Recommended Posts