Jump to content

Nivåregulering - justering DIY ok?

Guest K.E. Sjursen

Recommended Posts

Guest K.E. Sjursen

Det går vel bra å justere nivåreguleringen alene (etter montering av 30mm senkefjærer)?

Eller er dette noe som en egentlig bør ha nøyaktige instrumenter for å

gjøre, eller er det nok med (som jeg planlegger) normal teknisk innsikt

og et flatt garasjegulv?

(skal selvfølgelig ta 4-hjulskontroll på verksted etterpå)

Guest Jørn-Flemming
Det går vel bra å justere nivåreguleringen alene (etter montering av 30mm senkefjærer)? Eller er dette noe som en egentlig bør ha nøyaktige instrumenter for å gjøre' date=' eller er det nok med (som jeg planlegger) normal teknisk innsikt og et flatt garasjegulv? (skal selvfølgelig ta 4-hjulskontroll på verksted etterpå)[/quote']I utgangspunktet en nokså enkel sak. Stå på et plant vannrett gulv. Merk deg høyden skjermbue/dekk mens motoren er avslått. Få fatt i to branner på ca 80 kilo hver og hiv dem i bagasjerommet. Start motoren og juster staget til høyden er den samme som før du stappet brannene inni! Grunnen til at du skal ta utgangspunkt i tom bil uten last og uten motor i gang, er at du skal være sikker på at bilen hviler på fjærene før du justerer høyden med belastning.

I utgangspunktet en nokså enkel sak. Stå på et plant vannrett gulv. Merk deg høyden skjermbue/dekk mens motoren er avslått. Få fatt i to branner på ca 80 kilo hver og hiv dem i bagasjerommet. Start motoren og juster staget til høyden er den samme som før du stappet brannene inni! Grunnen til at du skal ta utgangspunkt i tom bil uten last og uten motor i gang' date=' er at du skal være sikker på at bilen hviler på fjærene før du justerer høyden med belastning.[/quote']

Nivåreguleringen utlikner ikke 100%, så hvis man lesser inn masse rart, og justerer den til å bli nøyaktig like høy som den var uten last, vil den ikke da bli noe høyere, og hele tiden hvile litt på nivå, også når den går tom?

JEG ville heller hatt bilen tom, med motoren i gang, skrudd til den begynte å heve seg, og deretter skrudd litt tilbake. Mulig det er helt feil fremgangsmåte?

Guest K.E. Sjursen

Takker for svar..!

..har dere gjort dette selv? Synes FrodeS sin fremgangsmåte høres mest

fornuftig/nøyaktig ut?!?

Takker for svar..!

..har dere gjort dette selv? Synes FrodeS sin fremgangsmåte høres mest

fornuftig/nøyaktig ut?!?

Gjort og gjort. Min er så høy bak, så jeg var under og stilte litt for å se om den hang på nivåreguleringa. Jeg stilte den ganske langt ned, men har aldri kommet så langt som å stille den opp igjen. Den synker derfor sammen noe før nivå tar "tak". Jeg tror ikke det er så farlig om den er helt 100% nøyaktig, men det er nok bedre om den synker litt før nivå begynner å jobbe, enn at nivå holder den høyere enn det fjærene gjør.

Noen må gjerne korrigere meg hvis jeg tar veldig feil.