Jump to content

Hvilke dekk skal jeg velge? -05 S211 E500 4Matic

Recommended Posts

Posted

Jeg har omsider funnet felgene jeg vil ha på bilen min.

Det ser ut til at det blir Mandrus Rotec denne gangen, de skal visst være bra.

Men så er det dette med dekk da..

Forhandleren har kommet med noen forslag, de er:

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 (18/19")

Pirelli Cinturato P7 Blue (18")

Pirelli P Zero Nero GT (19")

Så vidt jeg kan forstå er dette ganske ulike dekk.

Dimensjonene det er snakk om er 245/40-18 eller 255/35-19 (bredere 19" pga loadindex som må være på minst 95)

Min kjørestil er nok noe mer aktiv enn gjennomsnittet men banekjøring er ikke veldig aktuelt med denne bilen.

Så nå håper jeg noen her har noen tips eller synspunkter..

• 4 weeks later...
Posted

Var du ikke fornøyd med Nokian Hakka Black? En kompis har disse på en S212 lik min egen, og jeg synes i alle fall de er veldig gode  - har kjørt bilen hans en del mil.

På min har jeg Dunlop Sport Maxx RT, og er godt fornøyd med disse. Men blir nok Nokian på meg v neste bytte.

• 4 weeks later...
Posted

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 er bra, men jeg har ikke prøvd dem.

Nokian Hakka Black - fikk satt disse dekkene på bilen min og er kjempefornøyd. Sitter som klistret både på tørt og vått. Kan absolutt anbefales.

Jeg alltid kjøper dekk på nettet. Det finnes også en rekke kundevurderingar som kan bidra til å velge.

Vanligvis foretrekker jeg å kjøpe på http://www.dekk-outlet.no/. Prisen er også viktig) Selvklart om det er litt under markedspris.

Posted

Jeg har vært fornøyd med Hakka Black helt frem til nå.

Jeg har en lekkasje i ett hjul, men mistenker at det er felgen som er problemet.

Hakka Black-dekkene mine er nå nede på ca 4mm mønster, og det er en dramatisk endring i egenskapene fra 5-6mm ned til 4mm.

De oppleves nå som svært glatte, såpass at jeg i 80km/t under bygdøylokket her om dagen fikk tendenser til hjulslipp på alle 4 hjul selv om jeg ikke provoserte.

Jeg har kommet til at jeg bruker de gamle felgene og dekkene ut sesongen og starter ny sesong med nye hjul neste år.

• 3 weeks later...
Posted

Trenger ikke nødvendigvis å være noe problem om dekka slipper litt i noen svinger. Det kjører utrolig masse dieselbiler i detta landet som skvetter litt fra manglende/utette tanklokk i svinga. Det er noe de fleste motorsylister vet det meste om, spesielt i rundkjøringer.  :D

Posted

Trenger ikke nødvendigvis å være noe problem om dekka slipper litt i noen svinger. Det kjører utrolig masse dieselbiler i detta landet som skvetter litt fra manglende/utette tanklokk i svinga. Det er noe de fleste motorsylister vet det meste om, spesielt i rundkjøringer.  :D

Klart, det kan jo hende at det bare lekkes diesel over alt jeg kjører for tiden, mens det ikke gjorde det i fjor.

Lurer på om det fortsatt gjør det hvis jeg bytter til nye dekk..

Posted

Dersom vi snakker overalt, er det en annen sak. Men du nevnte en sving her, og seg sa "ikke nødvendigvis", så min bemerkning var vel veldig generell.

Det var et eksempel, mens dekkene rett og slett føles glatte på generelt grunnlag.

Posted

Uansett bra at slike erfaringer kommer på bordet, selv om det er en enkelt observasjon så er det verdifullt for alle oss som ikke spør dekksjappa om det billigste de har men som vil ha dekk som matcher bil og kjøremønster.

Merker ellers stor forskjell i egenskaper på mine Dunlop SportMaxx når temperaturen vipper under 10 grader. Mye mer følsomme for ujevnheter i veien og en trenger ikke provosere så mye for å komme på grensen når det gjelder veigrep. Fortsatt 6 mm mønsterdybde igjen i dekkene, hadde derfor ikke forventet dette. Synes Nokian har vært mer pålitelige ved bruk på høsten på tidligere biler (S211, E61, F10) og det er jo i overgangen mellom sesongene man trenger stabile ytelser. 

Posted

Har Michelin på den ene bilen og Goodyear på andre. Merker godt at støynivået blir betydelig høyere på begge to når det blir kaldere enn 10 grader, men grepet er ennå helt greit.

Posted

Jeg la på helt nye Michelin primacy 3  i våres. Bakdekkene er helt nede på slitemerket nå ved omlegging, til min store overraskelse. Jeg kjører ikke hardt, men jeg har ikke målt hvor langt jeg har kjørt enda. Litt skuffet merker jeg, men de sitter godt på veien da.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk