Eirik Tømmerås Posted July 28, 2016 Posted July 28, 2016 Jeg byttet slavesylinder på 190´n, men pedalen ble ikke bra. I godværet i dag har jeg luftet på nytt igjen, men nei. Det som skjer er at under akselerasjon så farer pedalen i bunn, enten det eller i bratte motbakker. Skjønner lite av dette, da jo uttaket er bak på bremsevæskebeholderen. Dessuten er det det samme selv når jeg nå har beholderen pære full. Da slaven begynte å lekke var det bare å fylle væske og kjøre, var aldri noe tull med pedalen. Det kom først når det hadde vært tomt for væske noen ganger. Samme da jeg byttet kobling, da luftet jeg lett med vacum og da var pedalen fin helt til for 14 dager siden da slaven begynte å lekke. Bare å bestille ny pumpe regner jeg med... Edit: Ny pumpe bestillt da jeg regner det som 99% sikkert at den er ferdig. Nå blir det bare rør og slange igjen av det gamle... Quote
tommern57 Posted July 28, 2016 Posted July 28, 2016 Jeg skifta slavesylinder på gamle svarten. Det jeg fant ut, var at du kan ikke lufte sånn som du gjør med bremser. Pumper du pedal og åpner lufteskruen, går clutchen bare i inngrep igjen. Altså du får liksom ikke pumpa ærlig igjennom. Så det beste var bare å la det renne igjennom av seg sjøl. Hadde også en luftenippel på pumpa ved pedalene. Quote
Tor Anton Posted July 28, 2016 Posted July 28, 2016 du må huske å fylle beholderen helt mett så det kommer veske i det bakerste kammeret. Å lufte clutchen er litt vrient på disse. Da den som tråkker inn pedalen bør ha et bein under pedalen så han får den opp igjen pga den fjøra som holder den nede. Jeg har luftet disse mange ganger, å det er bare å ta tiden til hjelp. De siste gangene så har beholderen vært tom å jeg har brukt en stor sprøyte fra apoteket som jeg har tredd en slange inn på å stripset fast. Så har jeg fylt sprøyta med br.veske å satt slangen på luftenippelen, åpnet den å sprøytet veske feil vei. Da jeg har tømt nesten hele sprøyta skrur jeg igjen luftenippelen (med trykk på). Så har jeg fylt opp beholderen å luftet med å tråkke på pedalen en gang. Dette er spes. kjekt hvis en er alene. På evoen var det brukt stålomspunden slange å ikke rør så der tok jeg bare av slaven å lot den henge mens jeg tok kasse ut/inn. Dette var jammen kjekt. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 29, 2016 Author Posted July 29, 2016 Er bare så rart at da jeg byttet kobling ved Juletider så skrudde jeg av røret for å få ut motor/gir. Da jeg da satte sammen så luftet jeg alene med hjelp av vacum og det gikk fint som f... Og da jeg nå fikk lekkasje på slaven så tømtes jo beholderen så jeg fikk luft i systemet, og da fylte jeg bare på bremsevæske og så var det bare å pumpe noen ganger, og så tut og kjør. Det er etter dette, når beholderen har vært tom x-antall ganger at pedalen er begynt å gå i bunn under kjøring. Får se, ny pumpe(Swag) er på tur. Quote
Eirik Tømmerås Posted August 18, 2016 Author Posted August 18, 2016 Ny pumpe(febi-bilstein i swag innpakking!!!) montert etter venting på deler fra Tyskland. Jeg ser at koblingspedalen er lengre ut enn bremsepedalen, mulig det har vært sånn før, og at jeg bare legger merke til det nå. Pedalen virker med en gang man trår og jeg må venne meg til at koblingen tar lenger ut. I.flg Haynes(dritten) står det at det er justering på pedalen, men jeg kunne ikke se noe da jeg hadde ute pedalstellet. Er dette noe dere vet om? Kanskje det var noe sånt på tidligere utgaver? Quote
Recommended Posts