Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skal installere Pioneer spiller og forsterker i s211`n min og har så langt lagt opp phono kabler bakover og gjort klar strøm til ny forsterker.

Tar litt tid før jeg får spiller og amp så jeg har tid til å finne ut litt diverse så lenge.

Trenger oversikt over hvilke farger de forskjellige høyttalerkablene har ut fra den orginale forsterkeren, finner ingenting på nett men kansje noen her inne har en oversikt eller klarer å skaffe det?

Og siden det er fiber optisk så blir det en utfordring å få ratt knapper til å virke har jeg skjønt. Pratet med bilradiospesialisten om dette og han mente han hadde brukt dette settet ved ett par anledninger, måtte bare modifisere den ene ledningen litt: https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/bilspesifikt-monteringsutstyr/rattfjernkontrolladapter/ctsmc004.2

Har pratet ved ett par andre som mener at det trengs kraftigere saker for å få dette til å virke så det blir spennende å se. Jeg tenkte å ta ett par bilder underveis hvis jeg skulle få det til slik at det kansje kan være lettere for andre å bygge om. Det er lite guider å finne på nett om akkurat APS50...

Men hvis noen kunne legge ut høyttalerkabel farger fra forsterker så hadde jeg blitt glad:)

Chassis nummer hvis det trengs er: WDB2112061A479805

Og hvis noen har tips osv til dette så tas det i mot med takk!

Strøm til den nye spilleren, det tas lettest fra sigarett tenner kansje?eller kommer det strøm og jording i den orginale kontakta jeg kan bruke?

Posted

Pratet med bilradiospesialisten igjen i dag for å forhøre meg om hvordan jeg skulle gå frem for å få adapteren til å funke. Veldig enkelt i følge en som hadde gjort det flere ganger. Klipp av quadlock kontakta på adapteren, koble til strøm osv, finn canbus kabler (1xbrun og 1xbrun/rød, alltid tvinnet) og lodd deg innpå med en ny kabel som du strekker opp til spiller og kobler til på blå og blå/hvit på adapteren. Så kabel fra adapter og inn i spiller. Og vipps, så skal rattbetjening virke:)

Så da fant jeg canbus signal bak der cd veksleren skal sitte. Er oppbevaringsrom på min istedenfor veksler. Da mangler det kun FM antenne overgang og det har de på biltema.

Spiller å forsterker mangler å enda selvsagt. Og å finne ut hvilke kabler som er til hvilke høyttalere.

Posted

Fant koblingsskjema for høyttalere på mbworld, men takk for link uansett. Men det var ikke avbildet kontakt for aps50 der? Så man ser hvilke av de 3 ledningene som er bak på den som er strøm, jord osv.

Skal visst ikke trenge noe av de ekstra kablene der nå da med denne adapteren ifølge bilradiospes. Og alt det orginale inkludert forsterker blir byttet ut med pioneer.Får jeg alt til å virke så legger jeg ut bilder av måten her tenker jeg i tilfelle flere skal bygge om noe en gang. Venter fremdeles på spiller og forsterker...

• 1 month later...
Posted

Spiller og forsterker dukket heller ikke opp før helga så da ble det en tur til Thorshov bil for faktisk å få disse tingene en gang... Ble ikke dyrer enn at det kan leves med.

Men, i gleden så glemte jeg alt av bilder så klart. Skal prøve å forklare hva og hvordan:

Dette er på s211 med audio 50aps MOST (fiberoptisk)

https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/bilspesifikt-monteringsutstyr/rattfjernkontrolladapter/ctsmc004.2

Denne trenger du for å få rattbetjeneing til å virke. Det står at den er til en anne spiller men klipp av quadlock kontakten og finn canbus signal under spilleren ett sted.Under hanskerommet sitter det samlingspunkt for canbus. Koble de to vridde ledningene på det nye ledningsnettet sammen med canbus. Dette må kobles riktig for at det skal virke så virker det ikke så bytt om på ledningene igjen.Det anbefales å lodde koblingen og tvinne ledningene hvis du skal strekke nye kabler opp til spiller. Huska t du også må ha en kabel fra denne adapteren og over til den type spiller du har.Dette ligger under anbefalt tilbehør i linken.

https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/bilspesifikt-monteringsutstyr/monteringsrammer/2-din/ct23mb12

Dette settet trenger du også for å få ramme til å montere den nye spilleren din i. Da blir det ei svart plastramme rundt spilleren men det går an å få noen som driver med profilering osv til å kopiere treverket/carbon osv så det blir likt som resten i bilen.

Du må også legge opp phono kabler bakover til bagasjerommet ditt da du i tillegg til ny spiller også må bytte forsterker. Høyttalerledninger sitter på forsterker som ligger helt ut mot bakskjermen på venstre side baki bagasjerommet.(stv)

Og alt var stort sett plug and play for min del, alt fungerte med en gang.

Jeg monterte en Pioneer enhet og på den så er det en ledning som det står parking brake på. Denne må du koble til jord slik at spilleren tror at bilen står i park hele tiden for at alt skal virke hele tiden.