Jump to content

Solgt! -Men mye info om 14x6 Fucks Barock bundt felger...


Deltaone

Recommended Posts

:shock:Ny pris: Kr.500,-!!

Selger 4 stk Barock felger i 6x14.

2 av dem er merket med Mercedes dele nr.: 1084000902, dvs originale Fucks felger!

 

De 2 andre er merket med 1000 Miglia Type Nelson, ET 30. Alle disse felgene er helt like, uten noen som helst tekst i ytterkant (forsøk å Google 1000 Miglia Type Nelson....)

-Dette er gamle felger, men uten annet enn normale bruks merker.

Dekkene er gamle!

 

 

Alle felgene har senterkopper. Følger ikke med bolter.

 

111.jpg.d076ffa5d8a81b66e12c7427a32ba56a.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

MB har dele nr til 15'', men de er ikke i fra fuchs. Varebilene på 80 tallet måtte ha 15 tom, og det ble da tatt inn alternativer, og jeg mener en av de het Centra (italiensk). -Disse ble også solgt til andre som ville ha på ettermarkedet.

 

Faren min kjøpte en w126 i 1983, og den hadde 15'' Centra, husker han fikk en ny fra BOS etter en skade.

 

En fin måte å luke ut kopiene er å se på felgens ytterside. Stort sett alt av kopifelgene fra ATS, Centra, ARC, Ronal osv har tekst i ytterdelen av felgen. Fuchs har ingen skrift på felgens ytterside.

 

Men når jeg tenker meg om litt så lurer jeg på fuchs lagde en bitte liten serie i 15'' og t.o.m 17'' Men tviler på at det er å finne MB nr til dem sånn uten videre..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt dem produserer opp litt og litt enkelte ganger. Men det er bare noe jeg har hørt, så det må du ta med en klype salt. Kul detalj du nevner. Ser man det, eller må man vite det, ang skjermen din?

 

Ikke mange som vet det, men alle 560'ene har litt bredere hjulbue. Jeg kjøpte de hos Star i Østfold, en ny og en brukt, og var glad og happy i ett år etter at bilen var ferdig...... Da så jeg det hver dag etterpå  :?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Orginale barrockfelger levert gjennom Mercedes Benz har stålinnlegg til hjulboltene og ettermarkedsfelger har det ikke. Jeg har forsket litt og det ser ut til at flere forskjellige produsenter har produsert for Mercedes. De eldste barrockene jeg har vært borti har 108 delenummer og andre hull til ventilene, de har skrudde ventiler. Senere felger har ofte 107 delenummer. Kommer ikke på i farta hvem andre som har produsert disse felgene men det er store forskjeller i dem (akkurat som med SEC skjermene til Deltaone, nerde ting å legge merke til) blant annet så er kokene forskjellige. Noen går mere i en bue mens andre er rettere og har en krappere vinkel ut mot kanten. Hullene er jo også forskjellige, noen er mer firkanten og noen er mere ovale. Jeg hadde på det meste nesten 7 sett med 14" barrock felger. Mener jeg manglet en felg for å ha 7 sett. En gang spredde jeg disse utover garasjegulvet og sammen med en kompis som også hadde med seg et sett så studerte vi alle felgene på detaljnivå.

Husker ikke lenger hva som var hva men vi fant fort ut at "orginale" felger kan skille mye i utseende. Noen har også bredere kant enn andre selv om bredden og innpress skal være det samme (det er minimalt og en må ha to felger ved siden av hverandre for å se det) og en del felger som er smalere har gjerne knokene i fluss med felgkanten eller aningen utenfor mens de bredere har knokene langt innenfor kanten.

 

Vi fant iallefall ut at av mine 6+ sett så var det vel egentlig bare 2 eller 3 sett hvor alle fire var like mens de andre var ulike. Mange av disse hadde jeg fått tak i som "komplette sett", gjerne kjøpt fra en som hadde hatt dem på en bil i mange år og ikke lagt merke til at felgene var forskjellige.

En ting er sikkert, begynner en å sette seg inn i dette på detaljnivå så kan en fort være farlig nær en tvangstrøye :lol:

Link to comment
Share on other sites

Originale Fuchsfelger har ikke noen støpte eller pregede merker på framsiden, ikke noe KBA-nummer. På innsiden, MB delenummer, størrelse og prouksjonsbetegnelse fra Fuchs inkl. et merke av det stiliserte revehodet til Fuchs, og produsentnavn kun i form av et svart stempel fra Fuchs, også med revehodemerket.

 

Med vennlig hilsen, Olaf.

 

Tabellen nedenfor er lånt fra https://www.sl113.org/wiki/WheelsTires/Alloys

 

Felgene som Gaute refererer til ovenfor med delenummer som begynner på 108, med metallventil, var ikke lakkert med klarlakk slik som de senere modellene, de var i produksjon til 09/81. Senere modeller med gummiventil hadde 3 lag klarlakk. Det ble også levert en 5,5x14 felg med nummer 123 400 13 02.

felgtabell.jpg.27745f5687ee550c3293a6b55a4a7cc9.jpg

fuchsfelge_logo.png.c9414506771483f838546d1b87dd5543.png

Link to comment
Share on other sites

Om det er forskjell på Fuchsfelgene må Gaute svare på, jeg har ikke noe info om det. Alle de andre merkene har litt forskjellig design, det er jo først og fremst 15" felgene det ble levert fra forskjellige produsenter. Det er interessant å se innsiden av felgene. Endel av de dårligste støpte felgene var nesten like tunge som stålfelgene!

 

http://www.vfw123.de/node/196

http://www.benzgarage.de/technik/fuchsfelge/fuchsfelge.html

http://www.benzgarage.de/technik/felgenaufbereitung/felgenaufbereitung.html

 

Her er noen bilder fra et annet tysk nettsted, hvor bildene ikke lenger finnes i artikkelen. (i likhet med andre bilder lagret på 'sikre' bildeservere :P ) Det er flere andre merker også, sjøl har jeg både ATS, Melber og Centra i 7x15". Centra er de som ser 'feitest' ut, takket være skarpe kanter og brede flater.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

felger1.thumb.jpg.83ec64814c68fa19955aef64f234a681.jpg

felger2.thumb.jpg.8c6c2af586f900823c6e37601682dce5.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...