_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 23, 2016 Posted July 23, 2016 Det er gått 40 år, og bilen er enda like vakker (iallefall i mine øyne), og karosseriet er ikonisk blitt. Likevel velger Mercedes-Benz å produsere denne. Mellom linjene blir det skrevet at det som holder bilen i live er rike folk som bestiller disse i AMG versjon og med alt utstyr. La oss takke disse menneskene. For en vakker dag, så blir disse også såpass gamle at vi vanlig dødelige kan kose oss masse med gromme G-klasser Jeg ser det står en artikkel i VG om denne nå. Den kan du lese mer om her. Har du noe å tilføye, vær så god, fyr løs! Er rimelig spent på hvordan den vil se ut, fordi. Les her Den har selvsagt de klassiske, kantete formene og den steile frontruta i behold – man kødder ikke med sånt – men den kan få designtrekk fra Ener-G-Force, konseptet som vi møtte i Los Angeles i 2012. Hmm, det siste der.. Skal den altså få litt av dette Det er jo en grunn til å være litt spent her da, ettersom noe blir anderledes. Ut i fra bildene, blir det trolig mest i fronten Spennende, samtidig som det litt skummelt å tulle for mye med noe som vi har vært så glade i. Til nå må vi vel si dem har lykkes godt med dem få justeringene til modifikasjoner opp gjennom tidene. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 23, 2016 Posted July 23, 2016 Jeg liker G veldig godt. Men kan ikke la være å tenke på da den Toyotaen som ble pimpet av Artic Truck, banket den G´n fra forsvaret i terrengløypa...Tror det var i Broom. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 23, 2016 Author Posted July 23, 2016 Vi får si det samme som dem gjorde på et løp AMG 300 var nr to, og Ford vant. Hvam pokker husker vel den forden (klikkbilde) Quote
Olav Posted July 23, 2016 Posted July 23, 2016 Smaken er som baken. Jeg har aldri likt G-wagen. Har kjørt mange versjoner gjennom snart 40 år, men uten å bli noe særlig entusiastisk over den. Første møte var i forsvaret på tidlig 80-tall. Da testet vi den hardt mot Volvo-jeep. og det var ikke tvil om hvem som var best i terrenget. Det var den gode gamle svensken. Komforten var nok litt bedre i Mercedesen, men sammenlignet med andre sivile kjøretøy i samme kategori var den ikke noe bedre. Komforten har riktignok blitt bedre gjennom årene, men fortsatt er det for mye traktorfølelse. Som arbeidshest er den sikkert grei nok, men jeg skjønner ikke dem som velger G-wagen som daglig transport. At den fortsatt selger er nok som det sies at det er en stor kundegruppe av velstående Macho-typer som kjøper de råeste versjonene. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 23, 2016 Posted July 23, 2016 men fortsatt er det for mye traktorfølelse. Da er det nok mange år siden du kjørte traktor. Brodern har en Valtra 170 hk og det eneste som skiller denne fra en personbil er størelse, innvendig plass og ikke minst farta som er 50 km/t. Komforten er fullt på høyde med en personbil, kanskje ikke på Mecedes nivå, men... Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 23, 2016 Author Posted July 23, 2016 Bilen får nokså mye skryt verden over, så såå dårlig kan det da ikke være. Skal man sammenligne med noe, så ja, hva? Siden den har klamret seg fast i hele 40 år, så sier det seg selv at den har hatt sine konkurrenter. Men på sin vei, hvilke? Og hvilke har den fra sine brødre i dag? en ML, eller en GLK, eller hva ? Den har hatt sine konkurrenter opp gjennom tidene, men den har blitt værende, og det sier jo sitt det også Quote
tommern57 Posted July 23, 2016 Posted July 23, 2016 Det eneste du egentlig kan sammenligne med, er Landcruiser. Den er vel omtrent samma på veien, men lettere å setta fast utafor. Quote
Marevan Posted July 23, 2016 Posted July 23, 2016 Artig vri Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
E_S Posted July 24, 2016 Posted July 24, 2016 Har gjennom jobb fått kjøre litt av hvert av offroadbiler. Min erfaring er at Land Cruiser i modifiserte utgaver (husk, ingen av disse har engang diffsperre bak/foran som standard!) ikke er det minste bedre enn en helt standard G på fremkommelighet. LR Defender føles som å kjøre en trillebår med gjennomtrekk og dampmaskin, mest gammeldagse greiene jeg noensinne har prøvd. Ikke var det spesielt mye som skulle til før den ikke kom seg frem heller så lenge den ikke har diffsperrer eller lignende. I tillegg har Land Cruiser alt for mye plastikk - innerskjermer som rives løs av kvister og pinner, høydesensorer med stag som bøyes, støtfangerplastikk som sprekker om man kommer borti noe og så videre. G'en har ikke disse problemene, men tåler ganske uvøren bruk uten å ta det minste skade. Never change a winning team - jeg vet godt hva jeg hadde valgt om jeg skulle ut på en eller annen form for offroadekspedisjon. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 24, 2016 Posted July 24, 2016 Never change a winning team - jeg vet godt hva jeg hadde valgt om jeg skulle ut på en eller annen form for offroadekspedisjon. 👍 Quote
Steinar Posted July 26, 2016 Posted July 26, 2016 Jeg er nettopp kommet hjem fra en rundtur i Europa, hvor vi blant annet var på en guidet omvisning hos AMG i Affalterbach. Der fortalte guiden vår den dagen at G-Klassen er den viktigste enkeltmodellen for AMG, og at mesteparten av dem havner i Midt Østen...! Quote
hpmb Posted July 27, 2016 Posted July 27, 2016 Jeg er nettopp kommet hjem fra en rundtur i Europa, hvor vi blant annet var på en guidet omvisning hos AMG i Affalterbach. Der fortalte guiden vår den dagen at G-Klassen er den viktigste enkeltmodellen for AMG, og at mesteparten av dem havner i Midt Østen...! Var i Dubai i påsken, og jeg har aldri sett så mange G på samme sted. Var G63 rundt hvert hjørne, tilogmed noen G63 6x6! Quote
modzona Posted July 28, 2016 Posted July 28, 2016 Noe å titte på. Selv digger jeg disse bilene og skulle gjerne eid en litt sliten 400cdi versjon hvor jeg ikke hadde trengt å bekymre meg for en ripe her å der og dermed kunne brukt den som en aktiv bruksbil. Men det mekaniske var i bra stand. Gjerne med takgrind samt vinsj både framme å bak. ! No longer available ! No longer available ! No longer available Quote
Thunderdahl Posted July 28, 2016 Posted July 28, 2016 Spør Gunther om det finnes noen bedre bil http://www.outsideonline.com/1912491/worlds-greatest-traveler-1988-mercedes-has-been-172-countries Bilen står nå på MB museet i Tyskland.Bilen rullet in i Tyskland 2015 etter 800 000 km hvorav 250 000 km offroad.Samme motor, automatgir og akslinger. https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-benz/lifestyle/adventure/to-the-ends-of-the-earth-with-the-g-class/ Quote
FrodeS Posted July 30, 2016 Posted July 30, 2016 Smaken er som baken. Jeg har aldri likt G-wagen. Har kjørt mange versjoner gjennom snart 40 år, men uten å bli noe særlig entusiastisk over den. Første møte var i forsvaret på tidlig 80-tall. Da testet vi den hardt mot Volvo-jeep. og det var ikke tvil om hvem som var best i terrenget. Det var den gode gamle svensken. Komforten var nok litt bedre i Mercedesen, men sammenlignet med andre sivile kjøretøy i samme kategori var den ikke noe bedre. Komforten har riktignok blitt bedre gjennom årene, men fortsatt er det for mye traktorfølelse. Som arbeidshest er den sikkert grei nok, men jeg skjønner ikke dem som velger G-wagen som daglig transport. At den fortsatt selger er nok som det sies at det er en stor kundegruppe av velstående Macho-typer som kjøper de råeste versjonene. Å sammenlikne volvo feltvogn og Geländewagen feltvogn blir feil uansett. De er ikke laget for å konkurrere. Volvoen er mye kortere, mye smalere, og har myyye større hjul. Geländewagen har vel rundt 29" hos forsvaret, mens Volvoen har 35". Det høres kanskje ikke så mye ut, men bare der har man en enorm forskjell i fremkommelighet. Selv syns jeg G er gromt som bare det, men syns ikke de har kommet med noe særlig god motorisering. Dessverre er de også ganske så dyre. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 30, 2016 Posted July 30, 2016 Da jeg var barn bodde vi på en plass med offentlig grusvei oppafor huset. Og en dag kom det bl.a noen Volvo feltvogner i fergekøa. Husker veldig godt at den ene veltet pga veldig hullete vei så hjulene mistet kontakten med veien så bilen gikk på tverra og veltet. Det kom en sivil lastebil bak som tok tamp i feltvogna og fikk den på hjulene igjen og så kjørte de videre Quote
Recommended Posts