Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fikk konstatert netthinneavløsing i ettermiddag, så jeg er ute av forumet noen dager!  :(

(nåja, jeg skriver for 2 i alle fall ellers, så det kan vel være godt for dere med en pause... :lol: )

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Jeg googlet hva det var, og det står litt her

Netthinnen er sanselaget i øyet som oppfanger synsinntrykkene. Av ulike grunner, hyppigst på grunn av økende alder, kan netthinnen løsne. Ubehandlet kan det føre til blindhet. Behandling gir som regel et godt resultat.
Posted

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger, det setter jeg stor pris på!

Jeg skriver dette stående med bøyd hode, jeg skal se ned i noen dager, og ettersom jeg ikke har flatskjerm her, er det rimelig slitsomt å lese det jeg skriver!

Netthinneavløsning er kritisk med hensyn til tid, og har prioritet. For å illustrere hvordan helsevesenet takler dette når de virkelig haster: Broder'n og kona hans kom ned fra fjellet og kjørte oss inn til Oslo. Kom til legevakten ca.23.45 lørdag kveld, kom inn til forundersøkelse etter ca 2 min. venting (til stor forundring for de ca. 150 andre som satt der!), fikk beskjed om å dra rett opp til Ullevål sykehus hvor de allerede hadde lagt meg inn(!) for grundigere undersøkelse, var ferdig plassert som pasient litt før kl. 4 natt til søndag, rimelig ekspressfart hele veien!

Netthinnen er jo 'filmlerrettet' som dekker hele bakre del av øyet innvendig, og jeg har noen små rifter/blødninger i overkant som slipper inn væske på baksiden, slik at netthinnen mister festet til bakveggen. Hvis en løs netthinne ikke festes snarest, risikerer man at den gradvis løsner så langt ned at feltet for skarpsyn - omtrent midt i netthinnen - rives løs, og da er det vanskelig å få normalt skarpsyn etter operasjonen., selv om den forøvrig er vellykket. Under operasjonen (ca. 45 min.) erstattes ca. 4/5 av gelémassen - det s.k. glasslegemet - som er mellom linsen og netthinnen, av en gassboble som skal presse netthinnen på plass igjen, og så 'punktsveises' selve netthinnen igjen med laser eller frysepunkter til bakveggen. For at den gassboblen skal presse på riktig flate, må man sove på magen de første dagene, og forsøke å se ned hele tiden, man skal hele tiden se tærne når man går rundt med pukkel på ryggen - jeg føler meg som fucking Quasimodo - ringer'n i Notre Dame! Gassen erstattes naturlig av ny gelé i løpet av ca. 3 uker, så da er forhåpentligvis alt normalt igjen. Inntil det kan jeg opptre som vanlig, men med bøyd hode og uten noen anstrengelser. Og jeg har vel ikke sovet på magen siden jeg var ½ år - slitsomt!

Hadde det ikke vært for alvoret i situasjonen, ville jeg anbefale et opphold på øyenavdelingen på Ullevål sykehus; jeg har bodd på mange hoteller som var mye dårligere! Fantastisk kirurg, smertefri og ukomplisert operasjon, fantastisk hyggelig personale, tilogmed god mat! Operert mandag morgen, utskrevet tirsdag formiddag.

Så hvis noen av dere plutselig skulle få mange svarte prikker i synsfeltet, kan det være en blødning fra en liten rift i netthinnen. Hvis du oppdager å få en skygge i nedkant av øyet, så er det netthinnen som henger ned ovenfra (synsbildet er opp/ned). Søk lege snarest, man kan lett miste synet permanent.

Med vennlig og blingsete hilsen, Olaf

Warning! Subject may explode!

RSCN0363.JPG.0536f9ede6a74494774cf9c2ce1d9c7e.JPG

Posted
Man kan si mye om helsevesenet' date=' men faktum er at det i de fleste tilfeller fungerer meget bra.[/quote']

Takk for hilsenen. Jeg har hatt syke foreldre i flere tiår, så jeg har sett begge sider av helsevesenet, men det er tydelig at de har tatt ibruk kvalitetssikringssystemer på linje med de som er i bruk i industri og andre yrkesområder, og klarer å få personalet til å følge det opp på en trygg og god måte. Det er jo ofte utrolig lite som skal til for å forbedre en situasjon, og da blir det jo straks veldig mye bedre.

Men om noen av de som leser dette kjenner den drittkjerringa (sorry for ordbruken - men det er oppriktig ment!) fra SV som er byråd for eldre-, helse- og sosialtjenester i Oslo, Inga Marte Torkildsen, så hils henne med en finger fra meg! Hun skal jo legge ned sykehjemsplasser i Oslo, fordi det er for mange akkurat nå! Jeg har omsorgen for en 93 år gammel mor som jeg på søndag klarte kunststykket å få plassert på en 3-døgns plass som egentlig var reservert for medisinske tilfeller, mens jeg ble operert (heldigvis fant de en medisinsk begrunnelse). Hun kom hjem igår, fordi det ikke finnes en ledig plass på et sykehjem i Oslo! Jeg hadde håpet hun kunne ha fått et avlastningsopphold i 14 dagers tid til jeg blir bedre istand til å ta vare på henne. Men akuttopphold må søkes om 14 dager i forveien! Avlastningsopphold må søkes om 2 mnd i forveien! Og dette gjelder kun for personer som på forhånd er vurdert av lege og kommununs folk som trengende. Snakk om livsfjerne tullinger som lager slike regler!

Med vennlig, men hoderystende hilsen, Olaf

Posted
:shock: oj det er ikke helt bra!! Håper det går bra med vulva tror jeg det heter. Hadde en kompis som fikk dette. Han fikk beskjed om at neste gang det skjedde så måtte han komme fortere enn fort til sykehuset, og tok han taxi til sykehuset så skulle han gjerne sitte opp ned :-(
Posted

er nok ikke Vulva nei..da vulva er noe helt annet :)hehehehehe

Her tror jeg lowman har helt rett. Men den kan også benyttes opp ned da... :)

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Posted

hm, tenker som faen her for å ro meg ut av gjørma. Når man får netthinneløsning er det meget viktig å få dette kjapt på plass, mens det er mulighet for å redde synet. Når dette skjer så mister man fort skarpsynet, og dette har et latinsk ord som jaggu i det minste likner på det jeg skrev i uttale  :bootyshake:. -Olaf hjelp meg.

Kompisen min fikk en softball i øyet da han var lærer i gymnastikk. Fikk skikkelig vondt, men gjennomførte timen..... og den neste. -Deretter så han seg selv i speilet og forstod at noe var feil.... Før han fikk somla seg til legevakta så hadde han brukt opp så mye tid at øyets skarpsynhet var permanent ødelagt, og han mistet lappen i en alder av 45 år.

Posted

Hm, er det macula (lutea) Olaf? -Likner kanskje ikke helt på vulva men  :shock:  Er ganske lenge siden kompisen min fikk netthinneavløsningen nå, og vulva er ikke akkurat det ordet jeg bruker mest om sentrale områder  :shock:

Kjempe masse lykke til forresten.

Posted

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, jeg håper og tror at dette går bra. Som Deltaone skrev, det kan av og til gå riktig galt.

Jeg tror jeg skal legge meg nå, og drømme om en vulva å stryke på...  :lol: :lol:

Med vennlig hilsen, Olaf