Lars U. Posted July 18, 2016 Posted July 18, 2016 Kan man ettermontere original dab+ modul i en 2012 versjon commnad ? noen som vet noe om dette ? hva er delenummer og hva er original utstyrskode ? Quote
Sven Håkon Posted July 18, 2016 Posted July 18, 2016 Kan man ettermontere original dab+ modul i en 2012 versjon commnad ? Jeg spurte Steve om dette nylig, men det later ikke til at original DAB+ er mulig å ettermontere på annet enn de seneste årsmodellene. Original DAB er visstnok en mulighet, men det er jo ikke så veldig nyttig... Quote
Lars U. Posted July 19, 2016 Author Posted July 19, 2016 Da får man passe på å kjøre mest mulig på svensk side om man vil høre på radio Quote
Toalmar Posted July 19, 2016 Posted July 19, 2016 Synes det høres rart ut om du ikke kan ettermontere original DAB på en 2012 Command. Min er 2012 og der kan man det. Problemet hos meg er den originale antennen i sidevindu om jeg ikke husker feil..... (mulig det var alarm) Jeg har i hvert fall Command online NTG 4.5 Kikket litt på DAB moduler og varenummer og det er mange versjoner, eller nye nummer A1669005301 DAB Unit Riktig A1669003602 DAB Unit erstatter den over A1669001105 DAB Unit erstatter den over A1669003407 DAB Unit erstatter den over I tillegg må du ha antenne, antenne forsterker + noe ledningsnett. Dette er i hvet fall på min S204. Kan jo høre med MDNAV også. Tror de har forholdsvis god peiling http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=58179861 Quote
Sven Håkon Posted July 19, 2016 Posted July 19, 2016 DAB kan man montere, men DAB+ finnes visstnok bare til nyere telematikkgenerasjoner. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 20, 2016 Posted July 20, 2016 Og DAB forsvinner totalt ved slukkingen av FM. Etter det er det bare DAB+ som gjelder. Quote
Christian Sørensen Posted August 15, 2016 Posted August 15, 2016 At man ikke kan installere DAB+ på en w/s212 originalt er bare tull Jeg har selv gjort det på min, og det fungerer perfekt. Eneste man måtte gjøre var og dra opp en ny DAB antenne og legge den i ruta. Jeg la min antenne bak A-stolpen, så den syntes ikke heller. Antennen jeg valgte kostet litt mer, men føler det er verdt det ifht. signaler og at den ligger skjult. Her er link til den jeg monterte inn hos meg, den er til NTG 2,5 og 4: http://mdnav.no/web/?product=originalt-mercedes-dab-dab-sett-ntg-2-5-og-ntg-4-plattform Dersom det er command NTG4.5 du har, så er det denne modulen du skal ha: http://mdnav.no/web/?product=originalt-dabdab-sett-for-mercedes-med-ntg-4-5-plattform Det eneste du trenger ekstra kan være en ekstra sløyfe med fiber. Men det selger også han jeg linker til litt over her. Jeg har ikke hatt noe problem med min siden den ble installert i januar/februar. Og jeg har kjørt i overkant av 15.000km siden den tid. Så ja du kan få originale moduler til din s/w212 med command. Og ja, det blir slik det hadde vært om bilen var levert originalt med det. Betjening på spilleren, ser all info i skjermen, og man kan få det i multi displayet. Og det er riktig som en annen sier her, utstyrskoden er 537 Quote
MB E350/4-matic Posted September 13, 2016 Posted September 13, 2016 Hei. Fikk montert DAB+/og ryggekamera m/farger på min W212 NTG4.5 hos nevnte leverandør nå i august 2016. Fungerer supert, leverandør/forhandler han vet hva han snakker om (dette var bare helt topp). Kan anbefales. Etter montering: Var innom BOS for oppgradering av softwear på radiodel, fikk siste versjon på min W212/NTG4.5 Radio ble bedre med tanke på mottak av signaler. (MB har ikke en radio som er verdt å skryte av originalt). Klaget til BOS, da jeg fikk bilen (har kjørt andre merker før, men aldri opplevd så dårlig mottak for radio når man reiser, rundt på Østlandet). Etter DAB+ og ny softwear bedre mottak. Quote
Morgan Brorson Dahl Posted September 20, 2016 Posted September 20, 2016 Kan man ettermontere original dab+ modul i en 2012 versjon commnad ? noen som vet noe om dette ? hva er delenummer og hva er original utstyrskode ? Heisann! Ja, er fullt mulig det. I 12 modell Viano er det NTG 2.5 som er kompitabel med OEM DAB+ modul som denne: http://mdnav.no/web/?product=originalt-mercedes-dab-dab-sett-ntg-2-5-og-ntg-4-plattform Original DAB+ kan ettermonteres på alle NTG 2.5 plattformer og nyere frem til dagens 5.0 og 5.1, men både disse og 4.5 og 4.7 benytter forskjellige moduler. Montering og koding er dog det samme. Headunit må dog ha optisk most for å benytte de originale DAB+ modulelen. Dvs, Audio20 med veksler, Audio50 APS og Comand APS på NTG 2.5 og NTG4 plattform, Audio20 med veksler og Comand på NTG 4.5/4.7 og 5.0/5.1 Vi monterer i SAMTLIGE kompitable modeller. Vi ettermonterer også Comand, ryggekamera, UCI osv også for den saks skyld:-) Så alt av infotainment og multimedia lar seg fint ettermontere! Med vennlig hilsen Morgan Brorson Dahl Eier/daglig leder - MDNAV Quote
Lars U. Posted October 17, 2016 Author Posted October 17, 2016 Hvordan finner man ut hvilken versjon Comand som er i bilen ? hvordan finner man ut hvilken kartversjon ? og hvilken software versjon ? Quote
FrodeS Posted October 19, 2016 Posted October 19, 2016 (MB har ikke en radio som er verdt å skryte av originalt). Klaget til BOS, da jeg fikk bilen (har kjørt andre merker før, men aldri opplevd så dårlig mottak for radio når man reiser, rundt på Østlandet). Etter DAB+ og ny softwear bedre mottak. Jeg har helt motsatt erfaring. Det er ingen FM-radio jeg har tatt inn så mye rart med som den vi har originalt i 211'n. Her på Råholt i Eidsvoll tar den helt fint inn flere svenske kanaler, og det har ikke ikke opplevd i noen annen bil. Quote
Helgeo Posted December 7, 2016 Posted December 7, 2016 Har nettopp kjøpt en 2011 modell Vito med AUDIO 20 CD, ikke navigasjon eller CD veksler. Hvilke muligheter er det for ettermontering av DAB+ på denne? Er litt usikker på om man må ha CD veksler for at dette skal gå eller er det nok at AUDIO 20 har støtte for CD veksler? Og er det evt mulig å oppgradere denne til å kunne streame via Bluetooth? Forstår det slik at den kun støtter BT telefoni originalt. Quote
Eirik Tømmerås Posted December 7, 2016 Posted December 7, 2016 Har nettopp kjøpt en 2011 modell Vito med AUDIO 20 CD, ikke navigasjon eller CD veksler. Hvilke muligheter er det for ettermontering av DAB+ på denne? Er litt usikker på om man må ha CD veksler for at dette skal gå eller er det nok at AUDIO 20 har støtte for CD veksler? Og er det evt mulig å oppgradere denne til å kunne streame via Bluetooth? Forstår det slik at den kun støtter BT telefoni originalt. Det er to fine ting med sånne løse adaptere f. eks Tiny. 1. er at man kan streame over bluetooth, 2. er enkel montering. Quote
Helgeo Posted December 7, 2016 Posted December 7, 2016 Burde kanskje nevne at jeg ikke er interessert i noe løst adapter Må selvsagt funke sammen men knapper på rattet og display i radio og på dashbord. Quote
Tor Anton Posted December 7, 2016 Posted December 7, 2016 Jeg har nylig prøvd å få kontakt med mdnav uten hell. Alpine har å noen greie løsninger, også en skjult enhet som kobles i en aux inngang. Sjekk bema.No om det er noe av interesse. Er det noen greie løsninger der så kan jeg ordne en grei pris med de. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
Recommended Posts