Jump to content

Recommended Posts

Posted

2004 e240 4matic med command.

Hadde batteriet fra et par timer pga noe jobb jeg gjorde på den.

Etter å ha koblet til og slettet ei dynge feilmeldinger, får jeg ikke stilt klokka. Jeg kan stille timene riktig, men minutter får jeg bare stilt 30 min frem eller tilbake. Klokka fortsetter å gå, så det nytter ikke å bare vente. Har den gått til f.eks. 18:08, så får jeg stilt den til 18:08 eller 18:38. Dumt h is klokka egentlig er 18:27 f.eks.

Noen lure tips?

Posted

Bare ha i gang nav, så stiller den seg sjøl. Og når den har gjort det, stiller du tidsonen til dere er enige.

Får prøve det.

Bruker den lang tid på det?

Posted

Det skjedde i hvert fall ikkno de 10 minuttene jeg gadd sitte ute og passe på den. Den får stå og finne seg sjæl mens jeg er ute med bikkja, så får en se.

Den viser at den har to satelitter. Viser riktig på kartet, men lat/long/alt er tomme.

Posted

Ta deg en liten kjøretur, to satellitter er for lite, må minimum ha 3, og helst 4.

Når jeg hadde av batteriet på min, så rygget jeg ut av garasjen, og nesten momentant stilte klokken seg.. Hadde god sikt mot alt av satellitter :)

Posted

Matematisk umulig å få en posisjon med to satelitter.

Stemmer. Noe rart er det. Den sier to, viser ikke lat/long/alt, men viser fint på kartet hvor den er. Stått en time, kjørt et kvarter.. Fortsatt er ikke klokka stilt, og fortsatt viser den ikke lat/long/alt . Satelitter er 2, sier den.

Da vi var i Danmark forrige uke var den også litt merkelig. Da vi kom av båten, skjønte den ikke bæra. Trodde fortsatt vi var i Norge, tror jeg. Kartet flyttet rundt på seg ettersom vi kjørte, men kart og terreng stemte ikke overens. Vi skrudde av greiene og prøvde igjen litt senere, da var det OK.

Kan det være at den ikke fikk posisjon fra GPS, men bare kjørte på bevegelse? Gyro? Det er vel noe sånt på disse bilene, til bruk i tunneler og sånt?

Posted

Kabel til antenna?

Den viste i hvert fall helt greit hvor jeg var. Kjørte en liten tur snirklet rundt på et industrifelt, fylte gass, og kjørte hjem igjen. Jeg tror det skal godt gjøres om den skulle truffet akkurat på gårdsplassen hjemme.

Får se om den kommer på bedre tanker over natta.

Posted

Navigasjonen bruker både hastighetssignal og gyro i tillegg til GPS-signaler, så den klarer å regne seg frem til en god del selv med dårlig GPS-dekning. Kan det tenkes at du har defekt antenne?

Posted

Navigasjonen bruker både hastighetssignal og gyro i tillegg til GPS-signaler, så den klarer å regne seg frem til en god del selv med dårlig GPS-dekning. Kan det tenkes at du har defekt antenne?

Jammen ikke godt å si.

Jeg vet ikke hvor godt gyro og hastighetssignal fungerer, men har litt vondt for å tro at den treffer så bra uten GPS-signal i det hele tatt. Den traff altså helt perfekt på gårdsplassen etter kjøreturen tidligere i "kveld". Ble vel en mil til sammen, på diverse snirkler.

Antenna tullet som sagt litt da vi kom i land i Danmark forrige uke, men har etter det fungert helt fint.

Brukte vel navi 1-3 ganger pr. dag neddi der en ukes tid, samt hele veien hjem. Minst 1000 km.

Posted

Er ikke sikker på om det er gyro på dissa eller om det faktisk bare er en yawrate-sensor. Men har du all fartsinformasjon og all vinkelbevegelse i yaw-aksen, så har du fremdeles en relativt god navigasjon.

Jeg har også tru på en antenne i grenseland, men mener å huske det har vært noe problem med kabling bak på endel biler, og siden det der gratis, ville jeg sjekket dette først.

Og at den fungerte i DK er logisk. Dess lenger syd du kommer dess sterkere blir signaler. Om du kjører fra Nordkapp til Lindesnes, vil signalstyrke stort sett øke hele veien. Så det tyder nok på at signalstyrken på ditt system er i grenseland av en eller annen grunn.

Posted

Da jeg retrofitted til NTG 2.5 så limte jeg gps-antenna under dashbordet over instrumenthuset. Og det funker som bare det. At ikke MB bruker den metoden er vel for at det leveres ruter som signaler ikke går gjennom. All ettermarkeds gps tar jo signalene gjennom frontruta.

Posted

Da jeg retrofitted til NTG 2.5 så limte jeg gps-antenna under dashbordet over instrumenthuset. Og det funker som bare det. At ikke MB bruker den metoden er vel for at det leveres ruter som signaler ikke går gjennom. All ettermarkeds gps tar jo signalene gjennom frontruta.

Jeg tror kanskje GPS var litt annerledes da disse bilene var nye. Jeg styret en del med carputer rundt 2006/7/8, og gps-mottakeren jeg hadde da måtte ha frisikt for å få med seg noe som helst.

Posted

Å bytte GPS-antenne er ihvertfall null stress på bilen det her gjelder.

Det er også en kabel til GPS-antenna som har lett for å ryke (den som går gjennom hengslet til bakluka), en slik har jeg liggende et sted.. (Var ikke nødvendig å bytte på min bil)

Antenna byttes på en halvtimes tid inkludert en kort kaffepause.

Det er ikke ukjent med dårlige antenner etter hva jeg fant ut ved å google litt.

• 2 weeks later...
Posted

Dagen etter var den plutselig stilt helt riktig. Startet bilen, flyttet den 10 meter, stoppet igjen, og da jeg skulle kjøre avgårde like etter, var minuttene riktig. Da var det bare å stille rett time, og alt i orden. 8 Satelitter, og full koll.

Jeg hadde samtidig byttet navi-DVD pga. at den av og til sier den har trøbbel med å lese plata. Det problemet hadde jeg ikke dagen før, og det ble heller ikke borte med ny plate.