arban Posted July 13, 2016 Posted July 13, 2016 Har et virkelig irriterende problem med min 93 320TE Den jager på tomgang. Motoren starter lett og går helt greit ellers, men så fort den er varm, har den en tendens til å jage på tomgang. Turtallet går ned til rundt 300-400 o/m og opp til 1200-1300 ohm og motoren kan også stoppe når en slipper gassen i kryss. Motor ledningsnettet er byttet til et nyere et fra Delphi, og et helt nytt spjeldhus har også blitt montert. Jeg har også forsøkt en annen luftmasse måler og byttet samtlige tetninger i toppdekselet + o ring på lufttemp måler og peilepinne, jeg har også gått over alle vakum slanger og byttet gummi hylsene der for å eliminere så mange mulige kilder til falsk luft som mulig. Vurderer å få BOS til å prøve en diagnose, men har små forhåpninger til dette da bilen har det gamle blink systemet som sikkert ikke avslører all verden. Noen forslag? Quote
Tor Anton Posted July 14, 2016 Posted July 14, 2016 1. Stor sjanse for at ovp-relèet ditt er ødelagt. Du kan kjøpe ett nytt eller åpne det du har å lodde opp igjen ALLE punktene. Btw så regner jeg med at du har søkt i forumet så du allerede har sjekket sikringen da dette er ofte omtalt. 2. Stor sjanse for at det er det samme som over. Åpne relèet å lodd opp igjen alle punktene. Så fremt det er org. relè (et stort blankt ett). Så til slutt: Er du reg. medlem? Mulig du som gjest må igjennom mye rart. Jeg bare logger meg inn uten noe surr. Quote
arban Posted July 14, 2016 Author Posted July 14, 2016 Det høres ut som om det er forsøket verdt å svinge loddebolten over OVP releet ja. Jeg er registrert medlem, men siden jeg ser at du er betalende medlem er det nok det som må til for å slippe alle disse sikkerhets foranstaltningene. Quote
Marevan Posted July 14, 2016 Posted July 14, 2016 Så lenge det er ved varm motor, så kan det kanskje være noe med kat/lambda og? Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Olaf Posted July 15, 2016 Posted July 15, 2016 Jeg er registrert medlem, men siden jeg ser at du er betalende medlem er det nok det som må til for å slippe alle disse sikkerhets foranstaltningene. Det er for å hindre at såkalte bot'er - små programmer som er som roboter, de er bare automatiserte snushaner som forsøker å komme seg inn på nettsider for å snoke eller ødelegge dem. Tall og bokstavkodene er på et bilde, ikke i tekst, og beviser bare at du er et levende menneske som kan gjenskape det du ser, ikke en robot! Rabattavtalene du får som medlem gjør at du tjener inn medlemskapet veldig fort! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
arban Posted July 19, 2016 Author Posted July 19, 2016 Da har jeg gått over OVP releet, ingen irr, eller synlige problemer, smeltet opp igjen alle loddinger, men ingen forskjell hverken på motor gangen. får se hva en diagnose kommer opp med, så får en ta det derfra. Quote
arban Posted September 1, 2017 Author Posted September 1, 2017 Da har bilen omsider vært hos BOS på feilsøking og innlæring av spjeld hus, Diagnose viser ingen problemer, men mekanikeren fant en komponent i OVP releet som syntes å være brent. Nytt OVP rele ble bestilt og montert. Resultat: bilen er akkurat som før. Når den har nådd drifts temperatur jager den på tomgang og kan stoppe i kryss om jeg ikke setter den i N Så langt har jeg altså byttet ledningsnett, Spjeld hus, programmert inn dette, og nå altså byttet OVP rele. jeg har med andre ord kastet nærmere 15k etter dette problemet og begynner strengt tatt å bli lei hele greia. Så vidt jeg kan se har jeg altså 4 alternativer 1.Fortsette å hive penger etter bilen med å bytte komponenter her og der 2. hive ut 3,2`en og sette inn en 3,0L oljebrenner (jeg er egentlig ikke spes hypp på diesel) 3. rive ut motorstyringa og sette in datasprut og annen tomgangsstyring (da går det vel 30k til) 4. hugge skiten og lete opp noe annet romslig med bakhjuls trekk Quote
Tor Anton Posted September 2, 2017 Posted September 2, 2017 Burde funnet noen med en lik bil å byttelånt noe deler. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
arban Posted September 2, 2017 Author Posted September 2, 2017 Kan jo høre med en bekjent som har en om jeg kan få prøve noen deler fra hans, men er usikker på blant annet ECU`en på hans, da han har et motorledningsnett med andre kontakter til spjeld hus enn det jeg har (lurer blant annet på om han har Cruise Control, noe jeg ikke har). Luftmasse måleren hans har jeg allerede prøvd og den gjorde ikke noe fra eller til. Quote
Recommended Posts