Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei

Har en SLK 200 kompressor.

Den har tidligere gått jevnt og helt "smooth", selv på veldig lave turtall. Bilen sto og gjekk på tomgang en god halvtime mens jeg sto og snakket med naboen. Da jeg satte meg i bilen og skulle kjøre gikk den på 3cylindre og var helt dau. Jeg stoppet motoren, startet og den gikk helt fint. Etter hvert ble det verre og tilslutt gikk den bare jevnt om jeg hadde høyt turtall (fra 3500 og oppover). Jeg lot bilen stå noen dager og da jeg startet den var det fullstendig kaos i motoren. Illustrert slik; Det hørtes ut som om hestene sprang feil vei og hadde kjettinger hengende bak seg.

Jeg fant oljelekkasje i toppdekselet og at olja hadde rent ned i tennplugghullene.

Jeg skiftet derfor toppdekselpakninger, olje, oljefilter og tennplugger.

Startet bilen og den gikk fint... i 10 sekunder. Så kom motorfeillampen på igjen og den forferdelige lyden kom tilbake. Kjørte deretter bilen god og varm på mellomturtall 2500 til 4500 og bilen gikk i grunnen fint, men på lavere turtall ville den gå på 3 sylindre, og da kommer den ikke tilbake på alle 4 før man stopper, sløkker tenningen og starter igjen.

Jeg fikk en kompis som jobber på verksted til å lese av feilkodene igjen. Samme feil på cylinder 2. Derfor skiftet jeg om coilene på 2 og 3 for å se hva som skjedde. Fortsatt feilkode på cylinder 2!!! Det ble bare verre og tilslutt ville ikke bilen starte i det hele tatt.

Bilen sto i ro en uke. Jeg satte meg inn og vred om nøkkelen. Den startet på først slag og gikk noenlunde. Men fortsatt med en ulyd. Når man forsøker å kjøre merker man at det er feiltenning og den jokker og det smeller.

Det er feiltenning og lyden som kommer er helt forferdelig. Høres ut som både ventilbank og rådebank på en gang.

Men nå er jeg tom for ideer og TRENGER HJELP!!! 

Posted

Du skriver ingenting om HVILKEN SLK kompressor du har.

men jeg føler nok at dette her har med register feil å gjøre.Er det en 271 motor du har i..så kan en nesten si skråsikkert at du har feil på registeret..med tanke på ulyder du snakker om...og den motorfeilen som er der på feiltenning om jeg forstår rett..så er det noe som ofte kommer av at registeret har begynt å slites..både kam drev..og register kjede er slitt.

du må få sjekka register i første omgang..det gjøres med å lese av merker på veiv..og å kikke ned i oljepåfyllingslokket..der du kan se den ene kammen og der er det tenningsmerke.

også med tanke på at du har byttet om coiler på 2 og 3..og fremdeles feil på nr 2..tyder på mekanisk feil.Register feil.

du kan også ha denne feilen på 111 motor..men sjeldnere.Men du bør sjekke register timing på begge to typer før du gjør noe aent.

En annen ting er også å sjekke for olje i motorledningsnett.

Kam forstillerene kan ha innvendig lekkasje..og slipper olje ut i ledningsnettet..og kan komme i mange tilfeller helt inn til motor styreenhet og alle andre elektriske komponenter i motorstyringa.Dette kan også lage diverse feil som f eks feil tenning.

Posted

Det som er rart er at dette skjedde mens bilen sto og gikk på tomgang.

Nåvel:

- Hvor mye tid må jeg beregne på demontering skifte og  montering av registerkjede / hjul?

- Begynner med å sjekke ledningsnett og sensorer på kamaksel. Det er vel det første.

Hvor mye vil delene koste sånn ca.?

Hvor kjøper Dere deler?

Tusen takk for hjelpa

Posted

du må også sjekke registertiminga.

Det er viss jeg ikke husker feil kun å sjekke timing merke på vei..og så mener jeg å huske at det andre merket er nede i påfyllingslokket ,,på synlige delen av kammen.

Men dette må du søke opp evnt selv

det som er verst er ,viss du har slitasje på kam drevene..det er DEM som er dyre.pga at det er variable kam drev.Mener å huske at prisen på bare bare ETT kam drev koster nesten 15 lapper..eller 12 lapper..rundt om..

og du MÅ skifte disse om det er slitasje på dem..ellers får du bare problem igjen om ikke alt for lenge.

jeg vet ikke om deler til dette andre plasser enn orginalt.

Det som må skiftes på denne jobben somregel er registerkjede,strammer,kamdrev på innsug og kamdrev på eksos.Så må du også skifte toppdekselpakning,så må du ha en blendeplugg som sitter i registerdekselet der som du løsner ut registerkjedestrammeren.du må også ut med dynamoen for å komme til denne strammeren.

• 8 years later...
Posted

Har en Mercedes 200 slk compressord model 2001 model. Av og til bilen går fint men plutselig kutter gasspedalen fungere bilen starter men ingen gasspedalen reaksjon.. det kommer og går? Noen i det gasspjeld? Sensor ? Den funker fint noen dager så er det tilbake?