Lillegutt Posted July 11, 2016 Posted July 11, 2016 På en tur til Oslo (15 mil på E18) så begynte motorlampa mi å lyse. Jeg ringte BOS, men de mente jeg bare kunne kjøre dit jeg skulle og hjem igjen siden bilen ikke hadde gått i nødmodus. Mens jeg var i Oslo så gikk bilen derimot i nødmodus. Var innom BOS noen dager etter, hvor de leste av feilkode for temp sensor før partikkelfilter. Denne ble skiftet, og de hadde også satt igang en regenerering slik at den skulle kjøre umiddelbart ved første anledning. Bilen gikk fortsatt i nødmodus, noe jeg bemerket overfor BOS, men de mente det var normalt inntil regenereringen var fullført. Etter å ha kjørt et par uker på lengre og kortere turer, i nødmodus (Jeg var en gang i tiden en tålmodig mann... Ei lenger...), så var den like ille. BOS fikk prøve seg igjen, men konkluderte med at skifte var eneste mulighet, da de ikke fikk satt i gang regenerering og filteret viste 400%(?) fyllingsgrad. De har da prøvd å resette feilkoder og kjøre bilen, sette igang tvungen regenerering, samt prøvd å "lure" systemet ved å si at det er satt inn nytt filter. De hadde ingen flere triks på lager... Jeg har idag gjennomført rens hos Automester i Skien, uten at de klarte å få gjennom siste rense-lurium slik de pleier. ...No-Cure... https://nb-no.facebook.com/skien.bilverksted/ Jeg har nå helt noe rens på tanken for lettere å brenne av grumset i filteret, men har lite håp om at dette kan bidra.. Jeg vil nå prøve å få tak i et brukt filter, for så å rense dette før montering. Men så ser jeg at det er to typer filter listet for min bil. Hva er egentlig sammenhengen mellom disse, og hvilket er det jeg skal søke etter? Jeg ser at A 204 490 74 36 (nr 10 i bildet) er kun filter, mens A 212 490 20 92 (nr 40 i bildet) er "bundlet" med katalysator. Min bil er WDD2122021A172629 JHH Quote
Lillegutt Posted July 11, 2016 Author Posted July 11, 2016 Når jeg søker etter delenummer A2044907436 så ser jeg ofte at den er merket med A2044901392. Slik som her: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/A2044901392/ Hvordan har dette seg? er det noen erstatningsdeler eller oppgraderte versjoner som går om hverandre? Jeg trudde jeg kunne dette med å finne deler ut fra delenummer i basen, etter så mange år med MB, men dette skjønte jeg lite av... JHH Quote
petterw Posted July 11, 2016 Posted July 11, 2016 Hei! Er det en 220 eller 200 du har? Min far har et partikkelfilter til en w212 200CDI tilsalgs. Dette filteret satt på i kun en måned, da det viste seg at filteret ikke var feilen.. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=72316827 Quote
Lillegutt Posted July 11, 2016 Author Posted July 11, 2016 Hei du. Jeg så denne på Finn tidligere, men det er en 220 jeg har, så det ser ikke ut til at jeg kan bruke den. Jeg ser at jeg kan få nye, uorginale for 5-8000,- litt avhengig av leverandør, men jeg må bare vite at det er den typen du har linket til på Finn, eller om den med to "klumper" på. Takk for at du tok deg tid til å svare. JHH Quote
Lillegutt Posted July 15, 2016 Author Posted July 15, 2016 Jeg tok en telefon til selger, og han forklarte følgende: Delen de demonterte har pålydende delenummer A2044901392, mens når de sjekker Mercedes sitt originalnummer, så er det A2044907436 som oppgis for denne modellen (i dette tilfellet en 2011 C-klasse 220 CDI (WDD2043021F719155)). Antagelsen de gjør da er at disse delenumrene kan benyttes om hverandre. Han tok en kontrollsjekk mot bilen min, og så at det var A2044907436 som var listet for denne også, så i teorien så skal delen med delenummer A2044901392 også passe til min s212. Jeg har også sett at A2044901392 listes som pålydende delenummer også for E220CDI w212 som ligger på Bildelsbasen, så det virket sannsynlig. Dette hørtes ut som enkel logikk i mine ører, så jeg endte opp med å kjøpe delen. Da gjenstår kun å få montert den. Noen som kan anbefale et verksted i Skien/Porsgrunn som kan gjøre en god jobb på dette (hvis ikke så ender jeg vel opp med Automester, Mekonomen, Meca eller noe slikt, som sikkert gjør en grei jobb uansett...) Det som overrasket meg litt med butikken jeg bestilte fra (et bilopphuggingsfirma i Sverige (Allbildelar i Huddinge AB)), var at de kunne bruke mitt norske bilnummer, og sjekke originalt Mercedes delenummer direkte for å sjekke at det var korrekt del. Jeg vet jo selv hvordan jeg gjør dette med en kombinasjonsbruk av flere internettsider, men det virket som om han hadde dette tilgjengelig fra sine systemer... Og jeg har ikke selv funnet ut at A2044901392 kan erstatte A2044907436, så han hadde nok noe nyere informasjon enn det som ligger tilgjengelig på http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m.mycat?cat=mb&client=dr2000 Kan absolutt anbefale de. Og hyggelig og god service by_the_way... JHH Quote
Lillegutt Posted July 15, 2016 Author Posted July 15, 2016 Jeg ser nå også at E200CDI listes som gyldig bil for delenummer A2044901392 på denne siden. (http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=151616561665) Dette indikerer vel også at delen på Finn som Petterw linket til faktisk kan passe 200, 220 og 250 E- og C-klasse. Petterw: Du burde be far din om å legge inn originalt delenummer i Finn annonsen. Da tror jeg kanskje han får litt flere napp. JHH Quote
Lillegutt Posted July 15, 2016 Author Posted July 15, 2016 Jeg klarte ikke helt å la denne ligge, så jeg tok kontakt med delelageret hos Mercedes. De forklarte at deler ofte kan være bygget sammen av flere deler med forskjellige delenummer, og at den resulterende delen får sitt eget nummer. Slik kan det være at noen deler er påstemplet et annet delenummer enn det selve delen selv har. Jeg vet at dette også er tilfelle med bl.a. sirkulasjonspumpa til kjølevannet på W212, der delenummeret på gummiopphenget ofte listes som delenummeret på pumpa... litt vanskelig å søke opp originalnummeret når det er noe annet som listes... Det samme kunne være tilfelle med partikkelfilteret, hvor A2044907436 er originalnummeret på hele delen, mens A2044901392 er påstemplet en av delene som partikkelfilteret er sveiset sammen av. Det vil således være A2044901392 som synes som delenummer, mens A2044907436 er det som fremkommer som originalnummer for delen. Dette ble delvis bekreftet av delelageret, som ikke fikk opp noen treff på A2044901392, hvilket ofte skjer når dette er en del som inngår i en sammenbygget total med eget delenummer. ...Og med det jeg vet nå, så blir det et helt annet søk på eBay, med et langt hyggeligere resultat... http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XA2044901392.TRS0&_nkw=A2044901392&_sacat=0 Bare synd den brukte delen allerede er betalt og sendt... Jeg hadde sluppet unna rimeligere ved å få tilsendt ny del fra Tyskland, enn å kjøpe en brukt del fra Sverige... JHH Quote
petterw Posted July 15, 2016 Posted July 15, 2016 De passer ikke over ens 220 og 200.. Min far har prøvd.. Quote
Lillegutt Posted July 18, 2016 Author Posted July 18, 2016 Jeg ser av delelista for bilen din at originalt delenummer er A2044907336, men påstemplet delenummer ser jeg ikke ut fra noen av delene jeg finner på nett. (Muligens A2044901992)... Men det stemmer nok det du sier om at disse ikke passer om hverandre, da jeg ser at delenummeret ovenfor går til C180 og C/E200 for de som er listet på dette søket på eBay. http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XA2044907336.TRS0&_nkw=A2044907336&_sacat=0 Kunne jo vært litt interessant å hørt hvilket delenummer som er påstemplet den som far din har for salg. Sikkert noen som søker opp denne trådene en gang som kunne trenge det nummeret også, for jeg ser allerede nå at det muligens kan bli en utfordring å finne partikkelfilter til en C/E200 dersom påstemplet delenummer er noe annet en originalnummeret på den også. JHH Quote
Lillegutt Posted August 28, 2016 Author Posted August 28, 2016 Partikkelfilteret er nå skiftet og bilen var god som ny... en liten stund... Motorlampa begynte å lyse igjen kun et par dager etter at nye filteret var på plass. Denne gangen varslet feilmeldingen en defekt temperatursensor i selve motoren. Etter litt om og men så ble den bestilt og montert på bilen. Men på prøveturen begynte motorlampa å lyse igjen. Feilmeldingen sa da at temp sensor ved partikkelfilter var gåen... Men denne ble jo byttet til ny før selve partikkelfilteret ble skiftet. De skjønte da at det måtte være noe helt annet, og fant omsider et ledningsbrudd i nettet i motorrommet. Denne ble loddet og bilen har oppført seg fint etterpå. Hvor mye av tidligere jobb på partikkelfilteret som var forårsaket av denne feilen kan man jo bare spekulere i... Mulig ingenting av dette hadde vært nødvendig...? Men det som irriterer meg mest i hele denne historien er når de satte igang tvungen regenerering etter skifte av den første tempsensoren, og svarer på min bekymring om at den fortsatt går i nødmodus når jeg henter den, at dette er helt normalt når tvungen regenerering er satt igang... Min neste bil blir en veteranbil... En man kan feilsøke på med kun hammer og skrutrekker... JHH Quote
tommern57 Posted August 28, 2016 Posted August 28, 2016 Det som er det mest frustrerende i sånne saker, er merkeverkstedenes blinde tro på diagnose. Dette gjelder forøvrig alle bilmerker. Det å innrømme at det er en feil som får diagnosen til å stille feil diagnose, sitter langt inne. For ikke å snakke om hvor mange tusen kroner det er snakk om fra start til slutt Quote
Bizflyer Posted August 29, 2016 Posted August 29, 2016 En kamerat av meg sparte over 10 000 kr på å bytte partikkelfilter hos Mercedes i Danmark (Ejnar Hessel) fremfor å gjøre det hos BOS. Har du norsk pass og returbillett fakturerer de ikke moms på regningen heller. Kanskje et godt tips om man ikke helt har styr på delenummer og kunnskap til å bytte selv? Quote
GDSL Posted October 2, 2016 Posted October 2, 2016 Hei, jeg har også samme feilsympton. Har sendt deg en PM. Quote
Flexxy Posted October 8, 2016 Posted October 8, 2016 Min EPC plukker ut pos 10. ikke 40. Ser mest ut som at pos. 10 er " nye " typen DPF, enn pos 40 og 20, hvor man har katalysator + liten dpf. Her har de kombinert 2 i 1 Quote
Lillegutt Posted November 13, 2016 Author Posted November 13, 2016 Glimrende! Da er den også verifisert. Takker! JHH Quote
Rockeren Posted November 13, 2016 Posted November 13, 2016 Det som er det mest frustrerende i sånne saker, er merkeverkstedenes blinde tro på diagnose. Dette gjelder forøvrig alle bilmerker. Det å innrømme at det er en feil som får diagnosen til å stille feil diagnose, sitter langt inne. For ikke å snakke om hvor mange tusen kroner det er snakk om fra start til slutt Det har jeg sett mange eksempler på dessverre. Og jeg har en selvopplevd en fra en Sprinter taxi jeg kjørte. Bilen gikk i nødmodus når den fikk belastning. Dette var 519 CDI forøvrig med V6. Mercedes verksted feilsøkte med data og bytta deler. Ble ikke bedre. Siste gang jeg var innom så kom det fram turbo, så de ville bytte den. Nei, sa jeg. Det er IKKE noe galt med turboen! Joda, det stod på dataen det. Glem det sa jeg. Kort fortalt, så var det en pakning på innsugsrøret som kom fra turboen og til innsugsmanifolden som var gåen. Bytta den og bilen var god som ny. Data og diagnose er ikke - alltid- til å stole på. Dessverre så er det mange som ikke har peiling på bil, og betaler... Sent fra min F8131 via Tapatalk Quote
Recommended Posts