HåvardR Posted July 9, 2016 Posted July 9, 2016 Hei! Eg har sida eg kjøpte nye (uoriginale, men "standard" elegance) fjærer ifjor slitt med at venstre fjæra gnisser i sida på fjærskåla nedre bak. Fjæra står korrekt, men no er eg lei av driten og tenker å skifte til Eibach Pro kit senkefjærer. Lurer i den forbindelse på korleis dette er? blir bilen veldig mykje stivare eller andre utfordringer eg kan støte på? Syns bilen er pr idag alt for høg (ser ut som en traktor framme...) og det er ok at bilen blir en antydning stivare, men eg liker godt at den er litt mjuk (er elegance utgave) så eg lurer litt på korleis dette blir? Blir det ein forbedring der bilen fortsatt er komfortabel og fin på langturer, men alikavel litt stivare i svingane eller blir det en stor forandring som går utover kjørekomforten? Ved montering, går det veldig ut over hjulstillinga? Bilen fekk firhjulskontroll i vår (under 6 mnd sida så kan bruke den for å få settet godkjent i vognkortet), men ønsker jo ikkje å skeivslite dekka veldig. Kan nemne at hjulstillinga vart tatt med under 1 år gamle standard elegance fjærer både forran og bak, om det har mykje å sei. Tanken er å skifte og ta ny hjulstilling ved ein seinare anledning når noe anna må skiftast, om nye fjærer ikkje sliter ut dei nye sommarhjula Bilen er ein 203 stasjonsvogn C180 kompressor 2003mod Quote
Deltaone Posted July 9, 2016 Posted July 9, 2016 Eibach er et høykvalitets produkt. Var tidligere så dyrt at jeg bare drømte om dem. Kjøpte en a124 med knekte sportline fjærer og tenkte jeg skulle kjøpe fra Eibach. Fant en stor forhandler som solgte på ebay. Bestilte og før han ville sende så ville han ha alt av data på bilen, som vekt, ch.nr osv.. Min bil er en cab og er derfor mye tyngre enn en vanlig w124 med samme motor. Kjøpte fjærene med TUV papirer; Eibach Pro-Kit Federn, 35/30-35 mm. Fikk på fjærene, og ble overrasket da bilen senket mer enn dobbelt så mye bak... Klaget til forhandler, og han dobbeltsjekket alt, og papirene jeg fikk med viste at det var riktig. Det var i allefall riktig farge og nr på fjærene. Bilen subbet stort sett over alt. Var fin foran, men det så ut som om bilen var overlastet bak. Jeg tror at jeg fikk feilmerka fjærer. Etter å ha klaget 2 ganger sendte forhandleren et skjema i fra Eibach, hvor jeg skulle fylle inn diverse mål. Fikk så til svar at Eibach ikke viste hva som var galt med bilen min!!!! Ble da så drit lei at jeg kjøpte andre fjærer i fra en tysk forhandler (www.lott.de) som solgte 'Sportline fjærer.' Byttet bare bak, og vips bilen fikk ok høyde.. Måtte bare justere litt med fjærputene/skivene foran og bak.. Så Eibach er jeg meget skuffet over!! Så sant du får riktige fjærer så er de nok fine til din bil, dette er fjærer for gatebruk. Min bil er for øvrig fin å kjøre med disse fjærene foran. Quote
HåvardR Posted July 9, 2016 Author Posted July 9, 2016 Ikkje bra den historien der, men det kan virke som noko uheldigvis gjekk feil for deg der. Kjenner to andre som har desse fjærene, ein med ein w201 og ein med ein bmw e39 og der er høgde fin både forran og bak, men dei bilane har meir som gjer dei stive, så får ikkje heilt feelingen på korleis fjærene endrer komforten. Og det er komforten som for meg er veldig avgjerande. Kan godt bli litt stivare, men ikkje så fryktelig mykje for bilen har i utgangspunktet ein nydelig kjørekomfort! I forhold til f.eks avantgarde utgaven som er litt stivare (no har ikkje eg kjørt 203 med avantgarde, men 204) vil eibach fjærene gjer at bilen blir i den stivhetsgraden? Quote
tommern57 Posted July 9, 2016 Posted July 9, 2016 Jeg har hatt endel biler av forskjellig merke, og alle jeg har satt Eibach på, har jeg vært fornøyd med. Har aldri hatt noe problemer. Har faktisk hatt biler som ble mer komfortable med Eibach enn original (S80)! Hører folk også skryter av H&R, men trur på den gamle læresetningen "never change a winning team" Quote
HåvardR Posted July 9, 2016 Author Posted July 9, 2016 Oppløftande å høre! Har lest at mange både skryter og klager over H&R, men og selfølgelig det samme om Eibach. Har forstått det sånn at H&R sine fjærer er litt stivare og mange syns Eibach er veldig lik original, berre at bilen blir litt lavare. Det er jo mykje det eg er ute etter! Veit du korleis det vil endre hjulstillinga med påmontering? senker jo ca 30mm så skjønner at hjulstillinga blir endra, men er det stort utslag slik at det blir stor skeivslitasje? Mindre lyst å ta ny hjulstilling no kun eit par mnd sida sist og det sikkert ikkje er så lenge til noko anna som endrer geometrien må skiftast Vil heller ikkje skeivslite dei nye sommarhjula då så. Quote
tommern57 Posted July 9, 2016 Posted July 9, 2016 Skal du montere et senkesett skal det taes en firehjulskontroll og en lysjustering etter senking. Dette er ting du bør dokumentere for godkjenning av senking. Jeg syns en bør kjøre noen dager før man gjør det, så alt får satt seg. Og ikke minst bør alle bærearmer "nullstilles" etter senking dvs at man løsner bærearmer og trekker til igjen mens bilen står på hjula. Dvs at det best gjøres på en firesøylers løftebukk. Dette er en ting de fleste glemmer og økt belastning på gummiforinger er et faktum. Quote
Recommended Posts