Hans Kåre Isdal Posted July 5, 2016 Posted July 5, 2016 No har eg funne ut eg måtte ha litt rense stoff i 320'en ikkje kjørt mange mil med det men katalysatoren begynte etter eit par mil å ville rense seg. Men her er eit bilde av mine fingrer etter at eg måtte finne ut korlei det stod til med sot og dritt i eksosen. I endestussen, var nesten reint metall der. er ikkje sikker på korleis det var før men er i alle fall skjeldent reint. - må bli godt og reint i motor og slikt og. Ps: det var dette stoffet eg har hatt i: artig erfaring i alle fall. Quote
lowman Posted July 6, 2016 Posted July 6, 2016 det der er nok desverre ikke så veldig lurt i lengden.da det inneholder parafin om jeg ikke tar helt feil..og du minsker smøring til dyser.Dette er beregnet på båt som du nok vet...og det er pga marine dieselen er for dårlig for mange av båt motorene. så ja..dette vil ha en renseeffekt..men ville ikke kjørt for mye med dette...har forøvrig ingen erfaring med det sjøl..men tekniske spesifikasjonene tilsier at det ikke er lurt i lengden på en bil motor. Quote
Hans Kåre Isdal Posted July 6, 2016 Author Posted July 6, 2016 fant dette om produktet her. Men skjønner ditt poeng om slike stoffer med parain i. (Sjølv om militæret bruker det i sin diesel av den smørende efekten) Men kjekk lesing er det uansett for min del. Her er eit skriv om det. Mange penger kunne vært spart om man viet drivstoffsystemet mer oppmerksomhet. Dette gjelder kostnader - både til reparasjoner, økt drivstofforbruk og oljeforbruk. Vårt mål er å bidra til mer kunnskap slik at man kan redusere kostnadene og spare miljøet. Vår statistikk for røykgassmåling på EU-kontroll, viser at man på mange biler, enkelt og billig, kan redusere røykgassverdien med 59 % i gjennomsnitt! En side ved dette, er det enorme potensialet vi har globalt - til å redusere miljøskadelige utslipp. Årsak til problemer Korte kjøreturer De fleste kjøreturene blant privatbilistene i Norge er korte - ofte slik at motoren knapt blir varm. Dette gir problemer. Det er hovedsakelig når man stopper motoren, at det dannes avleiringer på dysene. Miljøvennlig drivstoff Drivstoffet endres stadig for at det skal bli mer miljøvennlig. Blyholdig drivstoff er erstattet med blyfritt drivstoff, og det fjernes mer og mer svovel. Andre stoffer tilsettes som erstatning, og disse kan reagere med vann og danne et surt miljø i tanken. Dette er starten på en prosess med utskilling av tjære, lakkferniss og harpiks - som igjen fører til problemer i hele drivstoffsystemet, ikke minst i dysene. Dårlig drivstoffkvalitet Norge er kjent for å ha dårlig kvalitet på drivstoffet. Vi får tilbakemeldinger fra yrkessjåfører som kjører mye i Europa, at man merker umiddelbart forskjell når man fyller diesel på andre siden av grensen - begge veier. Vann i drivstoffet Dagens dieselmotorer med høytrykksinnsprøyting er spesielt sårbare for vann i drivstoffet. Vann under høyt trykk graver nemlig groper i stålet i dysene. Ømfintlige motorer Moderne motorer har små toleranser og høy effekt i forhold til motorstørrelsen. EGR-ventil, partikkelfilter, turbo, dyser og andre komponenter i drivstoffsystemet er sårbare. Problemene baller på segDyse etterDyse før Følgen av overnevnte faktorer er at drivstoffet ikke lengre sprøytes inn i motoren i en finforstøvet dusj. Dette gjør forbrenningen dårligere og fører til mer sot i forbrenningsrom, på ventiler og stempelringer. Mer forbrenningsgasser trenger dermed forbi stempelringene, forurenser oljen og øker trykket i veivhuset. Veivhusgassene føres da i større grad tilbake til innsuget og bidrar til ytterligere koksing på ventiler og i forbrenningsrom. Den onde sirkelen er i gang! Dieselmotorer med partikkelfilter har nå vært på markedet lenge nok til at verkstedregningene skyter til værs. Det er mye problemer med tette partikkelfiltre, EGR-ventil, dyser, turbo med mer. Vi har siden 2002 informert om enkle tiltak for å redusere problemene og reparasjonskostnadene, men opplever at det fortsatt er tilstede skepsis til "lurium". Mange bileiere må nok lære på den harde måten. På den andre siden er det heller ikke rart at man tror vedlikeholdet er bra om man følger serviceintervall og vedlikehold som anbefales ihht. serviceheftet. Løsningen Ved å helle en skvett tilsetning* i tanken hver gang du fyller drivstoff oppnås følgende fordeler: Avleiringer på dysene fjernes og dysene holdes rene Tyngre oljer løser opp koksavleiringer på ventiler og i forbrenningsrom og holder dette rent. Smørende oljer reduserer slitasje på pumpe og dyser. Forbrenningen forbedres ved at HC- og O2-molekylene lettere finner hverandre. Vann i tanken bindes kjemisk til drivstoffet til en homogen blanding. Dette eliminer problemer med at vannperler i bunnen av en ståltank fører til rust og hull i tanken fra innsiden. Unngå slitasje på høytrykksdysene på grunn av vann i drivstoffet. Vann i forbrenningen er positivt. Snu derfor en negativ faktor til en positiv! Tilsetningen øker både oktan (bensin) og cetan (diesel). Dette fører til redusert fare for tenningsbank i en bensinmotor og raskere antenning av dieselen i en dieselmotor. *QMI Drivstoff-forbedrer til bensin og QMI Dieselforbedrer til diesel. QMI reduserer røykgassverdi med 59% i gjennomsnitt! Les statistikken her. Bruk QMI Luftystemrens hver 30 000 km på bensinbiler Renser innsug, luftmassemåler, spjeld, ventiler og forbrenningsrom i bensinmotorer. Ikke la bilen stå med eksosrøret mot en vegg, for da blir veggen svart! Les mer om Luftsystemrens på produktnivå. Bruk QMI Turborens hver 30 000 km eller oftere på dieselbiler Renser ikke bare turbo på begge sider men også forbrenningsrom på samme måte som Luftsystemrens. Den brukes derfor også på motorer uten turbo, ikke minst på dieselmotorer da Luftystemrens ikke kan brukes på diesel. Vår største Turborens-kunde er en stor anleggsentreprenør, siden mye tomgangskjøring fører til problemer på EU-kontroll. [/b] Quote
Hans Kåre Isdal Posted July 6, 2016 Author Posted July 6, 2016 ups...fant litt til litt lenger nede. Produkter i markedet QMI har vist, siden 80-tallet, i hele verden, at disse tilsetnngene og behandlingene har høy kvalitet er trygg å bruke, og ikke er noe "lurium". Derimot er flere av produktene en nødvendighet for at motorene skal beholde sine egenskaper som da de var nye i mange år. Vi har solgt store mengder av disse produktene siden 2002 og får daglig positive tilbakemeldinger. Det betyr ikke at vi anbefaler tilsetninger på generelt grunnlag. Gjennom disse årene har vi også blitt kjent med andre produkter på markedet. Noe er nok bra men det er også en rekke produkter vi ikke kan anbefale: Mange kunder har brukt andre produkter først og QMI etterpå og gir oss tilbakemelding på forskjellen. Noen oljesystemrenser inneholder white-spirit eller parafin som tørker ut simmer-ringer og o-ringer og fører til oljelekkasjer. Det gjelder også det uheldige kjerringrådet med diesel i motoroljen før oljeskift. En kjent oljetilsetning inneholder klor som i en forbrenningsmotor kan omdannes til saltsyre. Vi får tilbakemeldinger om oljelekkasjestoppere som har ødelagt alle pakningene. Vi har testet en rekke kondensfjernere og dyserenser som skal fjerne vann i tanken, alle med nedslående resultat. En deleselger hos en merkeforhandler, som har konkurrerende tilsetninger og renseprodukter, levert av bilmerket, sender kunder til oss fordi våre produkter er bedre. De fleste, og kanskje alle konkurrenter har faremerking på etiketten. Det er ikke begrensninger på hva produsentene kan putte oppi av giftige stoffer, de er sikkert billige, men farlige både for deg om miljøet. Kerosen er en vanlig ingrediens, og er et eksempel på et svært giftig stoff som er skadelig for sentralnervesystemet. Får du disse produktene på huden, går det sekunder før de er i blodet - og føres opp i hjernen. Isopropanol er vanlig som kondensfjerner, men fungerer dårlig, er et tørt produkt (for dyser og pumpe), og fører til aldehyder i eksosen. Det er beklagelig å se at de store oljeprodusentene og bensinstasjonskjedene selger både lite miljøvennlige produkter, og produkter med dårlig funksjon i forhold til hva de er tiltenkt. Vi antar grunnen er at de ansvarlige ikke har nok kunnskap om hva produktene inneholder, hvordan de virker, og hva som finnes i markedet. Quote
lowman Posted July 7, 2016 Posted July 7, 2016 det er mye lurium "tekst" her. Bare det faktum at det står at det renser innsug...spjeld..og luftmassemåler...sier sitt..egentlig nei..det er klart at det kan ha en rensende effekt dette her på visse områder.. men at dette her er en SKRYTE tekst..fra en produsent...DET er det lite tvil om Desverre så er det nok sånn at måten motorene er laget på om dagen(EGR systemer..og direkteinnsprøytning både på diesel og bensin )...og vanvittig lange oljeskift intervaller..gjør problemet med koksing nesten uungåelig..samme om man bruker rensestoff eller ikke. Rensestoffet kommer ikke i hovedsaklig kontakt med andre komponenter enn dyser..inn i forbrenning..og UT eksos. Noe damper vil jo komme tilbake i EGR systemet..men at det har noen rensende effekt..det "tror" iallefall ikke jeg på. Men at dysene til en viss grad får en rens..OG at EKSOS systemet får en rens..det tror jeg på. men er ikke meninga å virke negativ..men bare ser ALTFOR mange sånne "produkter" i jobb sammenheng..og hadde alle disse produktene virka..så hadde man ikke hatt kokse og sote problemer i noen motorer.. tror at viktigste måten å holde motoren ren på..er faktisk å skifte olje og filter MYE FØR di lange intervallene tilsier. det å kjøre opp til 30k på 5.5..eller 6.5 liter olje..og i en diesel bil..det er lite logisk spør du meg Quote
lowman Posted July 7, 2016 Posted July 7, 2016 og forøvrig..så bruker ikke militæret drivstoff med parafin i pga smørende effekt.dem bruker det for at det skal være multi bruksområdet...det skal kunne brukes til ANDRE ting enn bare kjøretøy drivstoff. pluss at parafin gjør at det tåler mer kulde,og til en viss grad hjelper mot "kondens" i drivstoff. så det har fint lite å ingenting å gjøre med smøring å gjøre Quote
Eirik Tømmerås Posted July 7, 2016 Posted July 7, 2016 tror at viktigste måten å holde motoren ren på..er faktisk å skifte olje og filter MYE FØR di lange intervallene tilsier. det å kjøre opp til 30k på 5.5..eller 6.5 liter olje..og i en diesel bil..det er lite logisk spør du meg Der er jeg veldig enig med deg. På dieselpurka (2004 E220cdi) skifter jeg nå olje hver ca 10.000 km(hver vår), samme med 190 E. Det verste jeg så at ved å følge hva bilen vil, så kjører vi så lite i året at det ble to(!!!) vintrer på samme olje på dieselpurka. Siden jeg ikke har DPF gikk jeg bort fra ESP-olja og bruker samme olje på begge bilene, Mobil1 New Life 0w40. Quote
lowman Posted July 7, 2016 Posted July 7, 2016 hehehe ja det er liksom det..men litt rart egentlig siden den skal varsle litt etter års basert også..MEN viss verkstedet har kun satt opp på km...så får du nok varsel så sjelden ja..viss du kjører lite. jeg har jo noen teorier på oljeskift da som kanskje ikke ligner grisen..ELLER som er "mulig" for folk flest som ikke har tilgang på rabatter på olje..men jeg skifter HVER 3000 -5000 på mine biler..bensin biler vel og merke. SÅ siden dem er nærmest "klinisk" reine innvendig..så har jeg muligheten til å sjekke forringelsen på olja etterhvert som kilometrene går...og.på rundt 4500-5500 så begynner olja på mine biler å forandre farge...og DA synes jeg det er på tia å skifte. men er klar over at det ikke er "mulig" å ha oljeskift sååå ofte , viss du ikke har rabatter..ELLER en litt fet lommebok. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 8, 2016 Posted July 8, 2016 Rabatt og rabatt. Jeg betaler nå kr 99,- pr. liter for Mobil1 i 20 l dunk fra min Danske leverandør. Den har blitt jevnt dyrere jo mere krona svekkes, så jeg tror jeg skal bytte til Castrol Edge 5w40 som er kr 19,- pr liter billigere enn Mobil1... Quote
Hans Kåre Isdal Posted July 8, 2016 Author Posted July 8, 2016 takker for meir oppdatering på mange områder. Også det med militær diesel. Men eg syns det er effekt. men for no nett sjå over tid. skifter alltid mi olje på 15 000 km. Quote
lowman Posted July 8, 2016 Posted July 8, 2016 takker for meir oppdatering på mange områder. Også det med militær diesel. Men eg syns det er effekt. men for no nett sjå over tid. skifter alltid mi olje på 15 000 km. ja det er gøy å prøve da ..uten tvil. men må si at jeg personlig, tror nok at mye av soten du ser kommer ut..er nok sot FRA eksosannlegget og katalysator. men er spent på å se hvordan det utvikler seg.håper du oppdaterer litt underveis er jo strengt tatt litt "langtids" "prosjekt" det der.men kult å se Quote
Eirik Tømmerås Posted July 9, 2016 Posted July 9, 2016 Hvor kjøper du det der? Torshov har QMI produkter, men bare småflasker. Quote
Hans Kåre Isdal Posted July 9, 2016 Author Posted July 9, 2016 det er kjøpt hos rettedal bilkontroll. http://www.bilkontroll.no/ Men ver obs. på at når du starter å bruke det og det renser ut så går det ofte godt og varmt i partikel filteret ditt. Hos meg kom og motorfeil symbolet inn.. men kjørte litt på eit par mil .og bilen er bedre og går billigare.responderer raskare og ved mindre pådrag.I tilllegg... Ingen motorfeil lys. (eg har litt motorfeil lys før dette stoffet og. brukte samme metode for å bli kvitt det då og.) Quote
Recommended Posts